تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 مهر 1401 - 19:26
کد خبر : 102996

تکرار ماجرای تلگرام، این بار برای اینستاگرام

تکرار ماجرای تلگرام، این بار برای اینستاگرام

شرایط برای فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس آپ فراهم شده است. مهمترین نمود این فیلترینگ، حذف اپلیکیشن این دو شبکه اجتماعی از بازار و مایکت است. فضای ملتهب یک ماه اخیر و اعتراضات مختلف پس از فاجعه مهسا امینی در شهرهای ایران سرانجام باعث فیلتر برخی شبکه های اجتماعی خارجی من جمله دو پیام رسان

شرایط برای فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس آپ فراهم شده است. مهمترین نمود این فیلترینگ، حذف اپلیکیشن این دو شبکه اجتماعی از بازار و مایکت است.

فضای ملتهب یک ماه اخیر و اعتراضات مختلف پس از فاجعه مهسا امینی در شهرهای ایران سرانجام باعث فیلتر برخی شبکه های اجتماعی خارجی من جمله دو پیام رسان محبوب یعنی اینستاگرام و واتس آپ شد.

اگرچه قاعده این است که فیلتر این دو پیام رسان بعد از آرام شدن اوضاع و کاهش التهابات و اعتراضات رفع شود اما برخی معتقدند فیلتر این دو برنامه دائمی است و وزارت ارتباطات حتی بعد از آرام شدن اوضاع هم فیلتر این دو شبکه پیام رسان را بر نمی دارد.

دلایلی برای این گمان وجود دارد که به آنها می پردازیم.

دلایلی که نشان می دهند فیلتر اینستاگرام و واتس آپ دائمی است

این گمان (یعنی دائمی بودن فیلتر اینستاگرام و واتس آپ) از آنجا تقویت می شود که پیش از این و در التهابات و اعتراضات سال ۹۶ نیز تلگرام فیلتر شد اما این فیلترینگ حتی بعد از آرام شدن فضای سیاسی و اجتماعی کشور هم ادامه یافت و تا امروز نیز تداوم دارد. همچنین بعد از آغاز اعتراضات سال ۸۸ سه شبکه اجتماعی مهم یعنی فیسبوک، توییتر و یوتیوب به صورت دائمی فیلتر شدند و حتی بعد از پایان اعتراضات نیز به حالت اول بازنگشتند. حالا بسیاری معتقدند این اتفاق برای اینستاگرام و واتس آپ نیز خواهد افتاد و این دو برنامه احتمالا فیلتر دائمی شوند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از خبر فوری،  شواهد دیگری وجود دارد که این گمان را تایید می کند. کافی است به مفاد طرح صیانت توجه کنیم. باز شدن فضا برای شبکه های اجتماعی داخلی و جایگزینی آنها با شبکه های خارجی یکی از ایده ها و اهداف این طرح است. همچنین، در طرح اولیه صیانت، محدودیت هایی برای شبکه های خارجی فراهم شد که این محدودیت ها شامل اینستاگرام و واتس آپ هم می شوند.

یکی دیگر از نشانه های فیلتر دائمی واتس آپ و اینستاگرام، تاکید دائمی جریان سیاسی حاکم و حامیانشان بر محدودسازی شبکه های اجتماعی است. این اصرار حتی در بیانیه طرفداران امت رسول الله که در سالروز وفات حضرت محمد (ص) در میدان انقلاب اسلامی تهران جمع شدند، بازتاب پیدا کرد. یکی از مفاد این بیانیه سر و سامان دادن عاجل به شبکه های اجتماعی توسط وزارت ارتباطات بود که احتمالا شامل فیلترینگ دائمی واتس آپ و اینستاگرام هم بشود.

به نظر می رسد شرایط برای فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس آپ فراهم شده است. مهم ترین نمود این فیلترینگ، حذف اپلیکیشن این دو شبکه اجتماعی از بازار و مایکت است.

شغل هایی که از بین می روند

طبق برآوردها چند میلیون نفر در داخل کشور به نوعی از اینستاگرام درآمد کسب می کنند. مشخص است که فیلتر اینستاگرام باعث بی کار شدن یا کاهش درآمد چند میلیون انسان می شود و این در حالی است که ایران در شرایط بد اقتصادی به سر برده و تورم گلوی اقتصاد ایران و شهروندانش را می فشارد.

با این حال، به نظر می رسد دولت همچنان الزامات فضای امنیتی را بر رونق اقتصادی شهروندان ترجیح می دهد. این امری است که یک بار در سال ۹۶ و بعد از فیلتر تلگرام به وقوع پیوست. بر اساس برخی گزارش ها، در ماه های نخست فیلتر تلگرام، روزانه حداقل ۱.۵ میلیارد تومان به اقتصاد کشور آسیب وارد می شد. فیلتر تلگرام باعث نابودی شغل های فراوان، تعطیلی کسب و کارهای مجازی و تعدیل شدید نیروی کار گشت و نهایتا تعداد بیکاران را زیاد کرد. با این حال، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای امنیت کشور و وزارت ارتباطات هرگز فیلتر تلگرام را برنداشتند و حتی در این زمینه جدالی داخلی نیز پیدا نکردند.

حالا با فیلتر اینستاگرام و واتس آپ ضررهای مالی بیشتری به اقتصاد ایران وارد خواهد شد. با بسته شدن دائمی این دو شبکه تقریبا تمام راه های ارتباطی بی واسطه بین کاربران شبکه های اجتماعی بسته می شود و از آنجا که شبکه های داخلی نیز ظرفیت پذیرش یک دهم کاربران ایرانی را ندارند، احتمالا کسب و کارهای آنلاین از بین رفته و ضربه شدیدی خواهند دید.

با این وجود، امید است که با آرام شدن اوضاع، مسئولان ذی ربط بار دیگر معیشت و اقتصاد را فدای مسائل سیاسی نکنند و با رفع فیلتر اینستاگرام و واتس آپ اندک روزنه موجود برای کسب و کارهای آنلاین را نبندند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....