تاریخ انتشار : شنبه 29 شهریور 1399 - 9:27
کد خبر : 19054

تزریق منابع به بورس کار اشتباهی است

تزریق منابع به بورس کار اشتباهی است

طباطبایی، کارشناس بورس می‌گوید که تزریق منابع چه از صندوق توسعه ملی و چه صندوق تثبیت بازار دخالت در بازار می‌باشد و هر گونه دخالت در بازار کار اشتباهی است. شاخص کل در هفته گذشته روند مثبت را در پی گرفت به گونه‌ای که از ۱میلیون ۵۰۰هزار واحد در ابتدای هفته به ۱میلیون ۷۰۰هزار به

طباطبایی، کارشناس بورس می‌گوید که تزریق منابع چه از صندوق توسعه ملی و چه صندوق تثبیت بازار دخالت در بازار می‌باشد و هر گونه دخالت در بازار کار اشتباهی است.

شاخص کل در هفته گذشته روند مثبت را در پی گرفت به گونه‌ای که از ۱میلیون ۵۰۰هزار واحد در ابتدای هفته به ۱میلیون ۷۰۰هزار به صورت تقریبی در آخر هفته رسید، از عمده دلایل رشد شاخص در این هفته حمایت‌های صورت گرفته از نمادهای شاخص دار است که به نظر می‌رسد این حمایت حاصل تزریق منابع جدید به بازار می‌باشد.

به گزارش  اقتصاددان به نقل از کارگر آنلاین، بیشترین رشد مربوط به گروه فلزات و پالایشگاهی‌ها بود که به عنوان نمادهای پیشرو در مثبت کردن شاخص کل بودند که برخی از کارشناسان و همچنین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از نوع حمایت دولت گلایه داشتند که سبب شده پول از سایر گروه‌ها به این دو گروه سرازیر شود.

با توجه به هیجانات ایجاد شده در بازار نمی‌توان به صورت دقیق در مورد بازار هفته جاری اعلام نظر کرد اما آنچه مسلم است حرکت پول از سهم‌های غیر ارزنده به سهم‌های دلار محور است.

طباطبایی یکی از حقوقی‌های بازار می‌گوید با تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به بورس مخالفم چرا که این کار روند بازار را از حالت عادی خودش خارج می‌کند.

شهریار هاشمی طباطبایی کارشناس بازار سرمایه و یکی از بازارگردان‌های بورس در گفتگو با بازار در مورد روند بازار در هفته جاری و همچنین تزریق منابع خارج از بورس جهت حمایت از بازار گفت: بورس در سال ۹۹ جدا از رشد قیمت دلار که یک محرک اقتصاد واقعی بود به دلایل مختلف با ورود نقدینگی مردم مواجه شد که بخشی از حاصل آشنایی بیشتر مردم عادی با بازار بورس به دلیل نوع عرضه اولیه‌ها بود و هر کسی کد بورسی گرفت توانست خرید همراه با سود داشته باشد علاوه بر آن تضعیف دائم ریال سبب شد افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود درگیر این ماجرا باشند و در ادامه هم تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای به خاطر کرونا  منابع را به سمت بورس کشاند.

طباطبایی اضافه کرد: بر اساس آمار موجود کدهای فعال بورس از ۶میلیون کد به ۱۵ میلیون رسید و شاید حدود ۱۰ میلیون از خریداران امسال با رقم زیر ۵۰ میلیون تومان وارد بازار شدند یعنی  افراد عادی جامعه که تخصصی ندارند با پول‌های خرد در این بازار معامله کردند، بنابراین حساسیت و هیجان زیادی هم در دوران صعود و هم نزول بر روی بازار حاکم بود.

وی با اظهار بی اطلاعی از آمار میزان حقوقی‌ها و حقیقی‌ها بازار افزود:  از ابتدای سال ۹۹، ۱۱۷ هزار میلیارد تومان پول حقیقی جدید وارد بورس شده است و طی یک ماهی که بازار روند نزولی داشت، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از این پول خارج شد، بنابراین خالص ورود پول بسیار بالا است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان بود. وقتی پول جدید بی‌دانش و هیجانی وارد بازار گردید باعث رشد بی رویه سهام بسیاری از شرکت‌ها شد که با هیچ منطقی چه از نظر سودآوری و چه از نظر خالص ارزش جایگزینی شرکت‌ها  ارزندگی لازم را نداشت.

