تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 - 20:46
کد خبر : 112704

توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور شوخی است

توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور شوخی است

عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی با اشاره به خسارت‌های ناشی از قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور، از این تصمیم به شدت انتقاد کرد. تصمیم شورای امنیت کشور برای قطع کردن اینترنت همراه در زمان برگزاری مرحله اول آزمون کنکور ۱۴۰۲ انتقادات فراوانی را به همراه داشته است. پیش از برگزاری کنکور هم بسیاری از

عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی با اشاره به خسارت‌های ناشی از قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور، از این تصمیم به شدت انتقاد کرد.

تصمیم شورای امنیت کشور برای قطع کردن اینترنت همراه در زمان برگزاری مرحله اول آزمون کنکور ۱۴۰۲ انتقادات فراوانی را به همراه داشته است. پیش از برگزاری کنکور هم بسیاری از مردم و همچنین کارشناسان قطعی اینترنت، حتی برای چند ساعت و به‌صورت منطقه‌ای، با هدف جلوگیری از تقلب را تصمیم نادرستی می‌دانستند و از آن انتقاد می‌کردند.

بعد از برگزاری کنکور که خبر رسید با وجود تمام محدودیت‌های ایجادشده برای اینترنت باز هم تقلب در آزمون اتفاق افتاده است، اعتراض به این تصمیم و این شیوه مقابله با تقلب، که ظاهرا بی‌حاصل هم بوده، به اوج رسید.

به گزارش اقتصاددان به نقل از زومیت  ، زمانی که برخی وعده‌های وزارت ارتباطات درباره این قطعی موقت محقق نشد، این انتقادات بیشتر هم شد. هرچند زارع‌پور یک روز قبل از برگزاری کنکور اعلام کرده بود که قطعی اینترنت همراه فقط در محدوده حوزه‌های برگزاری کنکور اعمال می‌شود و از قبل هم از طریق پیامک به مردم ساکن در این مناطق اطلاع‌رسانی می‌شود، اما بسیاری از افراد این پیامک را دریافت نکردند اما صبح پنج‌شنبه با قطعی اینترنت همراه خود مواجه شدند.

موجی از اعتراضات هم زمانی به راه افتاد که در مناطق خاصی که دور از انتظار است حوزه برگزاری آزمون در آن وجود داشته باشد، اینترنت همراه قطع شده بود. برای مثال، در محدوده فرودگاه امام خمینی و همچنین بهشت زهرا اینترنت همراه قطع بود و مردم را با مشکلاتی مواجه کرد. وزیر ارتباطات هم در تازه‌ترین صحبت‌های خود این موضوع را تایید کرد.

اختلال در استفاده از برخی پلتفرم‌های خدمت‌رسانی، از نقشه‌های آنلاین تا تاکسی‌های اینترنتی، جزء مهم‌ترین مواردی بود که با قطعی اینترنت همراه زندگی روزمره مردم را برای چند ساعت مختل کرده بود. در کنار این موارد قاعدتا کسب‌وکارهای دیجیتال و آنلاین هم متضرر و متحمل خسارت‌هایی شده بودند.

رضا الفت‌نسب، عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی، در گفت‌‎وگو با بازارنیوز، با اشاره به همین مشکلات توجه به اقتصاد دیجیتال در ایران را شوخی و شعار دانست و گفت: «اتفاقی که در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه رخ داد، نشان می‌دهد که توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور، فقط در حد شوخی و شعار است و هیچ‌کس روی این موضوع حساسیت ندارد. برای این که چند نفر می‌خواهند کنکور بدهند، مردم باید تاوان بدهند؟»

او معتقد است هیچ آمار دقیقی درباره میزان خسارت مالی واردشده به کسب‌وکارها در نتیجه این قطعی ارائه نمی‌شود: «برآورد رقمی برای آسیبی که رسیده وجود ندارد. یک سری اعداد استاندارد در دنیا وجود دارد که مشخص می‌کند هر ساعت قطعی اینترنت چقدر آسیب‌زا است، اما در ایران ارگانی وجود ندارد که این ضرر را حساب کند.» با این حال، الفت‌نسب اضافه می‌کند که قاعدتا این قطع شدن به کسب‌وکارها آسیب زده و اضافه کرده است: «فقط در یک مورد، یکی از تاکسی‌های اینترنتی اعلام کرده که روزانه بیش از سه میلیون سفر را ثبت می‌کند. این چند ساعت قطعی، چه ضرر بزرگی به آن ناوگان وارد کرده است؟ کسب‌وکار‌هایی مثل دیجی‌کالا و امثال آن هم که مردم با آن درگیر هستند، دچار مشکل شدند.»

این عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی به تبعات این اقدامات نیز اشاره کرده و اظهار کرد: «این باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران در این بخش، به‌شدت حساس شوند و از این کار اجتناب کنند. همچنین کسب‌وکار‌ها هم وقتی می‌بینند مسئولین انقدر راحت برای برگزاری یک امتحان کنکور، که ده‌ها روش برای جلوگیری از تقلب در آن وجود دارد، اینترنت یک کشور را قطع می‌کنند، سرخورده و ناامید می‌شوند.»

رضا الفت‌نسب در اظهارات خود از عیسی زارع‌پور هم انتقاد کرد و گفت: «وزیر ارتباطات اعلام می‌کند که بستن فلان پلتفرم به عهده من نیست. این یعنی چه؟ نقش شما چیست؟ بله، بر عهده شما به تنهایی نیست، ولی چقدر تلاش کردید برای این که این اتفاق نیفتد؟ شما دبیر کمیسیون اقتصاد دیجیتال دولت هستید. شما نمی‌دانید وقتی اینترنت حتی برای یک نصف روز قطع شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟»

تمام این اعتراضات و انتقادات که از زمان اتخاذ تصمیم به قطعی موقت و منطقه‌ای اینترنت در زمان برگزاری آزمون کنکور مطرح شده و البته بی‌نتیجه ماندن این تصمیم باعث شد هم وزیر علوم بابت قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور سراسری از مردم عذرخواهی کند و هم وزیر ارتباطات اعلام کند که برای دوره‌های بعدی برگزاری کنکور خبری از قطعی اینترنت نخواهد بود: «این آخرین باری بود که اینترنت در هر سطحی، چه ثابت و چه سیار برای برگزاری کنکور قطع خواهد شد و بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور برای کنکورهای بعدی باید سازمان سنجش به دنبال روش‌های نوین و اصولی مقابله با تقلب برود.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....