تاریخ انتشار : دوشنبه 24 خرداد 1400 - 11:02
کد خبر : 50077

خطر نایاب شدن نهاده های دامی در بازار

خطر نایاب شدن نهاده های دامی در بازار

مرغ با چند نرخ مصوب و غیر مصوب عرضه می شود یوسفی،رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه قیمت جهانی نهاده های دامی افزایش یافته گفت: در آینده نزدیک در تامین نهاده‌های دامی مشکل پیدا می‌کنیم چون مدتی است هیچ ثبت سفارشی صورت نگرفته است.   اگرچه قیمت مصوب مرغ به ازای هر

مرغ با چند نرخ مصوب و غیر مصوب عرضه می شود

یوسفی،رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه قیمت جهانی نهاده های دامی افزایش یافته گفت: در آینده نزدیک در تامین نهاده‌های دامی مشکل پیدا می‌کنیم چون مدتی است هیچ ثبت سفارشی صورت نگرفته است.

  اگرچه قیمت مصوب مرغ به ازای هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب شده است اما بازار مرغ از جمله بازارهای متلاطمی است که چندان تابع قیمت های دستوری نیست و در سطح شهر شاهد هستیم این محصول حتی تا قیمت ۴۰ هزار تومان هم عرضه می شود. این در شرایطی است که مسئولان تاکید بر این دارند که مصرف کنندگان از خرید مرغ با قیمتی بیش از قیمت مصوب اجتناب کنند اما بازار را کماکان تشنه نگه می دارند و لذا خرید با نرخی بالاتر از نرخ مصوب گاها گریز ناپذیر است.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از  بازار ،  «محمد یوسفی» رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور  در خصوص تفاوت قیمت در مراکز توزیع سطح شهر گفت: در میادین تره بار و فروشگاه های زنجیره ای نرخ مرغ همان قیمت مصوب یعنی ۲۴ هزار و ۹۰۰ است اما فروشگاه های مرغ و گوشت سطح شهر که تحت نظر سازمان صمت، بازرسی و تعزیرات نیز هستند با هر نرخی که بازار بطلبد می فروشند.

یوسفی افزود: با این تفاسیر ما به مردم پیشنهاد می کنیم از مراکزی که مرغ را با قیمتی بیش از قیمت مصوب ۲۴۹۰۰ تومان می فروشند خریداری نکنند در عوض به میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای مراجعه کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه ما معتقدیم قیمت های بازار را باید عرضه و تقاضا تعیین کند و دستگاه های نظارتی فقط باید ناظر بر توزیع درست آن باشند.

با قیمت فعلی مرغ زنده موافق نیستیم چون با تورم ۵۰ درصدی،  افزایش قیمت نهاده ها و افزایش ۵۰ درصدی هزینه های پرسنلی مطابقت ندارد

قیمت مرغ زنده با افزایش قیمت مولفه های تولید همخوانی ندارد
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در خصوص قیمت مرغ زنده نیز اظهار داشت: با قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان مرغ زنده موافق نیستیم چرا که با تورم ۵۰ درصدی، افزایش قیمت نهاده ها و افزایش ۵۰ درصدی هزینه های پرسنلی مطابقت ندارد.

یوسفی گفت: در سنوات گذشته روال به این نحو بود که ستاد تنظیم بازار هر ۲ ماه یکبار متناسب با قیمت تمام شده واقعی بازنگری و در با در نظر گرفتن سود معینی برای مرغداران اعلام می شد. اما متاسفانه این اتفاق مدتها است نمی افتد به طوری که قیمت مصوب فعلی از ابتدای سال جاری تغییر نکرده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال قیمت جهانی نهاده های دامی رو به افزایش است به طوری که تا پیش از این ذرت با قیمت هر تن  ۲۴۰ دلار عرضه می شد و الان به قیمت ۳۵۰ دلار رسیده است و یا شاهد هستیم که قیمت جهانی کنجاله سویا ۲ تا ۳ برابر رشد داشته است. با این وجود امیدواریم در دولت آینده تمهیدات لازم برای تزریق به موقع نهاده ها در بازار اندیشیده شود.

مدتی است هیچ ثبت سفارشی صورت نگرفته و ارزی هم تخصیص داده نشده است لذا در آینده نزدیک در خصوص تامین نهاده های دامی مشکل پیدا می کنیم

خطر نایاب شدن نهاده های دامی در بازار در آینده نزدیک
این مقام مسئول در خصوص وضعیت موجودی نهاده های دامی در بازار گفت: الان چندان کمبود نهاده در بازار نداریم و تا به امروز هر واحد پرورشی که جوجه ریزی کرده سهمیه خود را تقریبا به طور کامل دریافت کرده و مقادیر کمی را از بازار آزاد خریداری کرده است.

