تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 بهمن 1398 - 17:34
کد خبر : 4954

جزئیات تورم کالاهای اولویت‌دار/ سبد مصرفی خانوار چه تغییری کرد؟

جزئیات تورم کالاهای اولویت‌دار/ سبد مصرفی خانوار چه تغییری کرد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از مهر، بررسی تغییر قیمت کالاها و خدمات در دی‌ماه سال جاری نشان می‌دهد که شاخص کل تورم نسبت به آذرماه ۰.۸ درصد و نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۲۶.۳ درصد افزایش یافته است. مطابق با آنچه که پیش از این مرکز آمار ایران از نحوه هزینه‌کرد خانوارهای ایرانی (در

به گزارش اقتصاددان به نقل از مهر، بررسی تغییر قیمت کالاها و خدمات در دی‌ماه سال جاری نشان می‌دهد که شاخص کل تورم نسبت به آذرماه ۰.۸ درصد و نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۲۶.۳ درصد افزایش یافته است.

مطابق با آنچه که پیش از این مرکز آمار ایران از نحوه هزینه‌کرد خانوارهای ایرانی (در سال ۹۷) گزارش داده بود، از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری، بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

اگر این آمار را برای سال جاری هم مدنظر قرار دهیم و گوشت، مسکن، سوخت و روشنایی را در صدر اولویت‌های مردم برای هزینه‌کرد در نظر بگیریم، خانوارها در دی‌ماه امسال برای خرید کالای خوراکی اولویت‌دار خود یعنی گوشت قرمز و سفید، ۱۸.۳ درصد بیشتر از دی‌ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند. این عدد در تورم ۱۲ ماه منتهی به دی، ۶۹.۹ درصد بوده است؛ البته در مقایسه با آذرماه سال جاری، نرخ این کالا ۱.۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین خانوارها برای مسکن به عنوان کالای غیرخوراکی اولویت‌دار، نسبت به دی پارسال ۲۱.۸ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند؛ این عدد برای آب، برق و سوخت ۲۵.۴ درصد بوده؛ ضمن اینکه در مقایسه با آذرماه سال جاری نیز نرخ این کالاها به ترتیب برای مسکن ۱.۷ درصد افزایش و برای آب، برق و سوخت ۴.۷ درصد کاهش را نشان می دهد.

تورم ۱۲ ماه منتهی به دی برای این دو هزینه اولویت دار مردم، به ترتیب ۲۳.۱ درصد و ۳۱.۵ درصد بوده است.

جزئیات تورم کالاهای اولویت‌دار/ سبد مصرفی خانوار چه تغییری کرد؟

بررسی اولویت‌های دوم و سوم خانوارها در بخش خوراکی‌ها یعنی «نان و غلات» و «میوه و سبزی ها» نشان می‌دهد که مردم برای نان و غلات نسبت به دی پارسال ۲۹.۴ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند. تورم ۱۲ ماه منتهی به دی برای این خوراکی ۳۳.۵ درصد بوده است. نرخ نان و غلات نسبت به آذرماه سال جاری ۰.۵ درصد رشد داشته است.

برای قیمت میوه نیز شاهد افزایش ۱۲ درصدی نسبت به دی پارسال بوده‌ایم؛ البته تورم ۱۲ ماه این کالا ۴۶.۹ درصد بوده است. بخش سبزیجات نیز رشد ۴۰.۴ درصدی را در دی نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده است. البته تورم ۱۲ ماه منتهی به دی سبزیجات ۶۸.۴ درصد بوده است.

در عین حال، قیمت این دو کالا نسبت به آذر ماه سال جاری به ترتیب برای میوه ۳ درصد رشد و برای سبزیجات ۴.۲ درصد کاهش را نشان می دهد.

مردم برای «حمل و نقل و ارتباطات» به عنوان اولویت دوم در بخش خدمات، نسبت به دی پارسال به ترتیب ۵۱.۷ درصد (حمل و نقل) و ۳.۳ درصد (ارتباطات) بیشتر هزینه پرداخت کرده‌اند. تورم ۱۲ ماهه برای این خدمات به ترتیب ۴۶.۶ درصد و ۲۰.۹ درصد بوده است. نرخ این دو خدمات در مقایسه با ماه قبل یعنی آذر ماه به ترتیب با رشد ۳ و ۰.۵ درصدی مواجه بوده است.

«بهداشت و درمان» نیز به عنوان اولویت سوم مردم در بخش خدمات در دی امسال با رشد تورم ۲۳.۶ درصدی مواجه بوده است.

اولویت چهارم خوراکی یعنی شیر و فرآورده های آن و تخم مرغ در دی ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۴.۶ درصد رشد تورم را تجربه کرده است. این عدد برای تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان ۳۸.۹ درصد بوده است. درصد افزایش تورم این گروه کالایی نسبت به ماه قبل (آذرماه) ۰.۸ درصد بوده است.

گفتنی است؛ آخرین گزارش رسمی از وضعیت معیشت خانوارهای ایرانی که مربوط به سال ۹۷ می شود، از آن حکایت دارد که متوسط درآمد و هزینه سالانه‌ یک خانوار شهری به ترتیب حدود ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....