تاریخ انتشار : دوشنبه 4 مهر 1401 - 1:10
کد خبر : 102597

جزییات احداث اولین آزاد راه پایتخت

جزییات احداث اولین آزاد راه پایتخت

​معاون فنی و عمرانی شهردار تهران می گوید در صورتی که پروژه شهید شوشتری تکمیل شود یک آزاد راه است و شهرداری می تواند برای عبور از آن مانند همه آزاد راه ها عوارض بگیرد . اقتصاددان: بیش از سیزده سال است اجرای طرح بزرگراه شهید شوشتری که از محدوده بزرگراه امام رضا(ع) به انتهای

​معاون فنی و عمرانی شهردار تهران می گوید در صورتی که پروژه شهید شوشتری تکمیل شود یک آزاد راه است و شهرداری می تواند برای عبور از آن مانند همه آزاد راه ها عوارض بگیرد .

اقتصاددان: بیش از سیزده سال است اجرای طرح بزرگراه شهید شوشتری که از محدوده بزرگراه امام رضا(ع) به انتهای بزرگراه رسالت منتهی می‌شود و بیش از ۱۶ کیلومتر طول دارد، از سوی شهرداری کلید خورده است.

بخشی از این پروژه از پارک ملی سرخه‌حصار عبور می‌کند به دلیل آن که پیوست محیط‌ زیستی ندارد و متوقف مانده بود که دوباره از سوی شهردار تهران کلنگ آن زده شد. عباس شعبانی،معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت و گو با اکو ایران در خصوص آخرین وضعیت پروژه بزرگراهی شهید شوشتری گفت :‌عملیات عمرانی ادامه بزرگراه شوشتری آغاز شده و باید از کیلومتر ۵ تا ۹٫۵ پروژه شوشتری را در فاز اول تا شهریور سال آینده تحویل دهیم.

وی ادامه داد :‌ در فاز اول عمده معارض ما زمین های ارتش است که سال های قبل هزینه هایش پرداخت شده واین زمین ها مرحله ای به شهرداری واگذار می شود. چون پادگان ارتش برای آزاد سازی زمین ها نیاز به تمهیداتی است یعنی باید دیوارهای حائل گذاشته شود تا دید کور شود و مرحله به مرحله این زمین ها را تحویل می گیریم . تاکنون یک یک کیلومتر را تحویل گرفتیم که این یک کیلومتر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که با تکمیل پروژه شهید شوشتری تهران دارای آزاد راه می شود و دیگرشوشتری بزرگراه نیست توضیح داد:‌ وزارت راه از کمربندی جنوبی تهران چرم شهر یک آنتنی یا یک عمود دارد که بار آنجا را به جاده امام رضا در تقاطع شهید شوشتری منتقل می کند . به این معنا که اگر کسی بخواهد به شمال کشور یا پردیس، فیروزکوه،دماوند، مشهد برود یکی از دسترسی هایش تقاطع شوشتری با بزرگراه امام رضا است که به سمت مشهد می رود .

شعبانی ادامه داد : یکی از معارضین این پروژه وزارت ورزش است که هزار متر از زمین های انتهایی ورزشگاه تختی است که این زمین ها خالی است .

بنابراین شهید شوشتری آزاد راه شده و به همین دلیل این بزرگراه با استانداردهای آزادراه ساخته می شود.شهرداری باید شرکتی به نام شرکت ساخت و بهره برداری از آزادراه شهید شوشتری تاسیس کند و چون کمربندی حساب می شود شهرداری این امکان را دارد که عوارض بگیرد ، این آزاده راه ۱۶٫۵کیلومتر است .

او ادامه داد :‌ شرق تهران شهرک های صنعتی زیادی دارد و خودروها از جاده کرج، جاده ساوه، اتوبان ساوه، اتوبان تهران- قم، جاده قدیم قم و آزادگان عبور می کند و به سه راه افسریه می رسند، یا به سمت بسیج به شمال می روند یا به سمت شرق و بزرگراه امام رضا می روند و یکی از پروژه های تاثیرگذار در کل شهر تهران است و ۱٫۵ درصد بار ترافیکی همه شبکه تهران را سبک می کند

معاون عمرانی شهردار تهران با اشاره به این که پروژه بزرگراه شهید شوشتری سه ساله به اتمام می رسد گفت :‌ انتهای این بزرگراه به پارک سرخه حصار می رسد که ۳۰۰ متر آن در این محدوده است که قرار است از زیر پارک سرخه حصار به صورت تونلی عبور کند و قرارگاه خاتم که آن زمان پیمانکار این پروژه بود ۲۰۰ متر تونل را اجرا کرد و بعد متوقف شد. هیچ تداخلی با جنگل، سرخه حصار، منابع طبیعی و سفره های زیرزمینی ندارد .

شعبانی اضافه کرد :‌در خصوص ادامه تونل به تفاهم با محیط زیست نیاز داریم و باید مجوز کلی در این خصوص داده شود و در جلسه ای که با آقای سلاجقه داشتیم کلیت کار را پذیرفتند و بایستی درباره جزئیات هم صحبت شود که تونل چه ویژگی هایی داشته باشد؟، عرض و ارتفاع چگونه باشد ؟ از کدام نقاط ورودی و خروجی ها باشد و ویژگی های آن منطقه را در نظر بگیریم . درصورت نیاز زیرگذری برای عبور حیوانات با ویژگی های خاص این منطقه ایجاد کنیم . حتی گفتیم یک تعداد سرپناه ایجاد می کنیم تا در زمستان حیوانات جایی داشته باشند و جای علوفه ریزی داشته باشیم. وقتی پروژه ای عبور می کند باید به محیط اطراف یک سری خدمات بدهیم که برای این کاراعلام آمادگی کردیم .اما ریه ما و شما هم به اندازه این مسائل مهم است ساکنان شرق تهران در دود خفه می شوند ما قصد داریم با ادامه این بزرگراه کامیون ها و ماشین های سنگین که در بزگراه بسیج تردد می کنند را یک لایه عقب بیاوریم و بزگراه بسیج پس از تکمیل شوشتری ورود کامیون به آن ممنوع می شود .

به گفته شعبانی برآورد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ۷ هزار میلیارد تومان است .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....