تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آذر 1399 - 20:46
کد خبر : 28430

توصیه رئیس بورس به سهامداران

توصیه رئیس بورس به سهامداران

 مسئولیت سود و زیان به عهده خود سهامدار است رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه مسئولیت نهایی سود و زیان در بازار سرمایه به عهده خود سهامدار است، به سهامداران توصیه کرد: قبل از ورود به این بازار، خود را مجهز به دانش کافی در این خصوص کنند و جهت مشاوره

 مسئولیت سود و زیان به عهده خود سهامدار است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه مسئولیت نهایی سود و زیان در بازار سرمایه به عهده خود سهامدار است، به سهامداران توصیه کرد: قبل از ورود به این بازار، خود را مجهز به دانش کافی در این خصوص کنند و جهت مشاوره نیز صرفا به محل‌هایی که مجوز سازمان بورس را دارند مراجعه کنند تا دچار زیان نشوند.

به گزارش اقتصاددان ، حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در ششمین همایش مالی اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران که با موضوع «حکمرانی مطلوب و تاثیر آن بر بازارهای مالی»، گفت: عملکرد ابزارهای کاربردی در بازار سرمایه بعد از استفاده نیز مجددا در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به بحث گذاشته می‌شود تا بازخوردها و نتایج آن در اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به تحولات اخیر در بازار سرمایه و اقبال عمومی به آن اظهار کرد: حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه، موضوعی است که مجددا باید به آن پرداخته شود و در واقع بدون وجود یک نظام حاکمیتی مطلوب، نقش بازار سرمایه در تخصیص منابع آن طور که باید و شاید دیده نخواهد شد.

مولفه های اصلی حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه

قالیباف اصل سپس با تقسیم بندی موضوع حکمرانی مطلوب در بازار سرمایه به چند مولفه اصلی گفت: حاکمیت قانون در بازار سرمایه، حاکمیت شریعت در بازار سرمایه و حاکمیت شرکتی که دستور العمل آن در سال ۱۳۹۷ در هیات مدیره سازمان بورس به تصویب رسید، مولفه های اصلی حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، همچنین وجود قوانین مادر در بازار سرمایه از جمله قانون تجارت، قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید را در شکل گیری و برقراری حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه مهم ارزیابی کرد.

وی افزود: قانونی که در سال ۱۳۸۴ تصویب و بر اساس آن نهاد «ناظر» از نهاد «اجرا» جدا شد و مبنای تشکیل ۴ بورس یعنی بورس تهران، بورس کالا، بورس انرژی، فرابورس ایران و سایر نهادهای خود انتظام قرار گرفت، فعالیتی در راستای حکمرانی مطلوب در بازار سرمایه بوده است.

حرکت رو به جلو در بازار سرمایه

قالیباف اصل در ادامه با تشریح برخی فعالیت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بازار سرمایه کشور از سال ۱۳۸۴ با تصویب قانون جدید حرکت رو به جلویی داشته است و این حرکت همچنان با حضور طیف وسیعی از مردم با دانش ها و سلیقه های متفاوت و افزایش ابزارها و نهادهای مالی تداوم داشته است.

وی با بیان اینکه اندازه بازار سرمایه با سالیان گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: هم اکنون پایه سهامداری در این بازار به نحو چشم گیری افزایش پیدا کرده و بالای ۵۰ میلیون کد سهامداری داریم.

قالیباف اصل همچنین حضور فعال در عرضه های اولیه را دلیل دیگری بر اقبال از بازار سرمایه ذکر کرد و گفت: اوایل، کل تعدادی که در عرضه‌های اولیه شرکت می‌کردند نهایتا ۵۰ هزار نفر بود ، در حالی که این رقم در حال حاضر به چندین میلیون نفر رسیده است و اخیرا دفعات معاملات به ۴ میلیون رسید که آمار بسیار چشمگیری است.

تامین مالی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی از طریق بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به نقش فعال بازار سرمایه در تجهیز منابع بنگاه‌ها به ویژه بنگاه‌های تولیدی اشاره کرد و افزود: سال گذشته، تامین مالی از طریق بازار سرمایه ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بود که امسال تا الان این رقم به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

قالیباف اصل همچنین از انتشار اوراق توسط بعضی شرکت ها خبر داد و گفت: امسال در هیات مدیره سازمان بورس تصمیم گرفته شد که شرکت های حائز شرایط بتوانند بدون ضامن بانکی در بازار سرمایه انتشار اوراق داشته باشند و یک شرکت هم در این خصور مجوز فعالیت گرفته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به حضور پررنگ فضای مجازی -به عنوان فرصت و تهدید – در رویدادهای بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این فضا قابل کنترل نیست؛ لذا باید هدفمند با آن برخورد کرد و از پتانسیل آن بهره گرفت.

قالیباف اصل با تاکید بر اینکه مسئولیت نهایی سود و زیان در بازار سرمایه به عهده خود سهامدار است، افزود: سیگنال دهی، واژه ای است که دایما در بازار سرمایه تکرار می شود و عده ای متاسفانه همچنان با اتکا به این سیگنال های نامعلوم اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامداران توصیه کرد قبل از ورود به این بازار، خود را مجهز به دانش کافی در این خصوص کنند و جهت مشاوره نیز صرفا به محل‌هایی که مجوز سازمان بورس را دارند مراجعه کنند تا دچار زیان نشوند.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....