تاریخ انتشار : جمعه 14 آبان 1400 - 19:46
کد خبر : 65923

جو بایدن چگونه به چاه افتاد؟

جو بایدن چگونه به چاه افتاد؟

تحلیل اکونومیست از وضعیت ریاست جمهوری آمریکا در تازه‌ترین طرح جلد مجله  اکونومیست در طرح جلد این هفته خود با عنوان «یک سال بعد» تصویری از جو بایدن در یک چاه را طراحی کرده است. رئیس جمهوری که بالاترین تعداد رای در تاریخ آمریکا را کسب کرد، اما به شرایطی رسیده که فقط محبوبیت دونالد

تحلیل اکونومیست از وضعیت ریاست جمهوری آمریکا در تازه‌ترین طرح جلد مجله

 اکونومیست در طرح جلد این هفته خود با عنوان «یک سال بعد» تصویری از جو بایدن در یک چاه را طراحی کرده است. رئیس جمهوری که بالاترین تعداد رای در تاریخ آمریکا را کسب کرد، اما به شرایطی رسیده که فقط محبوبیت دونالد ترامپ در سال نخست از وی کمتر است! در ادامه خلاصه‌ای از سرمقاله اکونومیست را می‌خوانید.

بورسان: دو مورد از بهترین کتاب‌هایی که برای جورج واشنگتن نوشته شده‌اند، عنوان مشترکی دارند: «ریاست جمهوری ناممکن». جرمی سوری در آخرین مورد از آنها می‌نویسد حتی تواناترین روسای جمهور نیز محکوم به شکست هستند: “محدود کردن شکست‌ها و دستیابی به برخی موفقیت‌ها بهترین چیزی است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم.”

جو بایدن که بیش از هر نامزدی در تاریخ رای آورده، شاهد سقوط محبوبیت خود بوده است. در این مرحله از دوره اول ریاست‌جمهوری، تنها دونالد ترامپ نامحبوب‌تر از او بوده است. دموکرات‌ها به تازگی سه موقعیت ایالتی در ویرجینیا را از دست داده‌اند که آقای بایدن یک سال پیش با ۱۰ واحد درصد اختلاف، پیروز آن شده بود. بنابراین در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده، حزب او احتمالا اکثریت کنگره را از دست خواهد داد.

 

اخبار خوش دولت بایدن

دموکرات‌ها در کنگره با نزاع‌های جناحی متلاشی شده‌اند. اوایل امسال آنها یک بسته مالی محرک بزرگ را تصویب کردند، اما بقیه برنامه‌های آقای بایدن – یک بسته زیرساختی یک تریلیون دلاری و یک بسته هزینه‌های اجتماعی به ارزش حدود ۱٫۷ تریلیون دلار در طول ده سال – متوقف شده است. در صورت تصویب، این قانون پول بیشتری برای زیرساخت‌ها، اعتبار مالیاتی برای کودکان فقیر، بودجه پیش‌دبستانی‌ها، کاهش هزینه داروهای تجویزی و اعتبار مالیاتی برای انرژی پاک فراهم می‌کند. اما رأی‌دهندگان ممکن است اهمیتی ندهند.

در واقع، ممکن است حال روحی آنها در سال آینده بهبود یابد. موارد ابتلا به کووید-۱۹ از سپتامبر به نصف کاهش یافته است. اگر بیکاری بیشتر کاهش یابد، مشکلات زنجیره تامین رفع شود و تورم از بین برود، زندگی برای مردم آسان‌تر می‌شود. با این حال، برای آقای بایدن، اینجاست که خبرهای خوب به پایان می‌رسد.

 

روی سیاه آینده دموکرات‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان   ،  برخی مشکلات او داخلی است. سیاست آمریکا بیشتر تابع الگوهایی شبیه به قوانین فیزیک است تا شانس مسابقات اسب‌دوانی. یکی این‌که حزب رئیس‌جمهور کرسی‌های خود را در انتخابات میان‌دوره‌ای از دست می‌دهد. دموکرات‌ها تنها چهار کرسی در مجلس نمایندگان جلوتر هستند، بنابراین اکثریت آنها احتمالا محکوم به فنا است.

فراتر از سال آینده، چشم‌انداز دموکرات‌ها حتی تیره‌تر است. عدم محبوبیت آنها در میان سفیدپوستان غیرتحصیلکرده دانشگاهی باعث می‌شود که بخش بزرگی از آمریکا در حومه شهرها ضد دموکرات‌ها باشند. برای پیروزی در آرای الکترال ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان و سنا نسبت به هر حزب دیگری در تاریخ به سهم بیشتری از آرای عموم نیاز دارند. برنده شدن در این شرایط که می‌خواهند همزمان نهادهای ملی را ترمیم کنند و در رفع مشکلات آمریکا، از سلامت عمومی گرفته تا آب و هوا و تحرکات اجتماعی پیشرفت کنند، نیازمند یک سیاستمدار با استعدادهای فوق بشری است.

