تاریخ انتشار : دوشنبه 1 مهر 1398 - 18:35
کد خبر : 871

حمله به آرامکو کار کیست؟

حمله به آرامکو کار کیست؟

در حالی که یمنی‌ها می گویند حملات کار آنهاست و دولت آمریکا مدعی است که از ایران صورت گرفته، کمتر کسی فکر می کند که ممکن است کار اسرائیل باشد. همان طور که این روزها در جراید نوشته شده، ارزش پالایشگاه آرامکو را که گران ترین شرکت جهان است، بین ۲ تا ۸ تریلیون دلار

در حالی که یمنی‌ها می گویند حملات کار آنهاست و دولت آمریکا مدعی است که از ایران صورت گرفته، کمتر کسی فکر می کند که ممکن است کار اسرائیل باشد.

همان طور که این روزها در جراید نوشته شده، ارزش پالایشگاه آرامکو را که گران ترین شرکت جهان است، بین ۲ تا ۸ تریلیون دلار تخمین می زنند. (مقایسه کنید با مثلا شرکت هواپیمایی لوفت هانزا که تنها ۷ میلیارد دلار ارزش دارد). انگیزه های اسرائیل برای این حملات می توانند به شرح ذیل باشند:

اولا، دولت عربستان قبلا تصمیم گرفت که بخشی از سهام این شرکت را در دو هفته آینده بفروشد تا از پول بدست آمده بتواند کشورش را در آینده از وابستگی به نفت برهاند، بلندپروازی ای که ممکن است بی ثمر هم باشد. خریداران اصلی چنین‌ سهامی می توانند منحصراً یهودیان باشند. حمله به آرامکو ارزش آن را یک شبه نیم تریلیون (۵۰۰ میلیارد) دلار کاهش داد. لذا مشتریان سهام می‌توانند آن را ارزان تر بخرند و حتی به واسطه اینکه پالایشگاه های نفت در برابر بمباران ها بسیار آسیب پذیرند، مشتریان می توانند آن سهام را از قیمت کاهش یافته کنونی هم ارزان تر بخرند.

ثانیا، از میان تامین کننده های اصلی نفت جهان، ایران و ونزوئلا در تحریم هستند و تامین کنندگان اصلی موجود آمریکا، عربستان و روسیه اند. اگر عربستان حذف شود، آمریکا به واسطه سیطره بر بازار انرژی از جمله از طریق زور‌‌، بسیار بیشتر از روسیه می تواند نفت صادر کند، آن هم نفت بی کیفیت خود با قیمت بالاتر. لذا با حذف بازار نفت عربستان، آمریکا صادرکننده اصلی نفت جهان خواهد شد.

ثالثاً، تلاش اسرائیل همواره این بوده که کشورهای خاورمیانه را با راه انداختن جنگ بین آنها کلنگی کند. خود نیز در این کار مستقیم شرکت دارد. در جنگ ایران و عراق، ما دیدیم که با وجود دشمنی همیشگی بین اسرائیل و ایران، آن کشور به ایران سلاح می فروخت تا جنگ بین این دو کشور بتواند تا جایی که ممکن است به درازا بکشد. اکنون بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در اثر جنگ کلنگی شده اند، به جز آنها که جرو اقمار آمریکا هستند. جنگ بین عربستان و ایران هدف اصلی اسرائیل و نیز آمریکاست، تا این دو کشور هم کلنگی شوند و هم با حمله به تاسیسات نفتی یکدیگر، جایگاه امریکا را به عنوان صادر کننده اصلی نفت جهان‌ تضمین کنند.

در کویت گفته شده که عبور موشک ها از فضای آن کشور به سمت عربستان مشاهده شده. در واقع اسرائیل که از طریق عوامل خود در یمن، از زمان حمله پهپادهای یمنی ها با خبر بود، درست در همان لحظات با موشکهای کروز پالایشگاه آرامکو را کوبید. موشکها از نقاط کور رد شده اند؛ اطلاعات مربوط به نقاط کور جزو سری ترین اطلاعات نظامی است که حتی در عربستان قطعا فقط در اختیار متخصصین آمریکایی است‌ که در آن کشور یا پایگاه های دیگر فعالیت دارند. یمنی ها هم در این بین مدعی شدند کار آنهاست و ایران هم گویا راضی است که جهانیان آن عملیات را به حساب یمنی ها بگذارند، این در حالی است که یمنی های هوادار ایران به چنان تسلیحات‌ پهپادی و موشکی فوق مدرنی دسترسی ندارند که بتواند از حریم های فوق پیشرفته راداری در پایگاه های آمریکا عبور کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....