تاریخ انتشار : شنبه 3 اردیبهشت 1401 - 19:14
کد خبر : 85432

جزئیات برگزاری پنجمین دور مذاکرات عربستان و ایران

جزئیات برگزاری پنجمین دور مذاکرات عربستان و ایران

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از منبعی دیپلماتیک خبر داد که پنجمین دور مذاکرات عربستان و ایران روز پنجشنبه در پایتخت عراق با حضور نماینده‌ای از دولت عراق برگزار شده است. اسپوتنیک به نقل از این منبع گفت که فضای این جلسه «بسیار مثبت» بوده است. در این گزارش گفته شده که در این گفت‌وگوها

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از منبعی دیپلماتیک خبر داد که پنجمین دور مذاکرات عربستان و ایران روز پنجشنبه در پایتخت عراق با حضور نماینده‌ای از دولت عراق برگزار شده است.

اسپوتنیک به نقل از این منبع گفت که فضای این جلسه «بسیار مثبت» بوده است.

در این گزارش گفته شده که در این گفت‌وگوها علاوه بر پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج‌فارس، درباره مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگو شده است شده است.

پیشتر وزیر خارجه عراق درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی ابراز امیدواری کرده بود که به‌زودی دور جدید گفت‌وگوهای دو کشور به میزبانی بغداد برگزار خواهد شد. «فواد حسین» در نشست مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان در تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مشخص است که دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان چه زمانی در بغداد برگزار می‌شود و آیا زمان آن تعیین شده است، گفته بود: امیدواریم دور بعدی این گفت‌وگوها به زودی برگزار شود.

تاکنون چندین دور مذاکره از فروردین سال گذشته میان تهران و ریاض به میزبانی بغداد برگزار شده است.

هدف مذاکرات ایران و عربستان چیست؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از مهر ،  ایران و عربستان سعودی تاکنون چهار دو مذاکرات دوجانبه در بغداد انجام داده‌اند. هدف این مذاکرات عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین دو کشور است.

طی روز‌ها و ماه‌های گذشته مقام‌های دو کشور در‌این‌باره، اظهارنظر‌هایی کرده‌اند. ۲۲ مهر ماه «فیصل بن‌فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در گفتگو با روزنامه «فیننشال تایمز» موضع کشورش را در‌این‌باره، جدی توصیف کرد و گفت برای از سرگیری کامل روابط دیپلماتیک بین عربستان و ایران پیشرفت کافی حاصل نشده است. پیش از این نیز (۱۱ مهر) بن فرحان مذاکرات کشورش با ایران را در مرحله «اکتشافی» (سنجش و بررسی) توصیف کرده بود.

همچنین، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز در چند موضع‌گیری که در این‌باره، داشته‌اند بر مثبت بودن فضای مذاکرات تأکید کرده و آمادگی تهران را برای برقراری روابط دیپلماتیک با تهران تکرار کرده‌اند. در این‌باره، «حسین امیر عبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به لبنان تأکید کرد که مذاکرات تهران و ریاض در مسیر درست خود قرار دارد و نیازمند گفتگو‌های بیشتری هستیم.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....