آقای بایدن آن مرد نیست. او با بدبختی‌های شخصی به طرز تحسین برانگیزی برخورد کرده است و طبق اکثر روایت‌ها مهربان و شایسته است. با این حال، دلیلی وجود دارد که کسب مقام ریاست جمهوری برای وی بیش از ۳۰ سال به طول انجامید. رای‌دهندگان اولیه دموکرات او را نه برای الهام گرفتن، بلکه عمدتاً به عنوان یک اقدام دفاعی برای جلوگیری از برنی سندرز، قهرمان تندروها انتخاب کردند.

 

نابلدی‌های آقای بایدن

آقای بایدن با شعارهایی مانند صلاحیت و تجربه در سیاست خارجی و رد ترامپیسم اعصاب خردکن به مبارزات انتخاباتی پا گذاشت. اما خروج از افغانستان یک افتضاح بود. این واقعیت که به نظر می‌رسد هیچ رأی‌دهنده‌ای نمی‌داند در بودجه زیرساخت‌ها و هزینه‌کردهای اجتماعی چه نفعی دارد تا حدودی تقصیر اوست. مثلا، فقر کودکان به لطف قانون تصویب‌شده در دوره حکمرانی وی یک چهارم کاهش یافته است. این حتی برای اکثر دموکرات‌ها هم خبری جدید است که نشنیده‌اند.

مشکل فقط بایدن نیست. طبقه فعال جناح چپ حزب او که تحصیلات دانشگاهی دارد، دائماً فرض می‌کند که رأی‌دهندگان همان نگرش‌هایی را در مورد نژاد و نقش دولت دارند که آنها دارند. ویرجینیا آخرین نمونه از این حماقت است. آمریکا کشوری جوان و متنوع است. میانه سنی زیر ۴۰ سال است (یعنی نیمی از افراد زیر ۴۰ سال هستند) و فقط ۶۰ درصد از کشور سفیدپوست هستند. اما رای دهندگان متفاوت هستند. با در نظر گرفتن میانگین دوره‌های انتخاباتی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۴ به عنوان راهنما، ۷۵ درصد از رأی‌دهندگان سفیدپوست خواهند بود و میانه سنی آنها در سال آینده ۵۳ سال خواهد بود (یعنی نیمی از رای‌دهندگان بالای ۵۳ سال هستند). دموکرات‌ها در میان تحصیل کرده‌های دانشگاهی پیشتاز زیادی دارند. اما تنها ۳۶ درصد از آمریکایی‌ها مدرک چهارساله (لیسانس) خود را به پایان می‌رسانند. این پایگاه بسیار کوچک است.

 

راه دموکرات‌ها برای جلوگیری از شکست

زمانی که ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۲ پیروز شد، دموکرات‌های چپ جدید به عنوان حزب «اسید، عفو و سقط جنین» معرفی شدند. چپ جدید در این دوره هم به همین راحتی مضحکه و تبدیل به کاریکاتور می‌شود. این فعالان پر سر و صدا و بعضا رادیکال، پیروزی حزب را در مناطق معتدل‌تر دشوار می‌کند، حتی اگر نظر آنها نظر اکثریت حزب نباشد.

مقابله با پیام جمهوری‌خواهان مبنی بر اینکه او خواسته‌های چپ رادیکال را برآورده می‌کند، مستلزم آن است که آقای بایدن در حاشیه حزبش سخت‌گیرتر باشد. این ممکن است به معنای انجام کارهایی باشد که دموکرات‌ها از آن متنفرند. او می‌تواند برای استخدام افسران پلیس بیشتر در شهرهایی که نرخ قتل در آن‌ها افزایش یافته است اقدام کند یا با هیئت مدرسه‌ای در سانفرانسیسکو که فکر می‌کند آبراهام لینکلن نماد برتری سفیدپوست است، برخورد کند.

اگر دموکرات‌ها بر این باورند که تلاش‌های کثیف برای به دست آوردن قدرت در شان آنها نیست، پس باید بنشینند و آنچه در حزب جمهوری‌خواه می‌گذرد را مشاهده کنند. انتخاب گلن یانگکین به‌عنوان فرماندار ویرجینیا نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان می‌توانند در ایالت‌های نوسانی پیروز شوند. آقای بایدن و حزبش باید به سختی فکر کنند که برای محدود کردن خطر چهار سال دیگر آقای ترامپ چه کاری آماده‌اند انجام دهند. زیرا اینجاست که تعیین می‌شود بایدن یک ریاست‌جمهوری ناموفق داشته یا خیر.

عکس روی جلد این هفته اکونومییست
379f6895 0f6e 40a2 9b70 bae1e654ead6 FriNov052021 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....