تاریخ انتشار : شنبه 8 آذر 1399 - 20:45
کد خبر : 26085

تسعیر دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی یا چاپ پول؟

تسعیر دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی یا چاپ پول؟

 این اقدام به تورم دامن خواهد زد یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی همان چاپ پول و استقراض از بانک‌مرکزی است، گفت: این روش درستی نیست و دلیل عمده تورم بالا در کشور ما همین اقدامات است. کامران ندری با بیان اینکه تسعیر دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی اتفاق جدیدی نیست و در اواخر دوره‌ احمدی‌نژاد

 این اقدام به تورم دامن خواهد زد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی همان چاپ پول و استقراض از بانک‌مرکزی است، گفت: این روش درستی نیست و دلیل عمده تورم بالا در کشور ما همین اقدامات است.

کامران ندری با بیان اینکه تسعیر دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی اتفاق جدیدی نیست و در اواخر دوره‌ احمدی‌نژاد و دوره روحانی هم مطرح شده بود، گفت: داستان این است که دولت بجای اینکه مستقیم به سراغبانک‌مرکزی برود از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کند، بانک‌ها هم پس از مدتی به سراغ بانک‌مرکزی‌ رفته و با گلایه از دولت و دریافت مصوباتی، بدهی دولت به خودشان را به بانک‌مرکزی‌منتقل می‌کنند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصاد آنلاین ،  وی افزود: پس از این مراحل، باتسعیر ارز که یک ترفند حسابداری است، بدهی دولت به بانک‌مرکزی پاک می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: اینگونه بانک‌مرکزی ارزهای دولت را می‌گیرد و به او ریال می‌دهد و آن دارایی ارزی در ترازنامه بانک‌مرکزی می‌نشیند و در تجدید ارزیابی دارایی‌های ارزی بانک‌مرکزی با نرخ دلار جدید که امروز ۲۵هزارتومان است مابه‌التفاوتی ایجاد می‌شود که می‌تواند صرف ذخیره انباشته شود اما دولت می‌گوید آن مابه‌التفاوت‌ برای من است و می‌خواهد با آن بدهی خود به بانک مرکزی که از بانک‌ها منتقل شده است را صاف کند.

ندری ادامه داد: پس از آن که استقراض دولت از بانک‌مرکزی ممنوع شد این روش جایگزینی برای استقراض مستقیم دولت از بانک‌مرکزی شد که با تاخیر اتفاق می‌افتد؛ مثلا ۵سال قبل دولت از بانک‌ها تسهیلات گرفته، ۲سال قبل این بدهی به بانک‌مرکزی‌ منتقل شده و یک سال قبل هم بدهی از ترازنامه بانک مرکزی پاک شده است.

به گفته این کارشناس این کار همان چاپ پول و استقراض از بانک‌مرکزی است.

وی درباره سابقه انجام این کار گفت: بانک‌های مرکزی پیش از این زیر بار این کار نمی‌رفتند هرچند در گذشته که نرخ ارز ثابت بود چندان هم تاثیری نداشت اما با شوک‌های ارزی اخیری که داشتیم وضع بدتر شد زیرا دولت‌ می‌گوید من که نمی‌توانم بدهی خود را به بانک‌ها و بانک‌مرکزی بدهم پس از این روش استفاده کنم.

ندری تاکید کرد: کارشناسان بانک‌مرکزی هم معتقد هستند که این کار تاثیر چندانی ندارد و فقط ترازنامه بانک‌مرکزی پاک می‌شود، اما اگر ادامه‌دار باشد با افزایش نرخ ارز در آینده منجر به تورم خواهد شد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه استفاده از این شیوه غلط است، افزود: اگر دولت کسری می‌آورد باید با رشد تولید و افزایش درآمد مالیاتی در سال‌های آتی از محل درآمدهایش آن را صاف کند.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا هم کسری بودجه همیشه وجود دارد و استقراض انجام می‌شود اما به دلیل رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای دولت این بدهی‌ها در آینده پرداخت می‌شود.

به گفته ندری با این روش در کشور ما تنها بدهی دولت پاک شده اما به این معنی است که هزینه‌ها با منابع پولی بانک‌مرکزی پرداخت شده است و علت عمده تورم بالا هم همین است.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: جلوی این کار تنها زمانی گرفته می‌شود که دولت نتواند ارز به بانک‌مرکزی بفروشد و اگر ارزی دارد آن را در بازار عرضه کند و بانک‌مرکزی هم اگر خواست بخرد که همان اهمیت استقلال بانک مرکزی را می‌رساند.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....