تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 شهریور 1399 - 9:37
کد خبر : 16698

تعیین تکلیف برنج‌های موجود در گمرکات

تعیین تکلیف برنج‌های موجود در گمرکات

جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک از تعیین تکلیف محموله‌های برنج موجود در گمرکات خبر داد. به گزارش اقتصاددان ، مهرداد جمال ارونقی با بیان این مطلب گفت: پیرو تصمیمات متخذه در نود وششمین جلسه کارگروه تنظیم بازار طی نامه شماره ۸۰۰۱۱‌/۶۰ مورخ ۳۱‌/۳‌/۹۹، بر اساس نامه شماره ۱۳۷۸۴۴‌/۶۰ مورخ ۰۳‌/۰۶‌/۹۹ معاونت بازرگانی

جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک از تعیین تکلیف محموله‌های برنج موجود در گمرکات خبر داد.

به گزارش اقتصاددان ، مهرداد جمال ارونقی با بیان این مطلب گفت: پیرو تصمیمات متخذه در نود وششمین جلسه کارگروه تنظیم بازار طی نامه شماره ۸۰۰۱۱‌/۶۰ مورخ ۳۱‌/۳‌/۹۹، بر اساس نامه شماره ۱۳۷۸۴۴‌/۶۰ مورخ ۰۳‌/۰۶‌/۹۹ معاونت بازرگانی داخلی و دبیر کارگروه تنظیم بازار با توجه به تصمیمات مرتبط با تنظیم بازار برنج به شرح ذیل جهت اقدام لازم در گمرکات با رعایت کامل مقررات ابلاغ و تعیین تکلیف شد.

وی افزود: در خصوص محموله‌های رسوبی و محموله‌های تامین ارز شده؛ ۱‌- مقرر شد همه محموله‌های برنج وارداتی رسوب بنادر که تا قبل از ۳۱‌/۵‌/۹۹ وارد بنادر و گمرکات کشور شده (دارای قبض انبار یا اعلامیه ورود قبل از تاریخ ذکر شده (بدون هرگونه محدودیتی تخصیص و تامین ارز شده) علاوه برمحموله‌هایی که قبلا کد تخصیص گرفته و تامین ارز شده اند (و ترخیص آن‌ها مشمول ممنوعیت نیست.

۱-همه ثبت سفارش‌هایی که ارز آن تا قبل از تاریخ ۳۱‌/۰۵‌/۹۹ تامین و حواله شده، حسب ماده ۱۱ اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات جزو حقوق مکتسبه محسوب شده و ورود و ترخیص آن‌ها با تایید بانک عامل مشمول ممنوعیت فصلی نیست.

به گفته ارونقی در رابطه با محموله‌های ترخیص درصدی مقرر شد مانده ترخیص نشده آن بخش از محموله‌های ترخیص درصدی برنج تا پایان مورخ ۲۹‌/۱۲‌/۹۸، به دلیل اینکه قیمت حاشیه بازار سال ۹۸ زیر قیمت مصوب بوده است مشروط به درج اطلاعات فروش در سامانه جامع تجارت و عرضه در شبکه توزیع مجاز، بدون هر گونه محدودیتی (از جمله کد رهگیری بانک) با مجوز شرکت بازرگانی دولتی ایران به مقصد انبارهای اعلامی شرکت مذکور (GTC) ترخیص و تحویل شود.

همچنین در خصوص ذخایر نیز ترخیص کل محموله‌های مشمول ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی ایران شامل ممنوعیت فصلی نبوده و همه دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، گمرک ج. ا. ا، سازمان غذا و دارو و … مکلف به کارسازی اسناد و طی فرایندهای قانونی از جمله کد تخصیص، تامین ارز، ترخیص، نمونه برداری و … همانند شرایط عادی است.

ارونقی در رابطه با محموله‌های مشمول موارد عمومی گفت: ۱‌- با توجه به اختیارات وزارت صمت در خصوص ضوابط تجاری و عطف توجه به نامه شماره ۷۰۱۱۸ مورخ ۲۹‌/۰۵‌/۹۷ مقرر شد ثبت سفارش آن دسته از محموله‌های برنج وارداتی که شامل این تصمیمات می‌باشند (قبل از ۳۱‌/۰۵‌/۹۹ وارد گمرک شده است) نیاز به تمدید و اصلاح نداشته و تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، قرنطینه، بانک مرکزی، گمرک ج. ا. ا و وزارت بهداشت) باید نسبت به تسهیل و تسریع فرآیند همه تشریفات گمرکی اقدام و مشمول محدودیت‌های ارائه خدمات ناشی از شروع ممنوعیت (از جمله کد IRC، قرنطینه، استاندارد و …) نکنند

۲‌- حسب اختیارات وزارت صمت ناشی از مصوبه شعام مقرر شد با توجه به محدودیت‌های ارزی و تأثیر آن بر فرآیندهای ترخیص از صدور سوئیفت و انتقال ارز، وارد کنندگان موظفند حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به خرو. ج کالا از بنادر کشور اقدام نکنند.

۳‌- برای آندسته از محموله‌های درصدی که بعد از تغییر نرخ ارز به نیما با دریافت کد تخصیص و در صف تامین ارز بوده و به صورت درصدی ترخیص شده اند و کل محموله مشمول ارز نیمایی می‌باشد مقرر شد برای جلوگیری از فساد و خرابی محموله ها، گمرک نسبت به ترخیص تمامی محموله‌هایی که برنج آن با ارز نیمایی که در صف تامین ارز بوده و به صورت درصدی ترخیص شده است (جهت جلوگیری از فساد کالا) مشروط به داشتن کد رهگیری بانک اقدام و فهرست آن‌ها جهت طی مراحل بعدی به بانک مرکزی اعلام شود.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....