تاریخ انتشار : یکشنبه 6 تیر 1400 - 11:29
کد خبر : 51505

جهش درآمد دارویی‌های بورس

جهش درآمد دارویی‌های بورس

صنعت دارو از صنایع تاثیرگذار و مهم در حوزه سلامت کشور است. در ایران حدود ۶۶‌درصد صنعت در اختیار سه هلدینگ سازمان تامین‌اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) و گروه توسعه ملی است.  به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد؛ از میان ۳۸ شرکت پذیرفته‌شده در بورس تهران ۶ شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری تخصصی در صنعت دارو

صنعت دارو از صنایع تاثیرگذار و مهم در حوزه سلامت کشور است. در ایران حدود ۶۶‌درصد صنعت در اختیار سه هلدینگ سازمان تامین‌اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) و گروه توسعه ملی است.

 به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد؛ از میان ۳۸ شرکت پذیرفته‌شده در بورس تهران ۶ شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری تخصصی در صنعت دارو فعالیت می‌کنند (فعالیت تولیدی ندارند) و مابقی شرکت‌ها به تولید مواد اولیه و انواع دارو مشغول هستند. در این گزارش به بررسی عملکرد یک‌ماهه دو شرکت دارویی می‌پردازیم.

«دعبید»:  شرکت داروسازی دکتر عبیدی که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال صنعت دارویی در بازار سرمایه شناخته می‌شود، در اردیبهشت ماه سال‌جاری درآمدی بالغ بر ۱۶۹ میلیارد تومان از فروش محصولات کسب کرده است.

مقایسه عملکرد فروردین و اردیبهشت شرکت نشان  از رشد ۵۴ درصدی داشته است. این شرکت تولید کننده و فروشنده ۴محصول‌ کلی شامل قرص،‌ کپسول،‌ سرم و‌ شربت ‌ است. در اردیبهشت بیشترین درآمد شرکت به بخش قرص‌ها با ۱۲۴‌میلیارد تومان اختصاص داشت. میانگین نرخ فروش محصولات در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین روند صعودی داشت و در تمامی محصولات شاهد افزایش نرخ محصول هستیم. این شرکت در اردیبهشت‌ماه موفق به فروش یک‌میلیون و ۳۷۳ هزار قرص صد عددی،‌ ۶۰۴ هزار کپسول صد عددی،‌ ۴۰۹ هزار شیشه شربت و ۲۷ هزار کیسه سرم شد. عملکرد فروش شرکت در سه محصول قرص،‌ شربت و سرم بهتر از اسفند ماه بوده است.

مقایسه فروش شرکت در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با ماه مشابه در سال ۹۹ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۶۰‌درصد افزایش یافته است. درآمد اردیبهشت‌ماه شرکت ۱۵‌درصد بیشتر از متوسط فروش سال ۱۴۰۰ بود. شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در مجموع مبلغ ۷۳۳ میلیارد تومان فروش ثبت کرد که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال‌۹۹ رشد ۴۶‌درصدی داشته است. گفتنی است تمامی درآمد شرکت از طریق فروش داخلی به‌دست آمد.

«دارو»:  شرکت کارخانجات داروپخش که با نماد «دارو» در بازار دوم بورس معامله می‌شود، در اردیبهشت با عملکردی مناسب درآمد ۱۳۰‌میلیارد تومانی کسب کرد. درآمد اردیبهشت این شرکت در مقایسه با فروردین ماه با رشد ۱۲ درصدی مواجه شد. قیمت بعضی از محصولات این شرکت در مقایسه با فروردین افزایش و بعضی از محصولات کاهش پیدا کرده است. اما به‌طور کل می‌توان گفت عمده دلیل افزایش ۱۲درصدی درآمد شرکت افزایش قیمت در محصولات بود. علاوه بر افزایش قیمت محصولات،‌ میزان فروش شرکت نیز در اردیبهشت ماه روند صعودی داشت. قرص‌ها با ۴۲‌میلیارد تومان بیشترین درآمد اردیبهشت‌ماه را به خود اختصاص دادند. برخلاف شرکت داروسازی عبید که تنها ۴محصول عرضه می‌کند، این شرکت عرضه‌کننده محصولات متعددی است.  مقایسه فروش شرکت در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با ماه مشابه در سال ۹۹ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۳۳‌درصد افزایش یافته است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....