تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اردیبهشت 1401 - 20:56
کد خبر : 86496

تعیین دستمزد منطقه ای و مهاجرت کارگران

تعیین دستمزد منطقه ای و مهاجرت کارگران

یکی از اهداف مهم اقتصادی – اجتماعی دولتها حمایت و پشتیبانی از نیروی کار جهت حفظ و ارتقای قدرت خرید و رفاه زندگی و تامین امنیت شغلی آنان و در نهایت ایجاد محیطی مناسب برای نیروهای فعال جامعه است . نظریه های حقوق و دستمزد به طور عمده شامل نظریه عرضه و تقاضا ، هزینه

یکی از اهداف مهم اقتصادی – اجتماعی دولتها حمایت و پشتیبانی از نیروی کار جهت حفظ و ارتقای قدرت خرید و رفاه زندگی و تامین امنیت شغلی آنان و در نهایت ایجاد محیطی مناسب برای نیروهای فعال جامعه است . نظریه های حقوق و دستمزد به طور عمده شامل نظریه عرضه و تقاضا ، هزینه زندگی ، قدرت پرداخت ، کارآیی و سایر نظریات جدید هستند که غالبا کرامت انسانی کارگر را مورد توجه قرار نمیدهند . از این رو حداقل دستمزد و دیگر استانداردهای اشتغال برای بهبود وضعیت نیروهای فعال جامعه و ترویج رفتار قانونی تر کارکنان بوجود آمده اند . هدف اکثر دولتها جلوگیری از استثمار نیروی انسانی ، بالا رفتن سایر سطوح دستمزد ، از بین بردن رقابت غیر قانونی کارفرمایان ، تامین رشد سریع و توزیع عادلانه درآمد ملی بوده است . بدین ترتیب حداقل دستمزد و روش های تعیین آن می تواند از لحاظ اجتماعی اهمیت ویژه ای داشته باشد. در حال حاضر بحث‌ درآمدها و هزینه‌ها عمومیت دارد و نمی‌توان آنها را از هم تفکیک کرد چون همه کشور شرایط تورمی را تجربه می‌کند و اینطور نیست که بگوییم در یک شهر دورافتاده تورم و هزینه‌ها کمتر از یک شهر بزرگ یا کلان‌شهر است. مزد منطقه‌ای آیتم‌های مختلفی دارد و حداقل‌های قانون کار باید رعایت شود در حالی که در اکثر مناطق کشور این آیتم ها رعایت نمی شود و امکان سوء استفاده فراهم خواهد شد .  در حال حاضر منطقه‌ای شدن دستمزد را به صلاح نیست و هرچه به سمت یکسان‌سازی دستمزدها و برقراری توازن و عدالت در مناطق برویم، بهتر است. اگر در مناطق محروم و روستاها دستمزد را کمتر و در کلان‌شهرها و مناطق شهرنشین بیشتر افزایش دهیم، باعث مهاجرت از روستاها به شهرها خواهد شد . باید توجه داشت که در حال حاضر دارای ثبات و شرایط طبیعی در حوزه اقتصاد کشور نیستیم و این مساله اصلی‌ترین عامل برای ورود به مقوله مزد منطقه‌ای است. و همچنین  باید اصلاحاتی در ماده ۴۱ قانون کار ایجاد شود چون آنچه در این ماده آمده چنین شرایطی را فراهم نمی‌کند که بتوان دستمزدهای متعدد را در کشور تعیین و مدیریت شود . همچنین اگر بخش خصوصی قوی ایجاد شود تصدی‌گری دولت در حوزه اقتصاد به شدت کاهش می‌یابد لذا زمانی که زیرساختهای اساسی برای ورود به دستمزد منطقه‌ای مهیا نیست و بخش خصوصی جدی و قوی در کشور شکل نگرفته و ثبات اقتصای دیده نمی‌شود مطرح کردن مزد منطقه‌ای یک بحث انحرافی است. همچنین باید توجه داشت که دستمزد منطقه‌ای وقتی قابل طرح است که حداقل‌ها پذیرفته شده باشد چون بدون پذیرش حداقل دستمزد امکان ورود به مزد منطقه ای وجود ندارد. در همه کشورها در تعیین دستمزد جغرافیایی و منطقه‌ای، یک کف مزد تعریف می شود.اگر بخواهیم به سمت دستمزدهای فراتر از حداقل حرکت کنیم ما هم باید مبنایی را برای تعیین حداقل‌ها در کشور به صورت جدی تعریف کنیم که یا همه کشور از آن تبعیت کنند یا این مبنا آنقدر دقیق و صریح باشد که برای همه مناطق حداقل‌ها را مشخص کند.

