تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 - 14:08
کد خبر : 85653

تلاش همه‌جانبه آمریکا برای نابودی همه جهان با تجدید رقابت جنگ سرد

تلاش همه‌جانبه آمریکا برای نابودی همه جهان با تجدید رقابت جنگ سرد

چین و اتحادیه اروپا دهه‌هاست با وجود فراز و نشیب‌های سیاسی در عرصه بین‌الملل به طور کلی روابط خوبی داشته‌اند. تعامل اقتصادی نزدیک و روزافزون منافع واقعی را برای دو طرف به ارمغان آورده و آنچه مشارکت راهبردی جامع تصور می‌شده را استحکام بخشیده است. حتی در چالش‌برانگیزترین لحظات در خلال تنش‌های اخیر در روابط

چین و اتحادیه اروپا دهه‌هاست با وجود فراز و نشیب‌های سیاسی در عرصه بین‌الملل به طور کلی روابط خوبی داشته‌اند. تعامل اقتصادی نزدیک و روزافزون منافع واقعی را برای دو طرف به ارمغان آورده و آنچه مشارکت راهبردی جامع تصور می‌شده را استحکام بخشیده است.

حتی در چالش‌برانگیزترین لحظات در خلال تنش‌های اخیر در روابط چین-ایالات متحده این فهم عمومی در پکن وجود داشته که اتحادیه اروپا یک شریک معقول و قابل اعتماد خواهد بود. و در دو سوی این روابط صحبت‌های زیادی درباره چشم‌اندازهای روشن پیش‌ِ رو مطرح شده است.

متاسفانه به‌نظر می‌رسد تمام این‌ها در مواجهه با تغییرات ژئوپلتیکی شدت‌یافته از زمان درگیری روسیه-اتحادیه اوکراین، آسیب‌پذیر است. مشخص شده که اتحادیه اروپا بسیار دور از مصونیت مقابل ویروس ایدئولوژیکی است که در حال ایجاد آسیب‌های بزرگ در روابط بین‌الملل است.

به عنوان مثال دیدار ۲۱ و ۲۲ آوریل (۱ و ۲ اردیبهشت) میان «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا و «استفانو سانینو» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برای سومین نشست گفتگوی سطح بالای ایالات متحده-اتحادیه اروپا درباره چین،‌ به ضربه دیگری به اعتماد پکن در زمینه تعامل دوستانه آن با اتحادیه اروپا، بدل شد. در بیانیه‌ای که پس از نشست مذکور صادر شد دو طرف به چین درباره «پیامدهای» هر گونه حمایت از روسیه هشدار داده و پکن را به «تقویت دروغ‌پراکنی روسیه» متهم کردند. این بیانیه مشترک همچنین فهرستی از اتهامات را که واشنگتن معمولا برای سیاه‌نمایی چین به کار می‌برد، مطرح نمود مانند «اجبار اقتصادی» علیه دیگر کشورها، نگرانی‌های حقوق بشری در شین جیانگ و «نظم مبتنی بر قواعد» در منطقه اقیانوسیه همچنین تهدید «وضع فعلی» در تنگه تایوان.

شرمن مدعی شد: چین طی چند دهه گذشته به شکل قابل توجهی از نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد بهره برده است. اما حالا آنها به شکل روز افزونی به دنبال همان نظام هستند.

سخنگوی نمایندگی چین در اتحادیه اروپا با محکوم کردن اتهامات مذکور به عنوان حملاتی بی‌اساس علیه چین،‌ اظهارات فوق را نمونه‌ای آشکار از سیاست‌های بلوکی و ارعاب ایدئولوژیک توصیف و آن را رد کرد. این چین نیست که نظام بین‌الملل را تعضیف می‌کند. اقدامات تحریک‌کننده واشنگتن در مناقشه اوکراین به همگان ثابت کرد کدام کشور به دنبال نابودی نظام بین‌الملل است.

«وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در مقاله‌ای که روز شنبه در روزنامه «خلق» منتشر کرد شرح مفصلی درباره «ابتکار امنیت جهانی» که چین امسال در «مجمع بوآئو» مطرح کرد،‌ ارائه نمود تا موضع چین را با شفافیت بیشتری توضیح دهد و کاهش اعتمادی که واشنگتن بر آن می‌دمد، وخیم‌تر می‌کند و بهره می‌برد را تقلیل دهد.

ابتکار چین از همه کشورها می‌خواهد تا مسئولانه عمل کنند، اختلافات و مناقشات را از طریق گفتگو حل کنند و از مفهوم امنیت مشترک، جامع، تعاملی و پایدار حمایت نمایند.

در پایان باید گفت تکرار جنگ سرد به همه کشورها آسیب می‌زند. اتحادیه اروپا نباید اجازه دهد زخم‌های چرکین آن دوران قضاوتش را مختل کند و خودش را در معرض روغن ماری قرار دهد که واشنگتن آن را به عنوان درمان بیماری‌های جهان تجویز می‌کند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....