تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مهر 1401 - 19:55
کد خبر : 104805

تزریق بی نوسان پول بانک مرکزی در بازار باز

تزریق بی نوسان پول بانک مرکزی در بازار باز

درهفته منتهی به ۲۵ مهر ماه۱۴۰۱ تزریق پول در بازار باز در مرز ۷۰ هزار میلیارد تومان ثابت مانده و تغییری را باهفته قبل نداشته است. نرخ سود نیز در این بازار برابر با ۲۱ درصد بوده و برای هفته های متوالی ثابت مانده است. اقتصاددان: در عملیات بازار باز مانند هفته های قبل اتفاق

درهفته منتهی به ۲۵ مهر ماه۱۴۰۱ تزریق پول در بازار باز در مرز ۷۰ هزار میلیارد تومان ثابت مانده و تغییری را باهفته قبل نداشته است. نرخ سود نیز در این بازار برابر با ۲۱ درصد بوده و برای هفته های متوالی ثابت مانده است.

اقتصاددان: در عملیات بازار باز مانند هفته های قبل اتفاق جدیدی ثبت نشد. آمارهای نقدینگی در این بازار به همراه نرخ سود تغییری نداشته و همه چیز از یک روند رفتاری ثابت بانک مرکزی در این معاملات خبر می دهد.

درهمین خصوص بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۵ مهر ماه باز هم تزریقی در سطح ۷۰ هزار میلیارد تومان داشته و روند ثابت نرخ سود را ادامه داده است.

تزریق پول در هفته پایانی مهر ماه

در هفته منتهی به ۲۵ مهر ماه ۲۹ مین عملیات بازار باز در سال جاری برگزاری شده و طی آن مجموعا ۶۸ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان نقدینگی در بازار باز تزریق شد.

رقمی که تفاوت چندانی را با هفته های قبل خود نداشته است. مهم ترین ابزار بده بستان نقدینگی میان بانک ها و بانک مرکزی در این معاملات اوراق بدهی است. بانک ها اوراق را به بانک مرکزی پیشنهاد داده و این نهاد نیز به صلاحدید خود هر میزان که بخواهد خریداری کرده و با نرخ سود و تاریخ سررسید مشخصی پول در بازار باز تزریق می کند. نرخ سود بازار باز در این مرحله برابر با ۲۱ درصد بوده و تاریخ سررسید آن در سطح هفت روز ثابت مانده است. باوجود روند ثابت تزریق پول در بازار باز اما بسط پول در بازار بین بانکی روندی صعودی پیدا کرده است.

 تزریق بی نوسان پول بانک مرکزی در بازار باز

روند صعودی تزریق نقدینگی در بازار شبانه

در هفته پایانی مهر ۱۴۰۱، مجمجوع تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه برابر با ۵ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان بوده که از هفته قبل خود بیشتر شده است. در این بازار برخلاف بازار باز، بانک مرکزی ماهیتی منفعل دارد و بده بستان میان نهادهای مالی در جهت برطرف کردن نیازی های کوتاه مدت بانک هاست. اگر بانکی نتواند از سایر بانک های دارای مازاد استقراض پول کند سراغ بانک مرکزی می رود که نرخ سود‌ آن در راس کریدور قرار دارد.

به طور کلی نرخ سود معاملات بین بانکی در دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد قرار داشته که البته بانک مرکزی تعیین کننده آن است. با وجود رشد آماری اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در این هفته ها اما تغییرات سطح بالایی را نسبت به قبل خود نداشته است. اتفاقی که به نوعی ادامه سکوت بازار بین بانکی در هفته های اخیر را در برداشته است.

 تزریق بی نوسان پول بانک مرکزی در بازار باز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....