تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 20:18
کد خبر : 75829

خدمات رباتیک، بازاری روبه رشد در سطح جهان

خدمات رباتیک، بازاری روبه رشد در سطح جهان

به گزارش اقتصاددان یک خبره مسائل رباتیک در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت : بر اساس برآورد ها بازار خدمات رباتیک هوشمند در سال ۲۰۱۹ رقمی بالغ بر ۲۹٫۴۴ میلیارد دلار بوده است و موسساتی مانند Verifiedmarket پیش بینی می کنند که این بازار تا سال ۲۰۲۷ با رشد ۲۲% به بیش از ۱۴۳٫۷۸ میلیارد

به گزارش اقتصاددان یک خبره مسائل رباتیک در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت :
بر اساس برآورد ها بازار خدمات رباتیک هوشمند در سال ۲۰۱۹ رقمی بالغ بر ۲۹٫۴۴ میلیارد دلار بوده است و موسساتی مانند Verifiedmarket پیش بینی می کنند که این بازار تا سال ۲۰۲۷ با رشد ۲۲% به بیش از ۱۴۳٫۷۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

در جهان امروزی واژه ها و عباراتی مانند تحول دیجیتال، فناوری های هوشمند و اتوماسیون رباتیک جزو عبارات و مفاهیم کلیدی توسعه کسب و کار و تجارت با نگاه به آینده به شمار می روند. اتوماسیون رباتیک را می توان حاصل نیاز به ماشین آلاتی دانست که بتوانند فعالیت های سخت، طاقت فرسا و اغلب خطرآفرین برای انسان در محیط های صنعتی را با سه فاکتور سرعت، دقت و کیفیت بالا انجام دهند. سه فاکتور یاد شده در دو بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ و به بعد باعث توسعه بازار ربات های خدماتی در سطح بین المللی شده اند. از سال ۲۰۱۷ به این سو و با معرفی صنعت نسل چهارم، نظام های تولید، نگهداری و توزیع کالاها و خدمات شاهد دو تغییر اساسی بوده اند :
الف-تزریق هرچه بیشتر فناوری های هوشمند دیجیتالی و رباتیک در فرآیند ها.
ب-رشد تغییرات در ساختار های اقتصادی و تجاری با محوریت تلفیق ابزار ها و روش های نوین تولید و توزیع در بستر های فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا که در ادامه منجر به رشد علاقه مندی به توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری های هوشمند در بین تصمیم گیرندگان کشور های در حال توسعه بخصوص خاورمیانه شده است. اتوماسیون هوشمند رباتیک را نیز می توان حاصل دو فاکتور بالا دانست. تغییراتی که سیستم های رباتیک در دو سطح شیوه عملکرد و کیفیت خروجی در فرآیند های صنعتی داده اند سبب توجه تصمیم گیرندگان به بهره گیری از این نوع ربات ها در بخش های مختلف شده اند. با مطالعه روند ها، فرآیند ها، محدودیت ها، چشم انداز رقابتی و نوع بازار می توان پیش بینی مناسبی از روند توسعه بازار خدمات رباتیک در حوزه هایی مانند پزشکی، صنایع و معادن و خدمات شهری به دست آورد. آمار ها نشان می دهند که با توسعه مفاهیم صنعت نسل ۴ در سطح جهان و در ادامه با پاندمی جهانی کرونا تقاضا برای خدمات رباتیک چه در بخش سخت افزار و چه در بخش های نرم افزاری دچار رشد صعودی شده است. بر اساس برآورد ها بازار خدمات رباتیک هوشمند در سال ۲۰۱۹ رقمی بالغ بر ۲۹٫۴۴ میلیارد دلار بوده است و موسساتی مانند Verifiedmarket پیش بینی می کنند که این بازار تا سال ۲۰۲۷ با رشد ۲۲% به بیش از ۱۴۳٫۷۸ میلیارد دلار خواهد رسید.
اتوماسیون و خدمات رباتیک
