تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 19:58
کد خبر : 88015

توافق ایران و عربستان نزدیک است؟

توافق ایران و عربستان نزدیک است؟

به زودی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با فیصل بن فرهان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در عراق دیدار خواهند کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه توافقات اولیه بین تهران و ریاض انجام شده است، گفت: در آینده نزدیک دیداری بین وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه سعودی اتفاق خواهد

به زودی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با فیصل بن فرهان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در عراق دیدار خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه توافقات اولیه بین تهران و ریاض انجام شده است، گفت: در آینده نزدیک دیداری بین وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه سعودی اتفاق خواهد افتاد.

کریمی قدوسی افزود: در این دیدار بر سر مسائل دو جانبه و افتتاح سفارتخانه‌ها و همچنین درباره مسائل منطقه و مخصوصا بحران یمن گفت‌وگو خواهد شد.

توافق ۱۰ بندی بین ایران و عربستان

وزیر خارجه عراق دوشنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از «توافق» بر سر یادداشت تفاهمی ۱۰ بندی بین ایران و عربستان در دور پنجم گفت‌وگوها در بغداد خبر داد.

وزیر خارجه عراق گفت که «دیدار ایرانی – سعودی در بغداد امنیتی و با حضور مسئولان بلندپایه‌ای از دو کشور بود» و «دو طرف به توافقی درباره یادداشت تفاهمی حاوی ۱۰ بند رسیدند.» توافق شد که دور بعدی گفت‌وگوهای ایرانی-سعودی در سطح دیپلماتیک باشد.

حسین ادامه داد که گفت‌وگوهای ایران با عربستان موضوع ادامه آتش بس در یمن را نیز در بر گرفت.»

وی به موضوعات همسایگی عراق نیز پرداخت و تاکید کرد: مشکلات عراق با ایران و ترکیه درباره مسائل امنیتی باید از طریق گفت‌وگو حل شود.»

مقام عراقی از این هم خبر داد که «هیاتی ایرانی بعد از عید سعید فطر به عراق سفر خواهد کرد تا تعدادی از قضایا از جمله مسائلی امنیتی را بررسی کند و مورد بحث قرار دهد.»

وی مشخصا به حملات اخیر ترکیه به خاک عراق پرداخت و دوباره خاطرنشان کرد که «علت‌های مورد اشاره طرف ترکیه‌ای برای استفاده از زور در داخل خاک عراق کافی نیست.»

فواد حسین همچنین تلاش کرد حضور نیروهای آمریکایی در عراق را این گونه توجیه کند که «وجود مستشاران آمریکایی در عراق برای کمک به نیروهای عراقی و در توافق با دولت است لذا حمله به آمریکایی‌ها در عراق به معنای حمله به دولت و منافع ملی ما است.»

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....