تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 شهریور 1399 - 14:40
کد خبر : 17454

جزییات توزیع واکسن آنفلوانزا

جزییات توزیع واکسن آنفلوانزا

حیدری، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع واکسن آنفلوانزا تا قبل از پایان شهریور ماه خبر داد، اولویت واکسن برای گروههای پرخطر است. حیدر محمدی درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوانزا، گفت: تا قبل از پایان شهریور ماه توزیع واکسن آنفلوانزا را انجام می‌دهیم. تلاش‌مان این است که تا پایان

حیدری، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع واکسن آنفلوانزا تا قبل از پایان شهریور ماه خبر داد، اولویت واکسن برای گروههای پرخطر است.

حیدر محمدی درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوانزا، گفت: تا قبل از پایان شهریور ماه توزیع واکسن آنفلوانزا را انجام می‌دهیم. تلاش‌مان این است که تا پایان شهریور ماه بخش اعظمی از واکسن‌ها را وارد کنیم و توزیع آن‌ها را انجام دهیم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از صدا و سیما،محمدی با بیان اینکه بخشی از واکسن‌های آنفلوآنزا به کشور وارد شدند، افزود: قصد داریم تا میزان واکسن‌هایی که به کشور وارد می‌شوند، بیشتر شود تا توزیع آن‌ها را انجام دهیم. واردات واکسن آنفلوآنزا بیشتر از کشورهای فرانسه، هلند، روسیه و… است.

محمدی تاکید کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود و اصلا توصیه نمی‌کنیم که سایر مردم آن را تزریق کنند.دزیرا به دردشان نمی‌خورد، بلکه تزریق آن برای گروه‌های پرخطر جهت پیشگیری از ابتلای آن‌ها به آنفلوآنزا است. برای سایر مردم صرفا نوعی هزینه اضافه است.

وی با بیان اینکه هنوز قیمت تمام شده آن برای مردم مشخص نیست، درباره نحوه عرضه واکسن آنفلوآنزا به مردم، گفت: توزیع و عرضه واکسن آنفلوآنزا مانند هر سال نیست و در عین حال اینطور هم نخواهد بود که مردم برای تهیه آن نیاز به نام‌نویسی داشته باشند. بلکه هر فرد به داروخانه مراجعه می‌کند و با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی می‌تواند واکسن را تهیه کند. علت این اقدام نیز آن است که هر فرد بتواند یک واکسن تهیه کند و در نتیجه هر فرد نمی‌تواند بیش از یک واکسن خریداری کند.

چه کسانی در اولویت تزریق واکسن آنفولانزا هستند؟

خانم دکتر شروین شکوهی، با اشاره به اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر ضروری است، گفت: این واکسن با دستور پزشک برای افراد در معرض خطر تجویز می‌شود و در برخی داروخانه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در دسترس این افراد قرار خواهد گرفت و توصیه می‌شود برای تزریق این واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.

وی درباره گروه‌هایی که در اولویت تزریق واکسن قرار دارند، افزود: برخی افراد در مشاغل خاص از جمله افراد شاغل در نظام بهداشتی و درمانی، فارغ از حیطه مسئولیتشان، در معرض آسیب هستند و باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

این متخصص همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کبدی، متابولیک و کلیوی را نیز در اولویت تزریق این واکسن دانست و گفت: از طرفی مصرف برخی داروها، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، به طور مشخص افرادی که تحت شیمی درمانی هستند یا به واسطه انجام جراحی پیوند عضو، تحت درمان دارویی قرار گرفته اند هم با این خطر دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افراد مسن و کودکان ۶ ماه تا ۵ سال و افراد با شاخص توده بدنی بالا (BMI) حتماً باید واکسن را تزریق کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا برای زنانی که تازه زایمان کرده اند، گفت: این افراد در دو هفته اول پس از زایمان در معرض شدید آلودگی به این ویروس قرار دارند و از طرفی باید مدنظر داشته باشند که برای نوزادان زیر شش ماه، واکسن تزریق نمی‌شود، در نتیجه حتماً باید از خود و نوزادشان مراقبت کنند.

خانم شکوهی در خصوص موارد منع تزریق این واکسن، تصریح کرد: اگر به دنبال مصرف واکسن در گذشته، اختلال اعصاب محیطی رخ داده باشد، فرد از تزریق این واکسن منع می‌شود. اگر فردی به تخم مرغ حساسیت داشته باشد تحت شرایط خاص در مراکز بهداشتی و درمانی امکان تزریق وجود دارد.

تزریق واکسن برای چه کسانی ضرورت ندارد؟
این متخصص در خصوص میزان اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افرادی که به کرونا (COVID-۱۹) مبتلا شده اند، گفت: تزریق واکسن برای این افراد ضرورتی ندارد، چراکه جزو گروه‌های در معرض خطری که عنوان شد، محسوب نمی‌شوند.

فلوشیپ بیماری‌های عفونی در بیماران پیوندی با اشاره به اینکه دو هفته پس از تزریق واکسن آنفلوانزا، ایمنی لازم ایجاد می‌شود، افزود: بهترین زمان برای تزریق واکسن در کشور، اوایل مهرماه تا اواسط مهرماه است چراکه اگر خیلی زود زده شود، ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل همه گیری، از بین می‌رود و اگر هم دیر زده شود، ممکن است آلودگی قبل از ایمنی سازی رخ دهد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....