تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آذر 1400 - 18:38
کد خبر : 68425

ثبات قیمت فلزات گرانبها

ثبات قیمت فلزات گرانبها

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده و پس از یک روز بزرگ در انتشار داده‌های اقتصادی ایالات متحده، تقریبا ثابت ماند و واکنش خاصی نشان نداد. اقتصاددان؛ معاملات در بازار فلزات گرانبها روز گذشته بدون تغییر قابل توجهی پایان یافت. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۰.۵۰ دلار

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده و پس از یک روز بزرگ در انتشار داده‌های اقتصادی ایالات متحده، تقریبا ثابت ماند و واکنش خاصی نشان نداد.

اقتصاددان؛ معاملات در بازار فلزات گرانبها روز گذشته بدون تغییر قابل توجهی پایان یافت. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۰.۵۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۸۴.۳۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۴ دلار افزایش به قیمت ۲۳.۴۷۵ دلار در هر اونس معامله شد.

گزارش جدید منتشر شده از جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC و نشست کمیته تنظیم سیاست‌های پولی نشان داد که اعضای FOMC بیش از پیش نگران افزایش فشارهای تورمی هستند و اکنون معتقدند که تورم بیش از آنچه که تصور می‌شد باقی خواهد ماند. با این وجود اعضای کمیته بر این باورند که تورم در سال ۲۰۲۲ به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. در همین راستا برخی از مقامات فدرال رزرو خواهان به کارگیری سرعت بیشتر در کاهش برنامه خرید اوراق قرضه فدرال رزرو هستند. این در حالی است که دیگر اعضای فدرال رزرو نگران افزایش ارزش گذاری دارایی‌ها هستند. اعضا بر این باورند که مشارکت کارگری در ماه‌های آینده به دلیل بازنشستگی‌های پیش از موعد کاهش خواهد یافت. با این وجود واکنش اولیه بازارها به جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بسیار کم بوده است.

روز چهارشنبه داده‌های اقتصادی زیادی در ایالات متحده منتشر شد که بخش بزرگی از داده‌ها خوش بینانه بوده و تاثیر کمی بر بازار فلزات گرانبها و یا سایر بازارها بر جای گذاشت. به نظر می‌رسد آرامش بازارها ناشی از فرارسیدن موعد عید پاک و تعطیلات روز پنجشنبه باشد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. همین روند ترکیبی در معاملات بازارهای سهام ایالات متحده نیز تکرار شد.

افزایش موارد ابتلا به کووید – ۱۹ در اروپا و بخش‌هایی از آسیا افزایش ریسک گریزی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را به دنبال داشته است. اتریش تقریبا در قرنطینه کامل قرار گرفته و مقامات آلمانی هشدار داده‌اند که موارد ابتلا به ویروس با سرعت هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است.

معامله‌گران در هفته جاری معاملاتی به دقت لیر ترکیه را زیر نظر دارند که به روند نزولی خود در برابر دلار آمریکا به سرعت ادامه می‌دهد. رییس‌جمهوری ترکیه اخیرا علیرغم افزایش نگرانی‌های تورمی، بانک مرکزی را مجبور به کاهش نرخ بهره کرد و همین مساله لیر را به سمت مارپیچ نزولی سوق داد.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا بار دیگر افزایش یافت و به بالاترین سطح ۱۵ ماه گذشته رسید. قیمت نفت خام نیمکس تقریبا ثابت ماند و در حدود ۷۸.۵۰ دلار در هر بشکه معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۶۵۷ درصدی قرار گرفت.

ثبات قیمت فلزات گرانبها

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

ازدیدگاه تکنیکال، قیمت‌های آتی طلای دسامبردر معاملات روز گذشته در پایین‌ترین سطح خود در سه هفته گذشته باقی ماند. اگرچه روند صعودی همچنان از مزیت فنی اندکی برخوردار است اما در طول هفته جاری این مزیت به شدت کمرنگ شده است. روند صعودی هفت هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه متوقف شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی۱۸۵۰.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۵۸.۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۹۶.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۷۷.۴۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۵۸.۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

ثبات قیمت فلزات گرانبها

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار هستند. روند صعودی هفت هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه متوقف شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۵.۴۹ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۳.۰۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز سه شنبه یعنی ۲۴.۳۴ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۲۳.۲۸ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳.۰۴۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....