تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مهر 1401 - 23:46
کد خبر : 104103

جریان راکد بازار باز تا هفته سوم پاییز ۱۴۰۱

جریان راکد بازار باز تا هفته سوم پاییز ۱۴۰۱

در هفته های متوالی عملیات بانک مرکزی در بازار باز ثابت بوده و این روند ثابت اکنون به هفته منتهی به ۱۸ مهر ماه رسیده است. در این هفته تزریق بانک مرکزی در بازار باز در مرز ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده و نرخ سود تزریق پول در این معاملات در مرز ۲۱ درصد ثابت

در هفته های متوالی عملیات بانک مرکزی در بازار باز ثابت بوده و این روند ثابت اکنون به هفته منتهی به ۱۸ مهر ماه رسیده است. در این هفته تزریق بانک مرکزی در بازار باز در مرز ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده و نرخ سود تزریق پول در این معاملات در مرز ۲۱ درصد ثابت باقی مانده است.

اقتصاددان: عملیات بازار باز در هفته های اخیر روندی ثابتی را در پیش گرفته و در سکون به سر می برد. در این بازار بانک مرکزی نیاز میان مدت بانک ها را برای یک هفته برطرف می کند. به عبارت دیگر بانک ها با وثیقه اوراق نزد بانک مرکزی به مدت یک هفته و نرخ سود معلوم از این نهاد استقراض نقدینگی می کنند. در هفته اخیر این شاخص همانند هفته های قبل در نزدیکی مرز ۷۰ هزار میلیارد تومانی ثابت مانده است.

مرز ثابت تزریق ۷۰ هزار میلیاردی در بازار باز

کل ارواقی که بانک ها در هفته منتهی به ۱۸ مهر ماه ، نزد بانک مرکزی وثیقه گذاشته اند برابر با ۶۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

این رقم با هفته قبل تغییر چندانی نداشته و به عبارت دیگر تزریق پول در این بازار در مرز ۷۰ همت ثابت باقی مانده است. درکنار تزریق ثابت پول در بازارباز نرخ سود بسط پول در این بازار در مرز ۲۱ درصد قرار داشته و برای هفته های متوالی تغییری نداشته است. این در حالی است که تزریق پول اعتبارات قاعده مند در بانک مرکزی در این هفته افت دو هزار میلیاردی پیدا کرده است.

 جریان راکد بازار باز تا هفته سوم پاییز 1401

افت ۲ هزار میلیاردی اعتبارات قاعده مند

در کنار بازار باز، بانک ها نیازهای فوری خود را می توانند از طریق بازار شبانه و بازار بین بانکی نیز مرتفع سازند. در این بازار، بانک مرکزی نرخ سود را در دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد قرار داده و اعتبارات قاعده‌مند با نرخ سود ۲۲ درصدی در این بازار تزریق می شود.

درهمین رابطه در حالی که این شاخص در هفته قبل تا مرز ۶ هزار میلیارد تومان بالا رفته بود در این هفته افتی دو هزار میلیاردی داشته و در مرز ۴ هزار میلیارد تومان قرار گرفته است.

 جریان راکد بازار باز تا هفته سوم پاییز 1401

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....