یوسفی افزود: با این وجود در آینده نزدیک در خصوص تامین نهاده های دامی مشکل پیدا می کنیم چون مدتی است هیچ ثبت سفارشی صورت نگرفته و ارزی هم تخصیص داده نشده است.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید رویه کار به این نحو است که بنا به درخواست وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت نیاز کشور را اعلام می کند و ثبت سفارش انجام می شود و پس از آن میزان ارز مورد نیاز به بانک مرکزی اعلام می شود. بانک مرکزی نیز علاوه بر اینکه باید ارز را اختصاص بدهد باید به موقع نیز آن را انتقال دهد تا فروشندگان کالا را  به موقع ارسال کنند.

یوسفی افزود: با این وجود بارها شاهد بوده ایم که کشتی حاوی محموله تا نزدیک آبهای ایران می آیند و روزهای زیادی منتظر انتقال ارز می ماند که این امر موجب گرانتر تمام شدن نهاده های دامی می شود.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که به طور نرمال از زمان ثبت سفارش تا زمان انتقال ارز نهایتا دو ماه و نیم زمان می برد و نهایتا ظرف یک هفته بار در بنادر تخلیه می شود. با این وجود این زمان به دلیل عدم تخصیص یا عدم انتقال به موقع ارز حتی تا ۲ ماه نیز به طول می انجامد.

یوسفی با بیان اینکه کشورهای صادر کننده نهاده های دامی غالبا آمریکا جنوب و گاهی کشورهای آسیای میانه است، افزود: علیرغم عدم انتقال به موقع ارز، چون کشورهای صادر کننده به هر نحوی شده خواهان فروش محصولات خود هستند تا جایی که امکان داشته باشد بار را نگه می دارند تا ارز انتقال داده شود.

کمتر از ۲۰ درصد سویا و کمتر از ۴۰ درصد ذرت مورد نیاز در کشور تولید می شود
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در خصوص سابقه تولید نهاده های دامی در کشور نیز اظهار داشت: همانطور که می دانید کشور ایران از نظر آب دارای محدودیت است و لذا نمی توانیم دو محصول آب‌بر مثل ذرت و سویا را کشت کنیم.

وی ادامه داد: با این وجود زمانی بوده که تا ۲ میلیون تن ذرت کشت و برداشت می شد و به گفته بخش زراعت وزارت جهاد ۱۵ تا ۲۰ درصد از سویا در داخل تولید می شد و تا ۴۰ درصد نیز از ذرت مورد نیاز کشور در داخل تولید می شده است. اما الان میزان تولیدی این دو محصول در کشور کمتر از مقادیر آن زمان شده است.

ما معتقدیم نباید همه فشارها روی تولیدکنندگان باشد؛ یعنی نباید انتظار داشت تولیدکننده محصول تولیدی خود را با نرخ مصوبی که متناسب با واقعیت ها و هزینه های تولید نیست عرضه کند

دولت بعدی فشار را از روی تولید کنندگان بردارد
یوسفی در خصوص برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری برای بخش کشاورزی گفت: بر اساس مناظرات برگزار شده همه کاندیداها مدعی هستند که برای همه بخشها از جمله بخش کشاورزی برنامه دارند با این وجود باید دید در عمل چگونه خواهد بود.

وی افزود: در حقیقت باید دید کاندیداها در تعیین وزرای خود بخصوص وزیر جهاد کشاورزی و وزارت صمت که در بخش کشاورزی بسیار دخیل هستند و همچنین در بحث تنظیم بازار مواد ضروری مردم و مواد غذایی مورد نیاز کشور چه می کنند.

یوسفی ادامه داد: با این وجود ما معتقدیم نباید همه فشارها روی تولیدکنندگان از جمله مرغداران باشد چون مرغداران نیز در این کشور زندگی می کنند و در شرایطی که یک محصول را عرضه می کنند خود خریدار صدها کالا هستند و لذا وقتی صد کالا را با نرخ بالایی خریداری می کند نمی توان انتظار داشت محصول تولیدی خود را با نرخ مصوبی که متناسب با واقعیت های و هزینه های تولید نیست عرضه کند.

گفتنی است بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده قیمت هر تن ذرت دامی در بازارهای جهانی در روز ۱۱ ژوئن ۲۰۲۱ (جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰) ۲۶۹دلار و ۴۹ سنت بوده است.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....