تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آبان 1400 - 21:29
کد خبر : 64667

جنگ اقتصادی آمریکا و چین در زمین دو کره

جنگ اقتصادی آمریکا و چین در زمین دو کره

جنگ اقتصادی آمریکا و چین این بار در زمین دو کره خود را ظاهر کرده است. به این معنی که بار دیگر امریکا به کمک سازمان ملل کره شمالی را باعث بحران در شبه جزیره کره اعلام کرده تا افکار عمومی جهان را از آتش زیر خاکستر افغانستان، یمن، سوریه و عراق به شرق دور

جنگ اقتصادی آمریکا و چین این بار در زمین دو کره خود را ظاهر کرده است. به این معنی که بار دیگر امریکا به کمک سازمان ملل کره شمالی را باعث بحران در شبه جزیره کره اعلام کرده تا افکار عمومی جهان را از آتش زیر خاکستر افغانستان، یمن، سوریه و عراق به شرق دور معطوف کند. در همین ارتباط دبیرکل سازمان ملل آقای گوترش نگرانی شدید خود را از بحران کره شمالی اعلام کرده است.
واقعیت این است که هرگاه دو کره گام هایی در راستای پیوند دو کره و صلح بر می دارند امریکا و سازمان ملل با دخالت خود این اقدامات را ناکام می گذارند. بعد ازاینکه ارتباط دو کره بعد از ۵۵ روز تعلیق درچند ماه گذشته به حالت عادی در آمد وزیر اتحاد کره جنوبی در راستای اتحاد دوکره و صلح پیشنهاد مذاکرات جدید صلح به کره شمالی را داد و حتی پا را فراتر گذاشت و از کمیته تحرم شورای امنیت خواست تا تحریم های کره شمالی را کاهش دهد. لیکن آمریکا با دخالت دراین پیشنهاد از کره جنوبی خواست تا قبل از هر گونه مذاکره صلح با کره شمالی از این کشور بخواهد تا اتباع امریکایی در بند که به جرم جاسوسی در کره شمالی دربند هستند آزاد شوند. این اولین باری نیست که آمریکا با مشروط کردن مذاکرات باعث شکست مذاکرات صلح دوکره می شود قبل از این نیز امریکا با اعزام وزیر دفاع خود به کره جنوبی وهمچنین برگزاری مانور نظامی مشترک با کره جنوبی باعث شکست دور دیگری از مذاکرات صلح بین دو کره شده بود.

آمریکا از سویی مذاکرات شش جانبه سازمان ملل را در باره حل مسئله هسته ای کره شمالی که شامل کشورهای چین، روسیه، ژاپن، آمریکا و دو کره است را عقیم و ناکار آمد می کند و از سویی هرگاه دو کره مستقلا ا گامی در راستای پیوند دو کره و صلح بر می دارند را نا کارامد می کند.
واقعیت این است که کاخ سفید حاضر نیست حیات خلوت چین که همان کره شمالی باشد را از دست بدهد. و با فشارهای سیاسی به کره جنوبی با استفاده ابزاری از این کشور علاوه بر خیز نرم به سمت حیات خلوت چین یعنی کره شمالی حضور نظامی خود را در منطقه اقیانوسیه و اقیانوس آرام گشترش می دهد. آمریکا با استقرار سامانه دفاع ضد موشکی ( تاد) در استان گیونگ سانگ کره جنوبی به بهانه رد یابی موشکهای میانبرد کره شمالی قلب پکن را هدف قرار داده است. استقرار سامانه دفاع ضد موشکی (تاد) در کره جنوبی قادر است موشکهای دوربرد میانبرد و کوتاه برد چین را حتی خارج از جو کره زمین منهدم کند. آمریکا با استقرار این سامانه عملا ا در پی نزدیک شدن به مرزهای چین است تا تمام تحرکات نظامی این کشور را زیر نظر بگیرد. این سامانه عمق خاک چین را می تواند هدف بگیرد وموازنه قوا را به نفع واشینگتن تغییر دهد، پکن به شدت با استقرار این سامان موشکی مخالف است. از این رو چین استقرار سامانه ضد موشکی تاد را تهدیدی برای مصالح امنیتی و اقتصادی خود تلقی می کند چرا که این سامانه هشدار دهنده فراگیر توان بالقوه موشکی چین را نیز هدف گرفته و استراتژی چین برای حملات نظامی علیه نیروهای رزمی امریکا در اقیانوس ارام، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی را کاهش می دهد. از سوی دیگر روسیه نیز استقرار این سامانه را تهدید برای تمام کشورهای اسیایی می داند و با ان مخالف است. استقرار این سامانه قدرت چانه زنی و باج خواهی امریکا از کره جنوبی و ژاپن را به بهانه برقراری امنیت آنان در قبال کره  شمالی بالا برده است. به این معنی که امریکا با استقرار ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی خود در کره جنوبی و دریافت سالانه یک میلیارد دلار از کره جنوبی بابت هزینه پشتیبانی و لجستیکی نیروهای خود که اکنون این رقم در پی ۵ میلیارد شدن است سود کلانی را نصیب امریکا می کند. این در حالی است که امریکا با استقرار ۸۰ هزار نیروی نظامی در سه جزیره
هونشو، کیوشو و اوکیناوای ژاپن نیز سالانه بیش از یک میلیارد دلار از توکیو بابت استقرار نیروهای نظامیش از توکیو دریافت می کند. در واقع امریکا از یک سو با باج خواهی از دو کشور کره جنوبی و ژاپن سود کلانی را نصیب خود می کند و نیز رقیب اصلی سیاسی اقتصادی و نظامی خود یعنی چین را در تیر رس خود قرار داده است. امریکا در ۵ سال گذشته بیش از ۱۳ میلیارد دلار تجهیزات فوق پیشرفته نظامی به کره جنوبی فروخته که تنها نتیجه آن تبدیل شبه جزیره کره به انبار تسلیحات نظامی و ایجاد رقابت تسلیحاتی بین دو کره شده. امریکا در سوء استفاده از سیاست خارجی عقیم کره جنوبی پا را فراتر نهاده و پیمان تجارت آزاد خود با کره جنوبی را نیز زیر سوال برده کره جنوبی این نقض پیمان اقتصادی را از سوی امریکا به منزله تلاشی از سوی امریکا مبنی بر حمایت یک جانبه از تجارت امریکا برای حمایت از صنایع، شرکتها و کارخانه های امریکا می داند که نتیجه آن تنها ایجاد اشتغال برای آمریکایی ها را در بر دارد و سودی برای کره جنوبی ندارد می داند.

پیروی کورکورانه کره جنوبی از سیاستهای نظامی گرایی امریکا باعث شده کره جنوبی سالانه ۲/۶ درصد از درآمد ناخالص ملی خود را صرف خرید تسلیحات نظامی کند که ادامه این سیاست باعث خواهد شد کره جنوبی تا آخرسال ۲۰۲۲ در ردیف ۵ کشوری قرار گیرد که بیشترین درامد خود را صرف خرید تجهیزات نظامی کرده است. از سوی دیگر این سیاست باج خواهی امریکا در شرق آسیا در حالی است که کاخ سفید در یک عهد شکنی با فرانسه زیردریای های هسته ای خود را به استرالیا فروخته است و نیروهای نظامی خود را در داروین استرالیا از ۲۲۰۰ تن بیشتر کرده است. ادامه این سیاست تبدیل تمام آسیا به جبهه جنگی گسترده توسط آمریکا تلقی می شود.
منابع: چاینا دیلی- سایت میلیتاری پالسی
ترجمه وتحلیل: دکترسلیمان توده زارع

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....