تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 - 20:25
کد خبر : 63315

تورم اجاره مسکن رکورد شکست

تورم اجاره مسکن رکورد شکست

مستاجران در بهار و تابستان امسال بیشترین تورم اجاره‌بها در پنج سال گذشته را تجربه کرده‌اند. بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، تورم سالانه اجاره‌بهای مسکن در تابستان ۱۴۰۰ به ۲۷.۶ درصد رسیده و این شاخص در بهار امسال ۲۸.۸ درصد بوده است که این اعداد بالاترین نرخ تورم سالانه اجاره‌بها از سال ۹۵ تاکنون

مستاجران در بهار و تابستان امسال بیشترین تورم اجاره‌بها در پنج سال گذشته را تجربه کرده‌اند. بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، تورم سالانه اجاره‌بهای مسکن در تابستان ۱۴۰۰ به ۲۷.۶ درصد رسیده و این شاخص در بهار امسال ۲۸.۸ درصد بوده است که این اعداد بالاترین نرخ تورم سالانه اجاره‌بها از سال ۹۵ تاکنون است.

اقتصاددان: سال ۱۴۰۰ فشار زیادی به مستاجران ایرانی وارد کرده است و بیش از نیمی از مستاجران تورم بالاتر از نرخ میانگین کشور را تجربه کرده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه اجاره‌بها در تابستان امسال به ۲۷.۶ درصد است و استان کرمانشاه با ۳۷.۵ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با ۱۳.۲ درصد کمترین نرخ تورم را داشته‌اند.

مرکز آمار در ادامه گزارش داده است که تابستان امسال متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند، برابر با ۴۶.۹ درصد بوده است.

همچنین هزینه تعمیر و نگهداری ساختمان در تابستان امسال رکورد شکسته است و نرخ تورم سالانه تعمیر و نگهداری مسکن به ۴۵.۸ درصد رسیده است که این عدد در پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

تورم اجاره مسکن رکورد شکست

شکرایه خانه در تابستان کمتر از بهار شد

نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره‌بها در تابستان امسال هم ۲۴.۷ درصد بوده است که به معنی آن است که میانگین اجاره‌بها در تابستان امسال ۲۴.۷ درصد نسبت به تابستان پارسال رشد داشته است و البته نرخ اجاره‌بها در تابستان امسال نسبت به بهار ۱۴۰۰ عددی معادل ۴.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در فصل تابستان امسال شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ۲۴۴.۱ رسید که نسبت به فصل قبل ۸ درصد افزایش داشته است.

در این فصل استان لرستان با ۲۷.۵ درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۲.۵ درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استان‌های کشور داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۴.۷ درصد است که نسبت به فصل بهار امسال که ۲۹.۱ درصد بوده، ۴.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این فصل بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۱.۸ درصد مربوط به استان لرستان و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ۱۳.۱ درصد مربوط به استان خراسان رضوی است.

به عبارتی در تابستان امسال خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ۱۷.۲ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان خراسان رضوی بطور متوسط ۱۱.۵ درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره‌بها هزینه کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....