تاریخ انتشار : یکشنبه 20 تیر 1400 - 11:11
کد خبر : 53140

خرید و فروش طلا ارزان می شود

خرید و فروش طلا ارزان می شود

 ایجاد رونق داد و ستد طلا در بازار طبق قانون جدید، مالیات بر ارزش افزوده طلا حذف و طلافروشان در فاکتور فروش فقط اجرت و کارمزد را لحاظ می کنند در چنین شرایطی مردم نسبت به گذشته هزینه کمتری بابت خرید این کالا می پردازند. خریداران طلا وقتی قیمت هر گرم طلا را مثلا یک

 ایجاد رونق داد و ستد طلا در بازار

طبق قانون جدید، مالیات بر ارزش افزوده طلا حذف و طلافروشان در فاکتور فروش فقط اجرت و کارمزد را لحاظ می کنند در چنین شرایطی مردم نسبت به گذشته هزینه کمتری بابت خرید این کالا می پردازند.

خریداران طلا وقتی قیمت هر گرم طلا را مثلا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نرخ اعلامی روز طلا را در تابلو فروش واحدهای طلا فروشی ملاحظه می کنند، پس از خرید متوجه خواهند شد که حدود یک میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای خرید هر گرم طلا هزینه کرده اند چرا که قیمت روز طلا قیمتی است که اجرت ساخت، مالیات ارزش افزوده کارمزد و سود ۱۰ درصدی فروش در آن لحاظ نشده است.

رئیس جمهوری با هدف رونق بخشی بازار طلا، اصل طلا، ‌جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده را معاف از مالیات و عوارض اعلام کرد

فاکتو های فروش طلا بدون ارزش افزوده می شود
به  گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،    در چنین شرایطی است که خریداران طلا وقتی ۲۰ میلیون تومان را برای خرید حدود ۲۰ گرم طلا در نظر می گیرند اما موقع خرید با ۱۷ یا ۱۸ گرم طلا مواجه می شوند. حال طبق ماده ۲۶ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، اصل طلا معاف از مالیات و عوارض شده است و قرار است واحدهای طلافروشی هنگام فروش طلا به مشتریان، مالیات بر ارزش افزوده ( ۹ درصدی) را در فاکتور فروش لحاظ نکنند.

حدود ۱۱ سال پیش سازمان امور مالیاتی کشور قانون مالیات بر ارزش افزوده را آزمایشی به صنف طلا و جواهر ابلاغ و از اعضای این صنف خواست که جهت ثبت نام اقدام و هر سه ماه یکبار اظهارنامه های خود را اعلام و ثبت نمایند. سازمان امور مالیاتی نظرش راجع به قانون ارزش افزوده برای طلا، اخذ مالیات از کل فروش طلا بود تا از این طریق منابع جدید کسب کند.

هر چند این اقدام با واکنش و نارضایتی فعالان بازار طلا مواجه شد اما این نارضایتی ها باعث نشد تا ارزش افزوده طلا طی این مدت حذف شود.  اکنون رئیس جمهوری با هدف رونق بخشی بازار طلا اصل طلا، ‌جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده را معاف از مالیات و عوارض اعلام کرده است.

حذف مالیات برارزش افزوده به نفع فروشندگان، سازندگان و مصرف کنندگان طلا است زیرا تا قبل از این مالیات بر ارزش افزوده هم از اصل طلا و هم از فروشندگان طلا اخذ می شد چنین رویکردی باعث شده بود که بازار طلا خیلی پر رونق نباشد

رونق بازار طلا و جواهر با حذف ارزش افزوده فروش
در این باره «آیت محمد ولی» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران  گفت: با حذف ارزش افزوده بر روی فروش طلا بی تردید بازار این کالا در بازار به نسبت گذشته رونق می گیرد چرا که خریداران طلا دیگر چون گذشته هزینه اضافی بابت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را به طلا فروشان نمی دهند.

وی با بیان اینکه در قانون جدیدی که اخیرا توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است مالیات از اصل طلا حذف می شود افزود: تا قبل از این فروشندگان طلا باید مبلغی را بابت مالیات بر ارزش افزوده می پرداختند اما اکنون فروشندگان در فاکتور فروش نباید ارزش افزوده را لحاظ کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: حذف مالیات بر ارزش افزوده به نفع فروشندگان، سازندگان و مصرف کنندگان طلا است زیرا تا قبل از این مالیات بر ارزش افزوده هم از اصل طلا و هم از فروشندگان طلا اخذ می شد چنین رویکردی باعث شده بود که بازار طلا خیلی پر رونق نباشد.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر فردی می خواست ۶ عدد النگو طلا را خریداری کند قیمت یکی از این النگوها صرف هزینه هایی (مالیات بر ارزش افزوده؛ کارمزد و سود فروشنده) خریدی می شد که انجام می گرفت چرا که هم کارمزد، هم مالیات و هم سود فروشنده در فاکتور فروش لحاظ می شد و این موضوع باعث می شد تا خریدار متحمل هزینه زیادی برای خرید طلا شود.

