تاریخ انتشار : دوشنبه 10 خرداد 1400 - 11:26
کد خبر : 48858

جایگاه ۲۲ ایران در تولید شکر

جایگاه ۲۲ ایران در تولید شکر

هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان در حالی که پس از یک ماه افزایش قیمت شکر از سوی مسئولان تایید شد، قیمت هر کیلوگرم شکر خانوار در بخش خرده فروشی ۱۵ هزار تومان اعلام شد. در حالی روز گذشته افزایش قیمت شکر به طور رسمی اعلام شد که تا پیش از این مسئولان بخش دولتی این

هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان

در حالی که پس از یک ماه افزایش قیمت شکر از سوی مسئولان تایید شد، قیمت هر کیلوگرم شکر خانوار در بخش خرده فروشی ۱۵ هزار تومان اعلام شد.

در حالی روز گذشته افزایش قیمت شکر به طور رسمی اعلام شد که تا پیش از این مسئولان بخش دولتی این افزایش قیمت را تکذیب می کردند. با این وجود شرکت بازرگانی دولتی با انتشار ابلاغیه ای افزایش قیمت شکر خانوار را علنی کرد. بر اساس این ابلاغیه از اول خردادماه سال جاری برای تمامی مصارف شکر به‌ میزان تقاضای بازار به قیمت هر کیلوگرم ۱۱‌ هزار و ۵۰۰تومان عرضه می‌شود.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،    گفتنی است، قیمت ۱۱هزار و ۵۰۰تومان نرخ تحویل درب انبار است که پس از اعمال هزینه‌ های مربوطه، شکر در بسته‌های یک کیلوگرمی برای مصارف خانوار با نرخ ۱۵هزار تومان به فروش خواهد رسید.

این در شرایطی است که بر اساس داده های آماری جهانی میانگین قیمت هر کیلوگرم شکر در بازارهای جهانی در سال جاری میلادی یک دلار و ۲۳ سنت (بالغ بر ۲۲هزار تومان) بوده است.

در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور برزیل تولیدی به میزان ۴۲ میلیون تن داشته است و توانسته در جایگاه نخست تولیدکنندگان جهان قرار بگیرد

۱۲۴ کشور تولید کننده شکر هستند
بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو در حال حاضر ۱۲۴ کشور تولیدکننده شکر هستند که غالبا صادرات بالایی نیز دارند.

داده های منتشر شده نشان می دهد که کشورهای «برزیل، هند، اتحادیه اروپا، چین، آمریکا، تایلند، مکزیک، پاکستان، روسیه و استرالیا» ده کشور برتر تولیدکننده شکر از نظر حجم تولید در دنیا هستند.

بر اساس آمارهای موجود در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور برزیل تولیدی به میزان ۴۲ میلیون تن داشته است و توانسته در جایگاه نخست تولیدکنندگان جهان قرار بگیرد. این در شرایطی است که در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ حجم تولید شکر در برزیل ۳۶ میلیون تن بوده است.

جایگاه ۲۲ ایران در تولید شکر | هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان
۱۰ کشور برتر تولیدکننده شکر در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱

 هند به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ دنیا بالغ بر ۳۳ میلیون تن شکر تولید کرده است

هند، اتحادیه اروپا و چین؛ در جایگاه دوم تا چهارم تولیدکنندگان برتر شکر در ۲۰۲۱-۲۰۲۰
از سوی دیگر هند به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ دنیا در این سال بالغ بر ۳۳ میلیون تن شکر تولید کرده است. اتحادیه اروپا نیز تولیدی به میزان بالغ بر ۱۴ میلیون تن داشته است و در جایگاه سوم تولیدکنندگان برتر دنیا جای گرفته است.

گفتنی است کشور چین با تولید ۱۰ میلیون تن، آمریکا با تولید ۸ میلیون تن، تایلند با ۷میلیون تن، مکزیک با ۶.۱۸میلیون تن، پاکستان با ۶میلیون تن، روسیه با تولید ۵ میلیون تن و استرالیا با تولیدی بالغ بر ۴ میلیون تن در چهارم تا دهم دنیا قرار گرفته اند.

کشور ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان چغندر جهان در جایگاه بیست و دوم دنیا در بخش تولید شکر قرار گرفته است

تولید ۱٫۳۸ میلیون تن شکر در ایران| جیبوتی تولیدکننده کمترین شکر در جهان
در حالی که بر اساس گزارشات منتشر شده قاره آسیا بیشترین سهم را در تولید شکر در این دوره داشته است کشور ایران نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان چغندر جهان در جایگاه بیست و دوم دنیا در بخش تولید شکر قرار گرفته است. به طوری که داده های آماری نشان می دهد در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران تولیدی به میزان ۱.۳۸ میلیون تن داشته است و بعد از کشورهای انگلیس، اندونزی و مصر و قبل از پرو، سودان و ژاپن قرار گرفته است.

کشورهای عراق، تونس و جیبوتی سه کشور آخر دنیا در تولید شکر هستند و کمترین شکر تولیدی را در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ داشته اند به طوری که در این دوره جیبوتی تولیدی به میزان ۵ تن داشته است.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....