تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 خرداد 1399 - 22:47
کد خبر : 10535

تصویب تغییر ناگهانی قانون تجارت، تدبیر کارشناسی نشده مجلس دهم

تصویب تغییر ناگهانی قانون تجارت، تدبیر کارشناسی نشده مجلس دهم

از مجلس یازدهم انتظار می رود توقف قانون جدید تجارت را یک ضرورت بداند. اجماع اقتصاددانان و فعالان اقتصادی نیک می دانند اقتصاد ایران در وضعیت عادی قرار ندارد. اقدام عجولانه مجلس دهم برای تغییر قانون تجارت زیانبارترین تصمیمی بود که در صورت عدم توقف تصویب آن ، زیانبارترین قانون تجارت در تاریخ ایران محسوب

از مجلس یازدهم انتظار می رود توقف قانون جدید تجارت را یک ضرورت بداند. اجماع اقتصاددانان و فعالان اقتصادی نیک می دانند اقتصاد ایران در وضعیت عادی قرار ندارد. اقدام عجولانه مجلس دهم برای تغییر قانون تجارت زیانبارترین تصمیمی بود که در صورت عدم توقف تصویب آن ، زیانبارترین قانون تجارت در تاریخ ایران محسوب خواهد شد.
۸۵ سال فعالان اقتصادی از قانون تجارت به عنوان یک قانون مدنی در کسب و کارهایشان استفاده می کردند. تغییر ضرب الاجلی چنین قانونی آب به آسیاب سودجویان و بیگانه پرستان است. درست است که قانون قبلی کاستی هایی داشته اما راه حل اصلاح کاستی ها و ضعف های قانون قبلی است و نه زیرورو کردن تمام قانون.
درخواست فعالان اقتصادی از مجلس یازدهم و شورای نگهبان این است که تمام تلاش خود را به کارگیرند تا به جای تصویب قانون جدید، کاستی های قانون قبلی مطابق با نیازهای وضعیت کنونی اصلاح گردد.
تصویب ناگهانی این قانون ، پیچیده ترین بحث های اقتصاد سیاسی ایران را رقم زده است. در دولت اصلاحات بررسی قانون به جهت درگیری جدی میان جریان های سیاسی راست و چپ متوقف ماند. منتقدان مدعی بودند که احزاب سیاسی وابسته به جریان بازار سرکی هم به فرآیند تدوین قانون کشیده اند. کمیسیون اقتصادی مجلس وقت بر اساس همین گزاره ها خبر تغییر قانون را اعلام نمود و تنها قانون نظام صنفی را مورد تغییر قرارداد و قانون تجارت طی چند ساعت زیرورو شد.
چه اتفاقی رخ داد که این قانون با چنین شتابی زیر و رو شده و قانون جدید تصویب شد. در شرایطی این اتفاق افتاد که هیچ جریان اقتصادی و نیروی سیاسی خبری از آن رخداد نداشتند. امروز مطالبه اکثر اقتصاددانان و فعالان اقتصادی، توقف و بازنگری تصویب این قانون شتابزده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....