تاریخ انتشار : دوشنبه 10 شهریور 1399 - 11:06
کد خبر : 17168

حراج کالا به قیمت تامین نقدینگی در بازار هنری- اقتصادی

حراج کالا به قیمت تامین نقدینگی در بازار هنری- اقتصادی

صنایع دستی به عنوان یکی از هنر-صنعت ها که قرار بود روزگاری سهم عمده از سبد صادراتی کشور را به خود اختصاص دهد در حال حاضر قادر به ادامه فعالیت حتی در بازار داخلی نیست. شیوع ویروس کرونا، اعمال محدودیت های ترانزیتی، اعمال محدودیت در فعالیت تورها و جذب توریست و کاهش میزان صادرات موجب

صنایع دستی به عنوان یکی از هنر-صنعت ها که قرار بود روزگاری سهم عمده از سبد صادراتی کشور را به خود اختصاص دهد در حال حاضر قادر به ادامه فعالیت حتی در بازار داخلی نیست.

شیوع ویروس کرونا، اعمال محدودیت های ترانزیتی، اعمال محدودیت در فعالیت تورها و جذب توریست و کاهش میزان صادرات موجب شد تا صنایع دستی ایران مشتریان خارجی خود را از دست بدهد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار : اما این روزها تولید کنندگان و توزیع کنندگان صنایع دستی صرفا شرایط سخت اقتصادی را از نبود مشتریان خارجی متحمل نمی شوند بلکه آنها در حال حاضر حتی مشتریان داخلی خود را نیز از دست داده اند که دلیل عمده آن نیز کاهش قدرت خرید مردم به دلیل شرایط اقتصادی کشور و بروز رکود تورمی شدید و در نهایت حذف صنایع دستی از لیست خرید مصرف کنندگان داخلی است.

نبود تقاضا برای خرید صنایع دستی از سوی مشتریان داخلی و خارجی موجب شده تا در واحدهای عرضه کننده این محصولات تعدیل نیرو صورت بگیرد و برخی از واحدهای صنفی اقدام برای سر پا ماندن و دوام آوردن در بازار راکد اقدام به برگزاری فروش فوق العاده کرده اند.

۹۰ درصد فروش را از دست دادیم

خیابان نجات الهی بورس عرضه صنایع دستی است که فعالان صنفی در این رسته با بازار پررونقی مواجه نیستند. با یک نگاه گذرا به فروشگاههای فعال در این خیابان متوجه می شوید که خبری از مشتری نیست و نصب بنرهای حراج شاید آخرین تیر ترکش فعالان این صنف برای جذب مشتری داخلی است زیرا با توجه به تبعات شیوع ویروس کرونا نمی توان امیدوار بود به این زودی ها بار دیگر بازار صنایع دستی با صادرات و خرید توریست ها رونق بگیرد.

آقای جوانی که خود را «مهدی اسدی» معرفی می کند ، درباره شرایط فعالان این صنف در سال ۹۹ می گوید: میزان فروش ما از ابتدای سال جاری تا شروع آخرین ماه از تابستان در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی می افزاید: متاسفانه عدم برقراری پروازهای خارجی و محدودیت های ترانزیتی و مسافرتی که در ایران و سایر کشورهای دنیا برقرار است موجب شده تا بخش عمده ای از فروش ما که به توریست ها و یا مسافرانی که به خارج می رفتند، بود از دست برود.

اسدی ادامه می دهد: زمانی که پروازهای خارجی برقراربود، بسیاری از مسافران ایرانی به عنوان سوغات صنایع دستی خریداری کرده و می بردند. تردد توریست ها به کشور نیز عامل دیگری برای فروش بود.

این فعال صنفی تصریح می کند: در حال حاضر میزان فروش صنایع دستی به صفر نزدیک شده است به همین دلیل بسیاری از فعالان این صنف نیروی انسانی خود را تعدیل کرده اند.

وی درباره برگزاری فروش فوق العاده از سوی برخی همکاران  در این صنف  خاطرنشان می کند: میزان درآمدها به حداقل رسیده است و بسیاری از واحدها به ویژه آن دسته که واحد صنفی اجاره ای دارند ناچار به تامین نقدینگی هستند بنابراین از این روش برای جذب مشتری داخلی استفاده می کنند.

ارزان خریدیم؛ ارزان می فروشیم
با نگاهی به قیمت صنایع دستی که در واحدهای صنفی واقع در خیابان نجات الهی عرضه می شود متوجه تفاوت فاحش نرخ ها می شویم که شاید این تفاوت قیمت عاملی برای جذب مشتریان حداقلی باشد.

نادر مجدی که از فعالان این صنف است درباره وضعیت بازار صنایع دستی می گوید: فعالان این صنف با توجه به شرایط موجود از تمامی راهکارها برای بقاء خود استفاده می کنند.