این فعال بازار طلا خاطر نشان کرد: ایجاد ارزش افزوده بر روی طلا برای کسانی که می خواستند ۵۰ گرم طلا بخرند بسیار بالا و برای افرادی که ۵ گرم طلا را خریداری می کردند هم هزینه بر بود چرا که اگر شخصی می خواست ۵ گرم طلا بخرد باید حدود ۵۰ هزار تومان فقط حق مالیات بر ارزش افزوده را به فروشنده پرداخت می کرد. حال با توجه به قانون جدید با لازم الاجرا شدن این قانون تغییری در قیمت ها در حین فروش ایجاد و این روند کمک می کند تا بازار داد و ستد طلا رونق گیرد.

طی چند سال اخیر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت طلا  خیلی از واحدهای طلا فروشی و کارگاههای سازنده طلا در کشور تعطیل و یا با تعدیل نیرو مواجه شدند چرا که سفارش آنچنانی برای خرید این کالای سرمایه ای چون گذشته نبود

رکود دربازار طلا به دلیل وضعیت کرونا و کاهش قدرت خرید مردم
محمد ولی افزود: البته شرایط کنونی داد و ستد بازار طلا به دلیل وضعیت قرمز کرونایی و نیز شرایط نامناسب اقتصادی مردم رکودی است اما در میان مدت بازار خرید و فروش طلا گرم خواهد شد.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت طلا و نیز عدم ترغیب مردم به سرمایه گذاری بر روی طلا خیلی از واحدهای طلا فروشی و کارگاههای سازنده طلا در کشور تعطیل و یا با تعدیل نیرو مواجه شدند چرا که سفارش آنچنانی برای خرید این کالای سرمایه ای و زینتی چون گذشته نبود.

«محمد کشی آرای» نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز درباره محاسن حذف طلا از مالیات بر ارزش افزوده  گفت: قانون ایجاد مالیات بر ارزش افزوده طلا به سال ۸۹ برمی گردد که البته ابتدا به صورت آزمایشی بود اما الان یک دهه است که از این قضیه می گذرد.

وی با بیان اینکه در اصلاحیه جدید مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف می شود گفت: اکنون در فروش طلا باید اجرت و سود لحاظ شود که این روند به نفع بازار طلا و خریداران این کالاست چرا که هزینه خرید طلا تا حدودی با حذف مالیات بر ارزش افزوده کم می شود.

ازآنجایی که طلا به عنوان کالایی سرمایه ای محسوب می شود، بنابراین با کاهش اندک قیمت این کالا در پی حذف مالیات بر ارزش افزوده، بی تردید  فروش طلا در بازار رونق گرفته و خریداران برای خرید طلا ترغیب خواهند شد

کاهش قیمت طلا خریداران را بسمت بازار می کشاند
این فعال بازار طلا و جواهر در ادامه افزود: چنین رویکردی باعث رونق ساخت مصنوعات طلا است و از طرفی مصرف این کالا را بالا می برد.

وی ادامه داد: ازآنجایی که طلا به عنوان کالایی سرمایه ای محسوب می شود، بنابراین با کاهش اندک قیمت این کالا در پی حذف مالیات بر ارزش افزوده فروش طلا در بازار رونق گرفته و خریداران برای خرید طلا ترغیب خواهند شد.

بنا به این گزارش، طبق اعلام روابط عمومی اتحادیه طلا و جواهر تهران؛ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و حذف مالیات از اصل طلا هفته ی گذشته ابلاغ شد، ولی اجرای آن بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی به شش ماه آینده موکول شده است. ؛ مالیات برارزش افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

قانون مالیات بر ارزش افزوده با اختیارات ناشی از ماده ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره در تاریخ هفدهم اردیبهشت ۱۳۸۷ در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده ‌بود تا در مدت آزمایشی ۵ سال از تاریخ اول مهرماه ۱۳۸۷ به اجرا گذاشته شود. این قانون بعد از ۵ سال اول هر سال مجددا تمدید و تا ۹ درصد افزایش یافت.

پس  از ۱۰ سال از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و اعتراض فعالان و فروشندگان طلا و جواهر و موانع ایجاد شده بر سر تولید و فروش مصنوعات طلا و پی گیری اهالی این صنف برای حذف این مالیات از اصل طلا و اصلاح این قانون، در جلسه ۳۰ دیماه ۱۳۹۸ نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر معافیت اصل طلا، جواهر و پلاتین در لایحه اصلاح این قانون رای دادند. پس از ایرادات شورای نگهبان به موارد دیگر این قانون، نهایتا اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده تایید و در روز ۱۲ تیرماه سال جاری توسط ریاست جمهوری ابلاغ گردید.

بر همین اساس طبق ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، فقط اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف گردید.

علیرغم نهایی شدن قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و ابلاغ آن در هفته ی گذشته  توسط ریاست محترم جمهور، این قانون تا ایجاد بسترهای لازم توسط سازمان امور مالیاتی و اجرایی شدن، قانون قبلی کما فی السابق لازم الاجراست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....