در واقع مزد منطقه‌ای به مهاجرت کارگران به مناطقی که دستمزد بیش‌تری در آن پرداخت می‌شود می‌انجامد اغلب آن‌ها به تنهایی و بدون خانواده‌هایشان راهی شهر‌های بزرگ می‌شوند تا پول بیش‌تری در بیاورند و به خانواده‌شان بدهند و این موضوع مشکلات و آسیب‌های بعدی را به دنبال می‌آورد.د بنابراین زمانی باید از مزد منطقه‌ای صحبت کنیم و بیایم درباره آن تصمیم بگیریم که کارگران از نظر معیشتی و دستمزدی به یک حداقلی رسیده باشند مثلا بگوییم اگر هزینه یک زندگی معمولی و حداقلی ۱۰ میلیون تومان است این مبلغ به همه‌ی کارگران کشور داده شود. یکی از مباحثی که در موضوع مزد منطقه‌ای مطرح شده این است که کارگر صنفی که در یک خیاطی مشغول به کار است و کارفرمایش یک محل درآمدی دارد که با بخشی از آن دستمزد کارگر را می‌دهد، با بخش دیگر درآمد خود را برای اجاره می‌پردازد قطعا این کارگاه با یک واحد تولیدی که بزرگ است و بازار مصرف خوبی دارد را نمی‌توان یکسان در نظر گرفت. قطعا اگر مزد منطقه‌ای شود بخشی از کارفرما‌ها بیچاره می‌شوند و بخشی از کارگر‌ها هم به مشکل بر می‌خورند، اما الان دستمزد فراگیر داریم و می‌گوییم این مزد حداقلی است و بالاتر از این میزان مزد را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. همچنین بعضی از کار‌ها فنی هستند و کارگرانی که کار فنی بلد هستند و تخصص دارند با حداقل دستمزد سرکار نمی‌روند و می‌گویند حقوق برای مهارتی که آن‌ها دارند کم است. بنابراین اگر حق افزایش تولید، حق کارانه و حق تشویقی که در قانون پیش‌بینی شده پرداخت شود دیگر نیازی به مزد منطقه‌ای نیست. در مزد منطقه‌ای باید بگوییم که مثلا در روستا هزینه زندگی کم‌تر است پس مزد هم کم‌تر بدهیم در این شرایط مهاجرت اتفاق میفتد مثلا اگر به کسی که در چناران زندگی می‌کند بگوییم دستمزد شما ۲ میلیون تومان است و به کسی که در مشهد است ۶ میلیون تومان مزد بدهیم مهاجرت اتفاق میفتد. سالهاست که زحمت‌های بسیاری کشیده شده است تا جلوی مهاجرت گرفته شود چون اگر روستاهای ما خالی از سکنه نمی‌شد و مهاجرت شدید نداشت ما امروز مشکل کمبود آب نداشتیم این واقعیتی است که باید بپذیریم. دستمزد کنونی بر اساس چندین مولفه تعیین می‌شود مثل شرایط اقلیمی ، مسائل اقتصادی و اجتماعی برخی این‌ مباحث را نمی‌بینند و متاسفانه می‌آیند مزد منطقه‌ای را مطرح می‌کنند دیگر دوره‌ی آزمایش کردن و این‌که ببینیم چه اتفاقی میفتد گذشته و مزد منطقه‌ای به جز مشکل ایجاد کردند هیچ کار دیگری نمی‌کند و فایده‌ای نخواهد داشت.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....