تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مرداد 1401 - 10:24
کد خبر : 96251

خسارت ۶ هزار میلیاردتومانی سیل به کشاورزان

خسارت ۶ هزار میلیاردتومانی سیل به کشاورزان

بر اساس برآورد اولیه و آنچه وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است، خسارت سیل اخیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بوده است اما با برآورد نهایی خسارات افزایش خواهد یافت. در همین راستا و در شرایطی که خسارت‌های ناشی از سیل‌های اخیر در بخش کشاورزی بالا عنوان می‌شود، فعالان این

بر اساس برآورد اولیه و آنچه وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است، خسارت سیل اخیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بوده است اما با برآورد نهایی خسارات افزایش خواهد یافت. در همین راستا و در شرایطی که خسارت‌های ناشی از سیل‌های اخیر در بخش کشاورزی بالا عنوان می‌شود، فعالان این بخش اعلام می‌کنند که خسارت‌های واردشده در حد چارچوب تعهدات بیمه کشاورزی نیست و لذا دولت باید نگاه حمایتی به این امر داشته باشد.
کشاورزی در جهان اصولا با ریسک و تهدید همراه است و رخ دادن اتفاقاتی مانند بلایای طبیعی می‌تواند تمام معادلات این بخش را به هم بریزد. به طوری که سیل‌های اخیر که در کشور رخ داده است خسارات بالایی به مزارع و باغات بسیاری از مناطق کشور وارد کرده است. اگرچه هنوز آمارهای رسمی از میزان دقیق خسارت واردشده منتشر نشده اما به گفته مجتبی شادلو عضو هیات‌مدیره باغداران کشور و رییس هیات‌مدیره اتحادیه باغداران تهران آنچه مسلم است این است که میزان خسارات بالا و عمیق بوده است و باید امیدوار باشیم که خسارت در همین حد باشد و جاری شدن سیل ادامه‌دار نباشد.

سیل و رانش زمین ۴ هزار تن ماهی پرورشی را تلف کرد

اتفاق تاسف‌آور اینکه گفته می‌شود سیل و رانش زمین، بیش از ۴ هزار تن انواع آبزیان پرورشی را نیز در استان‌های مختلف کشور تلف کرده است. مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان این مطلب گفت: بیش از ۴ هزار تن انواع آبزیان پرورشی در استان‌های مختلف کشور تلف شده‌اند و حتی بر اساس آخرین اطلاعات ۲ نفر از همکاران ما در این صنف جان خود را از دست داده‌اند.
آرش نبی‌زاده افزود: با توجه به اینکه سیل آب گل‌آلود را وارد مزارع پرورش مزارع آبزیان کرده است بسیاری از آبزیان خفه شده‌اند؛ برخی از مزارع پمپ تسویه داشته‌اند و تعداد زیادی نداشته‌اند همچنین برخی از مالکان مزارع پرورشی برای جبران خسارت دارای بیمه هستند اما بسیاری نیز بیمه ندارند. مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی ادامه داد: زمانی که همراه با سیل رانش زمینی نیز صورت می‌گیرد جلوی آب گرفته می‌شود و مزارع مملو از گل می‌شود و در نتیجه مزارع به هر شکلی باشند ماهی‌ها از بین می‌روند و کاری نمی‌توان کرد. وی تصریح کرد: در شهر‌های مختلف از جمله یاسوج و هراز خسارت‌های سنگینی به مزارع پرورش ماهی وارد شده است.

محصولات باغی آلو، هلو و شلیل خسارت دید

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  در ارتباط با خسارتی که به محصولات باغی وارد شده است شادلو عضو هیات‌مدیره باغداران کشور می‌گوید: کلیه محصولات در مناطقی که سیل رخ داده آسیب‌دیده و  چون غالبا در نوار سردسیر رخ داده بیشترین خسارت‌ها به محصولات باغی همچون آلو، هلو و شلیل‌ها وارد شده است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که این اتفاق چه تبعاتی برای بازار و کشاورزان دارد، گفت: در واقع زیان اصلی متوجه کشاورزان است و باغداران بسیار لطمه دیده‌اند. به عبارتی محصولات باغی نزدیک به زمان برداشت بوده و لذا قطعا امسال به شدت آسیب خورده است.
شادلو با بیان اینکه درختان آسیب‌دیده برای تولید سال آتی نیز دچار کم‌باری می‌شوند، افزود: با این وجود ایران به قدری تنوع محصول و وسعت تولید دارد که بازار به مشکلی نمی‌خورد و بازار تامین است. اما مشکل اصلی برای تولیدکنندگان و کشاورزان است که یک فاجعه عظیم برای آنها رخ داده است. عضو هیات‌مدیره باغداران کشور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بیمه کشاورزی می‌تواند تامین‌کننده خسارت وارد شده باشد یا خیر، گفت: عمق خسارت‌های واردشده به حدی است که در چارچوب تعهدات بیمه کشاورزی نیست. چون بیمه کشاورزی هم چارچوب و محدودیت‌هایی دارد و پرداخت غرامت سقف دارد.

تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد مزارع و باغات کشور بیمه شده است

وی ادامه داد: حتی اگر بیمه بخواهد به صورت ۱۰۰ درصد غرامت بپردازد، میزان غرامت در قبال هزینه‌های تولید و درآمد باغ قابل توجه نیست اما به هر حال گوشه‌ای از ضررهای وارد شده را می‌گیرد.
شادلو خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مساله‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از کشاورزان بیمه نیستند به طوری که بر اساس آنچه گفته می‌شود اگرچه درصد بیمه‌شدگان در مناطق مختلف متفاوت است اما طور کل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد مزارع و باغات بیمه است.
وی همچنین در خصوص عوامل موثر بر پایین بودن درصد بیمه در بخش کشاورزی اظهار داشت: در بحث بیمه کشاورزی، کشاورزان همواره نسبت به شرایط پرداخت غرامت‌ها و زمان پرداخت غرامت‌ها اعتراضاتی دارند و بیمه هم میزان قطعی غرامت و خسارت‌های واردشده را پرداخت نمی‌کند و این یکی از مشکلات اصلی بین کشاورزان و صنعت بیمه است.
وی ادامه داد: از آن طرف هم صنعت بیمه حرف‌هایی دارد و می‌گوید هر سال بیشتر از درآمد خسارت پرداخت می‌کند. شادلو تصریح کرد: در واقع موضوع اصلی این است که بیمه کشاورزی مثل بیمه‌های خودرو، آتش‌سوزی و دیگر بیمه‌ها کاری متعادل نیست. چون بخش کشاورزی همیشه با تهدیدها، ریسک‌ها و چالش‌ها همراه است و لذا صنعت بیمه هم چندان تمایل ندارد با جدیت وارد این قضیه شود که یک معادله‌ای تعریف شود که در آخر هم برای او سودی نداشته باشد.

نگاه حمایتی دولت به بخش کشاورزی حیاتی است

وی در پاسخ به این سوال که چه باید کرد که میزان بیمه شده باغات و مزارع کشور افزایش یابد، گفت: دولت باید در این قضیه قطعا با نگاه حمایتی وارد شود و به هر شکلی که می‌تواند کشاورزی کشور را حفظ کند. به خصوص اینکه شاهد هستیم درگیر شدن اوکراین در جنگ پیامدهایی بسیار برای غلات و دانه‌های روغنی جهان در پی داشت و این نشانگر اهمیت کشاورزی است. لذا باید دولت نگاه حمایتگر به کشاورزی داشته باشد.
شادلو ادامه داد: در واقع دولت باید در نگاه حمایتی که به کشاورزی دارد صندوق بیمه را توانمند سازد که بتواند صنعت بیمه در حوزه کشاورزی یک صنعت فراگیر و عموم باشد.

تعیین بودجه برای خسارات ناشی از بلایای طبیعی ضروری است

علیرضا الوندی، رییس سازمان مردم‌نهاد هکا (همبستگی کشاورزی ایران) نیز در پاسخ به این سوال گفت: همان‌طور که می‌دانید صندوق بیمه محصولات کشاورزی سازمانی است که با همکاری بانک کشاورزی سال‌ها است فعالیت می‌کند اما مشکل اصلی که در این سازمان وجود دارد این است که غرامتی که پرداخت می‌شود متناسب با میزان خسارت وارد شده نیست و آن چیزی که باید تعلق بگیرد غالبا تعلق نمی‌گیرد.
الوندی افزود: این مشکل از این جهت رخ می‌دهد که صندوق‌ها وابسته به درآمدهای دولت هستند و اگر دولت به درستی از آنها حمایت نکند این صندوق‌ها هم کارایی خوبی نمی‌توانند داشته باشند.
وی ادامه داد: دولت باید نگاه ویژه‌ای به این صندوق‌ها داشته باشد و زمانی که بودجه را به وزارت کشور می‌دهد قسمتی را هم به طور خاص برای بلایای طبیعی به صندوق‌های بیمه کشاورزی بدهد که بتوانند با دست بازتری کار کنند. در غیراین صورت صرفا با بیمه کردن محصولات کشاورزی، پرداخت خسارت برای این صندوق‌ها امکان‌پذیر نیست.

وزارت کشاورزی کاری نکرده است

عنایت‌الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورزی نیز در خصوص اقدامات پیشگیرانه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی می‌توانست برای جلوگیری از وارد شدن از این حجم خسارت به کشاورزی کشور انجام دهد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی پیش از رخ دادن چنین اتفاقی باید یکسری اقدامات انجام می‌داد که متاسفانه کاری نکرده است. از جمله اینکه باید از توسعه برنامه کشاورزی در حریم رودخانه‌ها جلوگیری می‌کرد.
بیابانی افزود: از سوی دیگر این وزارتخانه باید برای کشاورزان اطلاع‌رسانی می‌کرد اما اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص وقوع سیل وقتی از سوی این سازمان انجام شد که دیگر سیل رخ داده بود و کار از کار گذشته بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....