وی می افزاید: هر سال در مناسبت های مختلف از جمله روز کارمند و یا در برگزاری های سمینارها و همایش ها به سازمان ها و دستگاهها صنایع دستی می فروختیم اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا نه تنها مشتریان خارجی بلکه تمامی مشتریان داخلی حتی سازمان ها و ارگان ها را نیز از دست دادیم.

مجدی ادامه می دهد: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و تقریبا حذف صنایع دستی از لیست خرید خانوار برخی از فعالان صنفی در عرضه صنایع دستی اقدام به برگزارری فروش فوق العاده با کاهش بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت محصولات خود کرده اند.

این فعال صنفی تصریح می کند: برگزاری فروش فوق العاده در حال حاضر تنها راهکار ما برای جذب مشتری داخلی است اما این اقدام نیز نتوانسته مشتریان زیادی را برای خرید جذب کند.

وی  درباره دلیل فاحش تفاوت قیمت یک کالای خاص در واحدهای صنفی مختلف خاطرنشان می کند: تفاوت زمان خرید عامل ایجاد تفاوت در قیمت عرضه صنایع دستی مشابه در واحدهای صنفی مختلف است.

مجدی می گوید: بدون شک بین قیمت خرید آن فعال صنفی که یک ظرف منبت کاری را پائیز سال گذشته و آن فعال صنفی که همان کالا را در زمستان سال گذشته خریده است، تفاوت دارد بنابراین طبیعی است که در قیمت فروش آنها نیز تفاوت وجود  داشته باشد.

این فعال صنفی اظهار می کند: حاشیه سود در صنف ما همانند سایر فعالیت های صنفی مشخص است و با توجه به بازرسی ها امکان بروز تخلف گرانفروشی به حداقل می رسد بنابراین تنها دلیل تفاوت قیمت می تواند قیمت های خرید متفاوت باشد.

تفاوت کیفیت و برند هنرمندان عامل تفاوت در نرخ

اما رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی با تاکید بر حاکم شدن رکود شدید در بازار فعالان این صنف بر این باور است که دلایل تفاوت قیمت عرضه یک کالای به ظاهر مشابه در واحدهای صنفی متفاوت است.

سید محمد عبداللهی  می گوید: کیفیت مواد اولیه و برند هنرمندی که اقدام به تولید یک اثر هنری کرده است مهمترین مولفه ها در تعیین قیمت عرضه صنایع دستی است.

وی می افزاید: تفاوتهای قیمت عرضه صنایع دستی ناشی از هنر دست متفاوت است. وقتی دو فرش توسط دو هنرمند متفاوت بافته می شود بدون شک نام هنرمند در تعیین قیمت عامل موثری است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی تصریح می کند: یکی از مشکلاتی که در بازار صنایع دستی وجود دارد نبود برندسازی منسجم و نظارت بر قیمت ها بر اساس برندهای موجود است.

عبداللهی خاطرنشان می کند: اگر در عرصه تولید و عرضه صنایع دستی برندسازی صورت بگیرد می توانیم کالاها را براساس درجه بندی، کیفیت و کمیت تولید قیمت گذاری و عرضه کنیم.

وی درباره دلایل برگزاری فروش فوق العاده در صنف توزیع کنندگان صنایع دستی می گوید: برخی از فعالان این صنف به کسب سود کم قانع شده اند و تلاش دارند تا با برگزاری فروش فوق العاده و یا تخفیف نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

این فعال صنفی اظهار می کند: بدون تردید در واحدهای صنفی که فروش فوق العاده برگزار کرده اند میزان سود به پایین ترین میزان خود رسیده است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی با اشاره به کاهش شدید میزان تولید، فروش داخلی و خارجی این اقلام می گوید: بسیاری از واحدهای تولیدکننده صنایع دستی همانند عرضه کنندگان این صنف با چالش های جدی مواجه هستند و همین امر میزان تولید آنها را به حداقل رسانده است.

عبداللهی تصریح می کند: بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی در استان اصفهان فعالیت واحدهای تولیدی خود را متوقف کرده اند زیرا امکان تامین هزینه های اداره یک واحد تولیدی صنعتی را نداشتند.

این مسئول صنفی با اشاره به تاب آوری بالای فعالان تولید و توزیع صنایع دستی خاطرنشان می کند: افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش شدید فروش داخلی و نبود متقاضی خارجی برای صنایع دستی موجب شده تا شرایط فعالیت برای فعالان این صنف بسیار سخت شود اما به هر ترتیب تلاش می کنند تا بتوانند میزان تاب آوری خود را برای ماندگاری در این بازار راکد افزایش دهند.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....