تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 18:30
کد خبر : 87974

جراحی بزرگ اقتصادی

جراحی بزرگ اقتصادی

اخیرا از اصلاح قیمتی و رها سازی قیمت برخی از اقلام خوراکی بعنوان جراحی اقتصادی نامبرده می شود. بنظر می رسد این کاربرد جراحی اقتصادی به این اقدام دور از انصاف باشد. اقتصاددان: جراحی اقتصادی به مجموعه اقداماتی که باعث جدا شدن عوامل فساد از بدنه دولت باشد ،اطلاق می شود بر این اساس، مهمترین

اخیرا از اصلاح قیمتی و رها سازی قیمت برخی از اقلام خوراکی بعنوان جراحی اقتصادی نامبرده می شود. بنظر می رسد این کاربرد جراحی اقتصادی به این اقدام دور از انصاف باشد.

اقتصاددان: جراحی اقتصادی به مجموعه اقداماتی که باعث جدا شدن عوامل فساد از بدنه دولت باشد ،اطلاق می شود
بر این اساس، مهمترین جراحی که باید در کشور صورت میگرفت عبارتند از:

۱- اصلاح ساختار کلیت دولت( منظور دولت قوه قضاییه مجلس و سایر موسسات نظیر ستاد اجرایی بنیادها . اوقاف و ………) است و بخش عمده فسادها و رانت ها از عدم شفافیت و بزرگ شدن حجم دولت و شرکت های دولتی و خصولتی است . از طرفی وجود دستگاه های موازی که تعداد انها زیاد هستند ( مثلا کمیته امداد و بهزیستی)
۲-تعداد زیادی شرکت های عظیم در دولت وجود دارند که عملا خروجی ندارند ولی سالیانه صد ها میلیارد از طریق سازمان برنامه به اینها بودجه اختصاص پیدا میکند. بطور مثال، در وزارت جهاد کشاورزی ، شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی در دولت قبلی همه شرکتها ی زیر مجموعه خود را واگذار کرد، گرچه همان واگذاری ها هم کاملا فساد انگیز و به قیمت نازل انجام شد. و در حال حاضر دو شرکت در ظاهر قضیه زیر مجموعه دارد ولی هیچ گونه ارتباط خاصی با شرکت مادر ندارد و مجمع آن هم وزرای مربوطه هستد. بدین ترتیب می توان این شرکتها را حذف و بودجه آنها را صرفه جویی کرد.
البته این شرکتی که نام برده شد نمونه کوچکی از صدها هزار مورد است.
۳- ایجاد قارچ گونه موسسات اموزسی و پژو هشی چه در بدنه دولت و چه حوزه های علمیه و سایر دستگاهها که خروجی قابل توجهی ندارند و بودجه تخصیصی به این موسسات که عمدتا به عنوان کمک تلقی میشود و خارج از محاسبات عمومی کشور است میتواند موثر واقع شود یک مثال عینی در حوزه قانون گذاری. مجلس . شورای نگهبان . مجمع هر کدام برای خود یک مرکز یا موسسه پژوهشی ایجاد کرده اند با ردیف بودجه های جداگانه .سوال این است که آیا نمیتوان این موسسات پژوهشی که سنخیت کارشان مشابه است با هم ادغام کرد .ایا نمیشود از ظرفیت دانشگاهها بدون اینکه تشکیلاتی درست شود استفاده کرد؟

۴- امروز بیش از ۸۰ درصد منابع صندوق های بازنشستگی از طریق خزانه پرداخت میگردد و اکثر شرکتهای عظیم در این صندوق ها یا ورشکسته هستند و یا از دولت کمک میگیرند که قطعا اگر افراد صاحب صلاحیتی در این دستگاهها و شرکت ها به کار گمارده شوند و مافیایی که از این شرکت ها برای مقاصد سیاسی و جناحی استفاده میکنند و عدم دخالت بعضی از صاحبان قدرت میتوان این شرکت ها را از زیان دهی خارج و بخش قابل توجهی از منابع بازنشستگان از همین محل تامین گردد ( مصاحبه رییس صندوق بازنشستگی کشوری که در آن علنا از درخواست های غیر قانونی رییس دیوان محاسبات کشور از ایشان را نگاه کنید تا عمق فساد را ببینید دستگاهی به عنوان دیوان محاسبات که باید نظارت کند تخلفی صورت نگیرد تقاضای غیر قانونی از صندوق میکند یا همین مرتضوی ملعون چه فسادی در تامین اجتماعی با آن شرکت های عظیمی که در اختیار دارد انجام داد
به نظر میرسد که کلیت دولت احتیاج به یک جراحی بزرگ دارد که قطعا کسی توان این کار عظیم را نخواهد داشت مگر عزم و اراده ارکان نظام و حمایت مردم.
۵- کافی است کسی کار بودجه ای در دستگاه های مختلف انجام داده باشد قطعا خواهد دید ۲۰ تا ۳۰ درصد منابع به هزینه های غیر ضرور اختصاص داده میشود

۶- استفاده دولت از خیل عظیم مدیران متخصص و اساتید دانشگاه و فرهیختگان علمی در مسئولیتها مختلف.
عدم استفاده از متخصصین مثل دولتهای قبل موجب به بی راهه رفتن اقتصاد کشور می شود. که این دولت در همین ابتدا نشان داد ، دراین خصوص موضوعات با پختگی عمل نکرد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....