تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 شهریور 1400 - 10:32
کد خبر : 61634

تهاتر نفت کلید خورد؟

تهاتر نفت کلید خورد؟

 برکشلی: مساله جدیدی نیست اوجی وزیر نفت، سیدعباس بهشتی نماینده وزیر نفت در عراق را مسئول پیگیری تهاتر نفت کرده است. برکشلی کارشناس انرژی میگوید: موضوع تهاتر نفت با کالا از گذشته و قبل از تحریم ها وجود داشته و مساله جدیدی نیست.  تهاتر نفت با کالا رسما در دولت سیزدهم هم کلید خورد. آنگونه

 برکشلی: مساله جدیدی نیست

اوجی وزیر نفت، سیدعباس بهشتی نماینده وزیر نفت در عراق را مسئول پیگیری تهاتر نفت کرده است. برکشلی کارشناس انرژی میگوید: موضوع تهاتر نفت با کالا از گذشته و قبل از تحریم ها وجود داشته و مساله جدیدی نیست.

 تهاتر نفت با کالا رسما در دولت سیزدهم هم کلید خورد. آنگونه که از حکم سیدعباس بهشتی نمانیده وزیر نفت در عراق بر می آید، قرار است که او پیگیر مساله تهاتر طلای سیاه با کالا یا شاید پروژه های نفتی و عمرانی را بر عهده داشته باشد. آنگونه که فریدون برکشلی رییس دفتر مطالعات انرژی وین به خبرگزاری بازار می گوید: تنها راه فروش نفت در شرایط فعلی تهاتر بوده و دولت سیزدهم چاره ای جز این کار ندارد.

او البته در ادامه سخنان خود تاکید می کند: موضوع تهاتر نفت با کالا از گذشته و قبل از تحریم وجود داشته و این مساله جدیدی نیست، برخی از خریدارها ترجیح می دادند تا در عوض پول، کالا در اختیار ما قرار دهند که این مساله در زمان های مختلف و بسته به توافقات متغیر بوده است.

برکشلی با بیان اینکه  حتی در زمان پیش از انقلاب هم ۲۰ الی ۲۵ درصد نفت ایران از طریق تهاتر فروخته می شد، افزود: این رویه را در دولت های بعد از انقلاب هم شاهد بودیم. البته در دوران جنگ شیوه فروش نفت بیشتر مرسوم بوده است. حتی در دهه ۱۳۶۰ در وزارت بازرگانی، یک اداره کل و یا شاید معاونت تهاتر بود که تمام عملیات تهاتر، را مدیریت می کرد. در آن سال ها معمولا به ازای فروش طلای سیاه به بلوک شرق و ژاپن معمولا کالا  و اقلام اساسی دریافت می کردیم.

تهاتر نفت اتفاق جدیدی در اقتصاد ایران نیست. حتی در زمان پیش از انقلاب هم ۲۰ الی ۲۵ درصد نفت ایران از طریق تهاتر فروخته می شد

این کارشناس انرژی در ادامه سخنان خود با  اشاره به تهاتر نفت در زمانی که که وزیر نفت فعلی مدیرعامل شرکت ملی گاز بود، اظهار کرد: در آن زمان برای واردات گازی که از ترکمنستان داشتیم به دلیل اینکه امکان انتقال پول نبود، دولت ایران با دولت ترکمنستان به جمع بندی رسید که به ازای پول نقد، پیمانکاران ایرانی در آنجا فعالیت کنند و ایران هزینه پیمانکاران را در داخل کشور بپردازد.

