تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تیر 1401 - 22:12
کد خبر : 93470

خیانت یعنی مخالفت پنهانی با حق و پیمان

خیانت یعنی مخالفت پنهانی با حق و پیمان

بسم الله الرحمن الرحیم امام جواد (ع) میفرمایند : کفی بک خیانه ان تکون امینا للخونه برای خیانت کاری تو همین بس که امانتدار خائنین باشی خیانت در لغت به معنای مخالفت پنهانی با حق و پیمان است و همچنین “خیانت امتناع از ادای حقی است که فرد یا حاکمیت به آن مکلف است” خیانت

بسم الله الرحمن الرحیم
امام جواد (ع) میفرمایند :
کفی بک خیانه ان تکون امینا للخونه
برای خیانت کاری تو همین بس که امانتدار خائنین باشی
خیانت در لغت به معنای مخالفت پنهانی با حق و پیمان است و همچنین “خیانت امتناع از ادای حقی است که فرد یا حاکمیت به آن مکلف است”
خیانت در برابر یکی از مهمترین فضائل اخلاقی و ارزش های انسانی بنام “امانت” است و از بزرگترین گناهان و نکوهیده ترین رذائل اخلاقی بوده و به هیچ وجه قابل دفاع و توجیه نیست .
اگر حدیث ذکر شده را مورد توجه قرار دهیم ، فقط خیانتکاران را ذکر نکرده و افرادی که امانتدار خیانتکاران هستند ، هم خائن محسوب میشوند و این نکته بسیار ظریف و قابل تامل است .
عرف جامعه ، معمولا خیانت را در امور مالی و ناموسی متصور است ، در حالیکه در تعالیم دینی ، خیانت گستره وسیعی دارد و تمام شئون فردی و اجتماعی را در بر میگیرد و اقسام مختلفی برای آن تعریف شده که بطور اختصار میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
۱- خیانت به خدا و پیامبر
۲- خیانت به مردم که موکدا خیانت به مردم از بزرگ ترین خیانت ها شمرده میشود .
در آموزه های دینی اسلام ، حقوق مردم امانتی از سوی خداوند در دست زمامداران جامعه بوده و آنها موظف اند با تمام وجود از این امانت صیانت و حفاظت نمایند ، چرا که حاکمیت از آن خداوند بوده و جان و مال و ناموس مردم از امانت هایی است که بدون واسطه به حاکم اسلامی سپرده شده است و اگر در حفظ و حراست از این امانت کوتاهی نمایند ، خیانت محسوب شده و خیانت به مردم از بزرگ ترین خیانت هاست .
یکی از مصادیق خیانت دولتمردان و نمایندگان مردم ” خیانت در بیت المال ” و خیانت به اعتماد مردم است .
از دیگر مصادیق ” خیانت ” اشتغال و تصرف جایگاه و پستی است که فرد شایستگی آنرا ندارد و در حفظ و حراست از جان و مال و ناموس مردم توانایی نداشته و حقوق مردم ضایع می گردد .
اگر چنانچه باب خیانت و فریب و دروغ و پنهانکاری و عدم وفای به عهد در امر حکومت و اداره امور باز شود ، هر پستی و زشتی مجاز میگردد .
امام علی (ع) در این باره میفرمایند :
بخدا قسم معاویه از من سیاستمدارتر نیست ، اما شیوه او خیانت و فریب و پیمان شکنی است ، که اگر این شیوه مذموم و ناپسند و ناشایست نبود ، من سیاستمدارترین مردم بودم .
بنابراین زشت ترین و بدترین نوع خیانت ، خیانت مسئولان و کارگزاران حکومت است و کسانیکه با تایید و دفاع و پنهان کردن و امانتداری در خیانت آنها ، شریک جرم هستند .
چرا که هر گاه آنان جرات بر خیانت پیدا کنند ، مردم به مراتب نسبت

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....