سیستم های رباتیک را می توان سیستم های الکترومکانیکی دانست که قادرند به دو صورت نیمه مستقل و کاملا مستقل از انسان عملیاتی را در محیط های مشخص انجام دهند. در سطوح پیشرفته که شامل ربات های هوشمند می شوند این سیستم ها قادرند به صورت یک عامل دارای خودآگاهی ماموریت های مختلف را در محیط های جدید و بدون دخالت انسان انجام دهند. اگر بخواهیم برای هرکدام از این موارد مثالی ذکر کنیم ربات هایی که در خطوط تولید صنایعی مانند خودروسازی مستقر هستند جزو ربات هایی هستند که عملیات مشخص را بدون دخالت اپراتور های انسانی انجام می دهند و مثال دسته دوم برخی ربات ها مانند مریخ نورد ها می باشند که در اکتشافات فضایی استفاده می شوند. با این که مستقل از انسان بودن به معنای حذف کامل عامل انسانی نیست ولی به مدد توسعه فناوری هایی مانند یادگیری ماشین، روند استقلال ماشین های رباتیک از انسان ها شتاب گرفته است. یک سیستم خدماتی رباتیک شامل شبکه ای از اجزای سخت افزاری و نرم افزاری شامل سنسور ها و عملگر هاست که در نهایت خروجی برنامه ریزی شده را ارائه می دهند. در سال های اخیر چندین مقاله تجربی که رابطه بین ربات های صنعتی و عملکرد تولید را بررسی کردند به این نتیجه رسیدند که پذیرش ربات های صنعتی چه به صورت سخت افزاری و چه نرم افزاری باعث افزایش بهره وری صنایع در دهه اخیر شده است. از جمله حوزه هایی که بیشترین تاثیر را از بازدهی ربات ها داشته اند حوزه های کشاورزی به خصوص در بخش های تولید، کاشت و برداشت هوشمند می باشند.
بازار جهانی خدمات رباتیک
بازار جهانی خدمات رباتیک را می توان در بخش های R&D و تعریف وظایف جدید بررسی نمود. با توجه به این موضوع یکی از حوزه هایی که دارای بیشترین رشد نفوذ ربات ها بوده است حوزه خدمات پزشکی می باشد. . آمار ها نشان می دهند که بازار ربات های پزشکی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۸٫۱۶ میلیارد دلار بوده است. . این در حالی است که کارشناسان تخمین می زنند تا سال ۲۰۲۸ و با توسعه استفاده از ابزار های رباتیک در مراقبت مستقیم از بیماران، بازار کسب و کار های این ربات ها به بیش از ۲۳٫۹۲ میلیارد دلار خواهد رسید. از جمله غول های رباتیک پزشکی می توان به شرکت Intuitive اشاره نمود. دومین حوزه که شاهد رشد راهکار های رباتیک می باشد حوزه کشاورزی است. بخش کشاورزی پایه و اساس اقتصاد جهان است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ با افزایش جمعیت جهان نیاز به تولید ۵۰٪ غذای بیشتر وجود دارد. راهکار ها و فرآیند های مبتنی بر هوش مصنوعی و ربات های هوشمند می توانند به کشاورزان کمک کنند تا با استفاده پایدارتر از منابع از سطح کشت و نحوه تولید محصول بهینه تری برخوردار باشند. . شرکت هایی مانند Blue River Technology و Harvest CROO Robotics را می توان جزو پیشگامان تولید ربات های تخصصی کشاورزی دانست.
در حال حاضر نیاز به توسعه سیستم هایی که در محیط های صنعتی با کمترین میزان خطا بیشترین کیفیت خروجی را در مینیمم زمانی داشته باشند محصولات شرکت هایی مانند Kuka و DJI را در صدر بازار های جهانی قرار داده است. بازار ربات های خدماتی را در دو حوزه کاربرد های تخصصی و کاربرد های شخصی می توان بررسی کرد که نوع اول مختص صنایع سنگین و بالادستی و مورد دوم مختص SME ها و استارتاپ های مرتبط می باشد. بر اساس آمار ها حوزه های کنترلی و Joint های رباتیک بیشترین درصد از بازار اتوماسیون را تشکیل می دهند و آمریکا، اروپا و آسیا به ترتیب در رتبه های اول تا سوم مصرف سیستم های رباتیک صنعتی در جهان قرار دارند.

.م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....