با این وجود رییس دفتر مطالعات انرژی وین معتقد است که تهاتر نفت با کالا راحت تر  از تهاتر با پروژه های عمرانی و نفتی است و باید برای آن ساز و کار مشخصی را طراحی و عملیاتی کرد.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،    او همچنین درباره چگونگی تهاتر طلای سیاه با پروژه های عمرانی و نفتی گفت: حتی چنانچه تهاتر برای، طرح های نفتی باشد، مسیر مالی آن باید از نظام بانکی، طی شود. چرا که طرف مقابل که خودش معامله گر نفتی یا پالایشگاه نیست. این میان یا سیستم میانی لازم است. چرا که معمولا فروشنده تکنولوژی یا کالا نفت دریافت نمی کند  و  پول می گیرند.  در این میان یک نظام معامله گری واسطه  نیاز است.

سیدعباس بهشتی نماینده وزیر نفت در عراق  قرار است که  مساله تهاتر طلای سیاه با کالا یا شاید پروژه های نفتی و عمرانی را بر عهده داشته باشد

تاکید وزرای رییسی بر تهاتر نفت با پروژه های عمرانی و نفتی
در شرایطی که پروژه‌های بزرگ بسیاری در حوزه حمل‌ونقل و نفتی  در کشور وجود دارد که با مشکل تامین منابع مالی مواجه شده و نیمه تمام باقی ماندند و از سوی دیگر پروژه‌های دیگری نیز باید برای توسعه این حوزه تعریف شود، اعضای کابینه ابراهیم رییسی  از رستم قاسمی گرفته تا جواد اوجی روش تهاتر نفت را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و استفاده از منابع سرمایه‌گذاران داخلی را برای اجرای این مگاپروژه‌ها پیشنهاد می کنند.

وزیر نفت رییسی راهکارهایی را برای افزایش فروش نفت در شرایط فعلی اعلام کرد و گفت: با ظرفیت موجود در وزارت نفت و مجموعه شرکت‌های تابعه، وجود نیروهای توانمند و متخصص، اراده برای فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌ها و دستگاه‌های خارج از مجموعه وزارت نفت، به همراه مجوزهای خوب و اختیاراتی که شورای عالی امنیت ملی به وزیر نفت داده است، بی‌شک با برنامه‌ریزی و اراده محکم در کنار حمایت‌های دولت، قول می‌دهیم ان‌شاءالله در ماه‌های آینده اتفاق‌های خوبی در حوزه فروش نفت رقم بخورد.

او در اینباره می گوید: اگرچه پس از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، فروش نفت‌ کاهش جدی داشته است اما این توان و ظرفیت در وزارت نفت وجود دارد و از راه‌های آن هم تهاتر با کالا و سرمایه‌گذاری نه‌تنها در حوزه نفت، بلکه در دیگر بخش‌ها و صنایع است که از آنها بهره می‌بریم.

رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی روش تهاتر نفت را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و استفاده از منابع سرمایه‌گذاران داخلی را برای اجرای این مگاپروژه‌ها پیشنهاد کرد و گفته که برای اجرا و تکمیل مگاپروژه‌های حمل و نقل باید به دنبال منابعی به غیر از منابع دولتی بود چرا که با منابع دولتی امکان اجرا آن‌ها نیست.

او  استفاده از منابع مالی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی را بهترین گزینه برای اجرای پروژه‌های بزرگ حمل و نقل دانست و گفت: البته برای ترغیب آن‌ها به دنبال روش‌هایی هستیم تا این سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها جذاب کنیم و در این راستا از روش‌های مختلفی مانند تهاتر، BOT، BOO و… می‌توان برای تامین منابع مورد نیاز استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی البته به این نکته هم اشاره کرد که می‌توان در این شرایط نفت با پروژه ریلی قطار سریع‌السیر تهران-مشهد، راه‌آهن تهران-اصفهان و راه‌آهن تهران-تبریز تهاتر کرد. در این راستا مذاکراتی با طرف‌های خارجی داشتیم و از آن‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی می‌خواهیم برای اجرای مگاه پروژه‌های حوزه حمل و نقل ورود پیدا کنند و از همه دعوت می‌کنیم که سرمایه‌گذاری شان را آغاز کرده تا پروژه‌ها را فعال کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....