تاریخ انتشار : یکشنبه 31 مرداد 1400 - 20:13
کد خبر : 58135

خاندوزی، احیاءکننده بازار سرمایه است؟

خاندوزی، احیاءکننده بازار سرمایه است؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: برنامه ای که خاندوزی برای بازار سرمایه دارد با اشراف کامل بر این بازار تبیین شده و نویدبخش ریل گذاری درست در بازار سرمایه ایران خواهد بود. اقتصاددان: در شرایط فعلی که ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی از دسترسی به منابع مالی خارجی محروم است، بازار سرمایه می تواند در

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: برنامه ای که خاندوزی برای بازار سرمایه دارد با اشراف کامل بر این بازار تبیین شده و نویدبخش ریل گذاری درست در بازار سرمایه ایران خواهد بود.

اقتصاددان: در شرایط فعلی که ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی از دسترسی به منابع مالی خارجی محروم است، بازار سرمایه می تواند در هدایت سرمایه های خرد خانوارها به سمت بخش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تامین مالی داخلی، نقش اساسی ایفا کند.

سید محمدجواد میرطاهر، تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب افزود: بازار سرمایه می تواند منابع مالی را از مازاد به متقاضیان منابع که دولت و بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی هستند، منتقل کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: آمار مربوط به تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی نشان می دهد؛ سهم بازار سهام از تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی ناچیز است. علاوه بر آن در بازار اوراق مالی اسلامی نیز حجم بسیار بالایی از منابع جمع آوری شده صرف تامین مالی فعالیت‌های دولت، شرکت‌های دولتی و نهادهای شبه دولتی (همانند شهرداری ها) شده و نوعی کمبود منابع و مضیقه اعتباری را برای تامین مالی فعالیت‌های بخش خصوصی ایجاد کرده است.

میرطاهر تصریح کرد: توجه به نقش بازار سرمایه با تمرکز بر چالش‌های اساسی آن و ارائه راهبردهای منطقی برای انجام اصلاحات ساختاری، در برنامه احسان خاندوزی؛ وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم به درستی دیده شده است.

وی ادامه داد: این برنامه علاوه بر آنکه نگرش درستی را نسبت به چالش‌های تامین مالی بخشهای مولد اقتصادی از بازار سرمایه داشته است بر ضعف های قانونی و نهادی بازار ثانویه سهام نیز تمرکز کرده است که اوج این ضعف‌ها را در ریزش بازار سهام در سال ۹۹ و کاهش ثروت بسیاری از خانوارهای ایرانی شاهد بودیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: عمق پایین بازار سهام، حبابی شدن قیمت سهام برخی شرکت‌های کوچک، روند کند عرضه های اولیه سهام شرکت ها در بازار سرمایه و عدم رفع نیاز سرمایه گذاری افراد، چالش‌های نظارتی بر فعالیت برخی از شرکت‌ها خصوصاً در بازار پایه فرابورس و حاکمیت شرکتی ضعیف برخی از شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران از مهمترین چالش‌های مربوط به بازار سهام است که برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد به بررسی آنها پرداخته است.
میرطاهر گفت: علاوه بر این، برنامه پیشنهادی در بازار اوراق مالی اسلامی (صکوک)، تعیین دستوری سقف نرخ اوراق، عدم تناسب میان نرخ اوراق دولتی و غیردولتی، فرایند طولانی انتشار اوراق، نرخ بالای تامین مالی از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی در مقایسه با اخذ تسهیلات بانکی، عدم استفاده از فرایند دقیق رتبه بندی ناشران اوراق و برخی چالش‌های مرتبط با نظارت بیش از اندازه سازمان بورس و اوراق بهادار بر فرایند انتشار اوراق را نیز از مهمترین چالش‌های این بخش به حساب آورده است که کارایی تامین مالی از طریق انتشار اوراق را در بخش‌های مختلف اقتصادی کاهش داده است.

وی افزود: به منظور انجام اصلاحات قانونی، ساختاری و نهادی برای افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی بخش‌های مولد اقتصادی، راهبردهای زیر در برنامه احسان خاندوزی مدنظر است.

افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید با تاکید بر توسعه بازار بدهی

این تحلیلگر بازار سرمایه اشاره کرد: در این راهبرد می‌توان تدوین برنامه جامع تامین مالی دولت از بازار سرمایه متناسب با ظرفیت این بازار، بازنگری در فرآیندهای نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار خصوصاً در زمینه انتشار اوراق مالی اسلامی، حذف و یا محدودسازی برخی از ارکان انتشار اوراق و کاهش هزینه موثر تامین مالی از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی را از برنامه های عملیاتی عنوان کرد.

متنوع سازی ابزارها و محصولات در بازار سرمایه

وی همچنین گفت: تشکیل کمیته هایی به منظور باز تدوین مقررات و آیین نامه‌های ایجاد نهادهای مالی جدید مانند صندوق های پروژه، صندوق های زمین و ساختمان، صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و…، متنوع‌سازی ابزارها و محصولات مبتنی بر سهام مانند توسعه صندوق های سرمایه گذاری اهرمی، توسعه انواع ابزارهای مشتقه مبتنی بر سهام نیز می‌توانند کارایی بازار سرمایه را در ایجاد بستری مناسب برای سرمایه گذاری خانوارها افزایش دهند.

حذف تنظیم گیری های غیرضروری نهادهای ناظر

عضو هیات مدیره بیمه دانا تاکید کرد: تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام و بازطراحی ساختارهای قانونی تامین مالی مبتنی بر سهام مانند انواع افزایش سرمایه شرکت ها، لغو انحصارات و تسهیل مجوزدهی در ارائه خدمات مرتبط با بازار سرمایه مانند شرکت‌های تامین سرمایه، کارگزاری های بورسی، مشاوران سرمایه گذاری، شرکت‌های سبدگردان و سایر نهادهای ارائه کننده خدمات مالی، اصلاح نظام حکمرانی شرکتی، که دو برنامه اصلاح نظام حکمرانی شرکتی به منظور مدیریت تعارض منافع میان سهامداران عمده و سهامداران خرد و استفاده از برخی مشوق های قانونی به منظور ترغیب شرکت‌ها به افزایش کیفیت حکمرانی شرکتی در این دسته جای می گیرند.

وی در انتها اشاره کرد: به نظر می رسد باتوجه به نقش غیرقابل انکار بازار سرمایه در توسعه نظام اقتصادی کشور، وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت سیزدهم تلاش دارد با ارائه راهبردهای عملیاتی ضمن بازگرداندن اعتماد خدشه دار شده عمومی به این بازار، نقش آن را نیز در تامین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی افزایش دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....