تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1400 - 11:15
کد خبر : 63381

حلقه مفقوده ظرفیت های تجاری ایران، پیش تازی ترکیه

حلقه مفقوده ظرفیت های تجاری ایران، پیش تازی ترکیه

به گزارش اقتصاددان دکتر سیدجلال ابراهیمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: • ترکیه در ۵ ماه بیشتر از ۵ میلیارد دلار به خاورمیانه صادرات داشته است. • کشور عراق در ۵ ماه سه میلیارد ۱۷۶ میلیون دلار کالا از ترکیه وارد کرده. • در ۵ ماه اول سال صادرات ترکیه ۸۵

به گزارش اقتصاددان دکتر سیدجلال ابراهیمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
• ترکیه در ۵ ماه بیشتر از ۵ میلیارد دلار به خاورمیانه صادرات داشته است.
• کشور عراق در ۵ ماه سه میلیارد ۱۷۶ میلیون دلار کالا از ترکیه وارد کرده.
• در ۵ ماه اول سال صادرات ترکیه ۸۵ میلیارد ۲۱۹ میلیارد با ۵/۱۷ میلیارد افزایش نسبت به سال قبل بوده.
مجمع صادرکنندگان ترک TIM اعلام کرد که در ۵ ماه اول سال ۲۰۲۱ میزان صادرات کالا از ترکیه به کشورهای خاورمیانه از ۱۰ میلیارد دلار گذشت.
بر اساس گزارش خبرگزاری آناطولی به نقل از داده های مجلس صادرکنندگان ترکیه صادرات ترکیه در ۵ ماه سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۰ صدی ۳/۳۸ افزایش یافته است. این افزایش در شرایطی صورت گرفته که ترکیه سخت گرفتار مبارزه با بیماری کوید ۱۹ بوده است. در مقام مقایسه با ۵ ماه اول سال ۲۰۲۰ که رقم صادرات در کل اقلام صادراتی ۶۸ میلیارد و ۵۹۸ میلیون دلار بود این رقم به ۸۵ میلیارد و ۲۱۹ میلیون دلار افزایش یافته است یعنی میزان افزایش رقمی برابر با ۱۷ میلیارد و سیصد و هشتاد میلیون دلار بوده است و صادرات به حوزه کشورهای خاورمیانه ۳۴ درصد افزایش نشان می دهد.
ترکیه در ۵ ماه اول سال به حوزه خاورمیانه حبوبات، بقولات، تخم های روغنی، قطعات صنعتی و آهن و فولاد صادر کرده است.
جالب نظر است که از حجم کالاهای صادراتی به منطقه خاورمیانه یک میلیارد و سیصد و سیزده میلیون دلار حبوبات، و بقولات و دانه های روغنی صادر شده است و سهم فولاد و آهن در صادرات به خاورمیانه در ۵ ماه یک میلیارد و یکصد و هشتاد میلیون دلار بوده است.
سهم خاورمیانه از صادرات کل پنج ماه ترکیه ۷۹/۱۱ درصد بوده است.
در میان کشورهای واردکننده کالای ترک در ردیف اول عراق است که نسبت به ماه های مشابه ۲۳ درصد افزایش واردات نشان می دهد.
رقم صادرات ترکیه به عراق از ۲ میلیارد و ۵۸۶ میلیون دلار است در ۲۰۲۰ به سه میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار افزایش یافته است.
پنج قلم از تولیدات ترکیه که به کشورهای خاورمیانه صادر شده است شامل ماشین آلات، قطعات یدکی، دستگاه های صنعتی، قطعات الکترونیکی، آهن و فولاد است.
مجمع صادرکنندگان ترکیه به تولیدکنندگان برای صدور به حوزه خلیج فارس، عربستان و عراق بازار آماده میوه، سبزیجات، مواد شیمیایی، مواد غذایی و اقلام پاک کننده را توصیه کرده است.
این مجمع به تولیدکنندگان و صادرکنندگان توصیه می کند نیازهای کشورهای منطقه خاورمیانه را از نزدیک تعقیب و تحقیق کنند تا فرصت های موجود بازار خلیج فارس و خاورمیانه را از دست ندهند.
اردوغان در مراسم اهدای جوایز قهرمانان صادرات گفت ترکیه به سهم یک درصدی صادرات جهان رسیده است. او گفت با دستیابی به ۲۱۱ میلیارد دلار صادرات رکورد جدید به جای گذاشتیم و اضافه کرد که هدف ما افزایش صادرکنندگان به ۱۵۰ هزار نفر در مرحله دوم به ۳۰۰ هزار نفر است.
این در حالی است که طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران در دو سال اخیر تجارت ایران با ترکیه با افت مبادلات رو به رو بوده است با این که طبق آمار رسمی ترکیه در سه ماهه نخست سال ۵۳ درصد افزایش مبادلات نشان می دهد ولی متاسفانه به علت عدم تعقیب نیازهای بازار ترکیه توسط صادرکنندگان حجم تجاری در شرایط مطلوب نیست در حالی که ظرفیت های آشکار زیادی در تامین نیازها و کمبودهای دو طرف کاملا مشهود است.

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....