تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 - 20:17
کد خبر : 91022

حذف برنج از سفره اقشار کم درآمد

حذف برنج از سفره اقشار کم درآمد

برنج به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای اساسی در کشورما به حساب می آید، که به دلیل آب و هوای مناسب در سه استان شمالی کشور شرایط تولید برنج مهیاست، اما به دلیل افزایش جمعیت و صادرات برنج داخلی این محصول کفاف بازار داخلی را نمی دهد، به همین منظور واردات برنج از سوی

برنج به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای اساسی در کشورما به حساب می آید، که به دلیل آب و هوای مناسب در سه استان شمالی کشور شرایط تولید برنج مهیاست، اما به دلیل افزایش جمعیت و صادرات برنج داخلی این محصول کفاف بازار داخلی را نمی دهد، به همین منظور واردات برنج از سوی دو کشور هند و پاکستان صورت می گیرد.

دولتمردان همواره در تلاش هستند تا با واردات برنج هندی بازار داخلی را کنترل کنند؛ چرا که برنج هندی و پاکستانی به عنوان برنج اقشار کم درآمد معروف هستند و دولتمردان توجه ویژه ای به این اقشار کم درآمد دارتد؛ اما در دولت ابراهیم رئیسی که با شعار دولت مردمی روی کار آمده شاهد افزایش قیمت این کالای اساسی هستیم.

به طوری که هنوز یک سالی از سکانداری این دولت بر امور کشور نگذشته است که برنج هندی به یک باره با افزایش ۵۰ درصدی روبه رو شده و بسیاری از اقشار کم درآمد توان خرید آن را ندارند؛ چرا برنج هندی از ۲۷ هزار تومان این روزها در بازار به ۴۰ هزار تومان رسیده است.

طبیعی است که با افزایش قیمت ارز دود این افزایش قیمت به چشم اقشار کم درآمد برود چرا که برنج هندی ارتباط مستقیمی با ارز دارد.

افزایش ارز عامل گرانی برنج

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،  مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور در گفتگو درباره میزان نیاز برنج کشور گفت: به طور متوسط سالیانه یک میلیون تن برنج در کشور کسری داریم که این حجم را باید از طریق واردات تامین کنیم.

آن طور که وی گفت: برنج خارجی را افراد کم درآمد خریداری می کنند که این روزها با افزایش قیمت ارز این محصول نیز گران شده است و قدرت خرید این قشر جامعه برای تامین برنج کاهش پیدا کرده است.

کشاورز در باره اینکه آیا دولت ارز برای تامین برنج وارداتی اختصاص داده است؟ پاسخ داد: حذف ارز دولتی از برنج وارداتی از دولت گذشته به نوعی آغاز شده بود، اما به دلیل افزایش قیمت ارز در دولت سیزدهم بازار نیز با افزایش قیمت مواجه شده است.

برنج در همه دنیا گران شده است

پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بازار جهانی مواد غذایی به‌ویژه گندم، جو و غلات با بحران مواجه شد. اکنون کشورهای اصلی تولیدکننده برنج ازجمله هند، پاکستان، تایلند نیز در کشت این محصول با مشکلات جدیدی مواجه شده‌اند، موضوعی که باعث افزایش جهانی قیمت برنج در هفته اخیر شد.

بازار برنج ایران که از زمستان ۱۴۰۰ ملتهب بود حالا با مشکلات پیچیده‌تری باید دست و پنجه نرم کند. در این مدت قیمت هر کیلو برنج مرغوب ایرانی از سقف ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کرد تا برنج وارداتی آخرین منجی سفره گروه‌های مختلف درآمدی باشد. اما به نظر می‌رسد با وضعیت کنونی موج گرانی به برنج‌های وارداتی هم برسد..

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....