    تعداد زیادی از سهم الان به قیمت شدند نه خیلی ارزان و نه خیلی حباب دارند بنابراین تا مدتی، شاید تا یک ماه در همین مکان نوسان باشند یعنی یک رو مثبت و یک روز منفی

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اکثر سهم‌ها واقعا ارزندگی نداشتند، به عنوان مثال همانگونه که عنوان شده اگر قیمت سهم ایران خودرو را با دلار آزاد محاسبه کنید از قیمت شرکت رنو بالاتر رفته و بعد به هر دلیلی که ورود نقدینگی کند شد و از طرفی هم عرضه سهام عدالت و یکسری از تصمیمات دولت مبنی بر  عرضه سهام افزایش پیدا کرد، مجموعه این موضوعات سبب شد بازار از روند صعودی خارج شود و الان بالعکس تمام آن‌ پولهای که به صورت هیجانی در هنگام صعود وارد شدند با همان هیجان می‌خواهند خارج شوند یا تمایل به خارج شدن دارند. خصوصیت این پول‌ها عدم دانش است که فقط از روند کوتاه مدت دنباله روی می‌کنند ولی واقعیت این است که نه روند صعودی  توجیه داشت و نه الان که نرخ دلار ۲۷ تومان است.

نگهداری سهام ارزند می‌تواند توجه پذیر باشد
طباطبایی در مورد پیش‌بینی بازار در هفته جاری گفت: به دلیل هیجانی بودن بازار نمی‌شود کوتاه مدت برای یک هفته نظر داد اما می‌توان گفت اصلاحی که سهم‌ها داشتند لازم بود و تعداد زیادی از سهم الان به قیمت شدند نه خیلی ارزان و نه خیلی حباب دارند بنابراین تا مدتی، شاید تا یک ماه در همین مکان نوسان باشند یعنی یک رو مثبت و یک روز منفی.

به گفته او نگهداری سهام ارزند می‌تواند توجه پذیر باشد و سهم‌های که گران هستند همچنان باید اصلاح شود تا به ارزندگی برسد و آنجا می‌توانند مناسب باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امید به تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به بورس جهت رشد بازار داشت؟ گفت: پولی که از صندوق توسعه ملی به بازار تزریق شود باعث خلق نقدینگی می‌گردد و کار اشتباهی است، به هر حال بورس روند خود را طی خواهد کرد، اگر قیمت‌های کنونی سهم نیرزد دولت شاید بتواند با اقدامات خود افت قیمت‌ها را یکم عقب بیندازد ولی هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و قیمت‌ها بعدا افت می‌کنند و اگر قیمت سهم ارزش دارد  نیاز نیست این کارها را انجام دهد که نظر من به فرض دوم نزدیک‌تر است، بنده با تزریق منابع از صندوق توسعه ملی که باعث خلق نقدینگی می‌شود مخالفم اما تزریق منابع صندوق تثبیت که درآمد آن  معمولا حاصل درصدی از کارمزد کارگزاری‌ها و بخشی هم پول حقوقی‌ها است که عملا چیز حرفه‌ای و جذابی نیست، نسبت به صندوق توسعه دارای ابعاد تاثیرگذاری کمتری می‌باشد، بهتر است.

این بازارگردان با تاکید بر اینکه هر گونه دخالت در بازار کار درستی نیست عنوان کرد: باید از هر مرحله‌ای که به دستکاری بازار منجر می‌شود جلوگیری کنند که برخی از مدیران سازمان به خاطر اینکه همین طرز فکر را داشتند تغییر کردند.

طباطبایی با تاکید بر آموزش و مدیریت کردن هیجان گفت: همیشه غیر حرفه‌ای‌ها در صعود وارد شدند بنابراین مشمول ضرر و زیان می‌شوند و بهتر است به جای دستکاری در بازار آموزش‌های لازم صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارگزاری‌ها در روند معاملات بازار دخالت می‌کنند؟ گفت:  دو کار خوب در زمینه کارگزاری‌های انجام شده، یکی اینکه حد اعتباری مشتریان به شدت محدود شده و از حدود ۵۰درصد دارایی‌شان به ۱۰تا ۱۵رسید به همین خاطر پول زیادی از محل کارگزاری‌ها به بازار تزریق نشد و دوم محدودیت‌های در جهت ورود کارگزاری‌ها به معاملات بازار قرار دادند که به نظرم الان مشکل خاصی از سوی کارگزاری‌ها در دخالت بازار وجود ندارد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....