تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 - 23:26
کد خبر : 24538

ترمیم برجام گره‌های اقتصادی را می‌گشاید

ترمیم برجام گره‌های اقتصادی را می‌گشاید

اینکه ترمیم برجام گره‌های اقتصادی را می‌گشاید، واقعیتی مهم است. اما باید یاد بگیریم که فرصت‌ها را با اشتباه‌های مدیریتی به تهدید تبدیل نکنیم و همچنین در همه امور، مخصوصا بخش اقتصاد و به ویژه در  بحث مهم نفت کار را به کاردان بسپاریم. با پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا و

اینکه ترمیم برجام گره‌های اقتصادی را می‌گشاید، واقعیتی مهم است. اما باید یاد بگیریم که فرصت‌ها را با اشتباه‌های مدیریتی به تهدید تبدیل نکنیم و همچنین در همه امور، مخصوصا بخش اقتصاد و به ویژه در  بحث مهم نفت کار را به کاردان بسپاریم.

با پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا و با در نظر گرفتن اینکه این چهره دموکرات «بازگرداندن کشور به برجام» را به عنوان یکی از وعده‌های مهم انتخاباتی‌اش مطرح کرده بود، حالا این امیدواری به وجود آمده است که تنازع هسته‌ای دوباره کمرنگ شده و نظام بین‌الملل دوباره به سمت فعال کردن توافق موسوم به ۱+۵ برود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از نفت ما ،  بایزید مردوخی،  کارشناس اقتصاد‌، در این‌رابطه اظهار داشت: نزدیک به ۳۰ ماه است که با امضای دونالد ترامپ بر برگه خروج آمریکا از برجام، ایران دوباره با تحریم‌هایی مواجه شد که بسیار تهدید کننده هستند. تحریم‌هایی که نظم اقتصاد کشور را به کل به‌هم ریخت، به طوریکه حتی می‌توان گفت فشارهای معیشتی بی‌سابقه‌ای مردم ایران را روز به روز بیشتر دغدغه‌مندتر کرد. اما حالا که جهان از شرِ دولت جنجالی و بی‌خرد ترامپ خلاص شده است، نظام بین‌الملل و به طور ویژه جمهوری اسلامی فضا را برای به وجود آمدن فضایی تعاملی در دیپلماسی بین‌المللی آماده می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت:  ناگفته پیداست، بازار نفت ایران هم می‌تواند از این پس شرایطی را تجربه کند که مجبور نیست انواع و اقسام تحدیدها را به چشم ببیند. به این معنی که با برچیده شدن تحریم‌ها،‌ یکبار دیگر ایران می‌تواند نفت‌اش را با ساز و کار روشن و شفاف در بازارهای جهانی عرضه کند. طبیعی است که شکوفایی در صادرات نفت می‌تواند تاثیری شگفت‌انگیز در باز شدن گره‌های اقتصادی و در نتیجه معیشتی داشته باشد.

مردوخی در ادامه افزود: این توضیح لازم است که رفع تحریم‌ها نمی‌تواند به تنهایی چاره‌کار باشد. یعنی مهم این است که مدیریت سیستم نفتی کشور به دلیل حساسیت بالای این کالا در مناسبات اقتصادی کشور باید از هرگونه کوتاهی یا اهمالی دور باشد. به عنوان مثال می‌توان به گماردن نیروی‌هایی اشاره کرد که بدون تجربه و تخصص لازم، در ارگان‌های نفتی مشغول به کار شده و بعضا فرصت تصمیم‌گیری در تصمیم‌سازی‌های مهم را در اختیار خود می‌بینند که نتیجه ورود این افراد به واسطه رانت‌های دولتی و مجلسی، چیزی جز شلختگی و سوءمدیریت در بخش نفت کشور نمی‌تواند باشد.

وی توضیح داد:‌ مساله جدی‌ای که در طول دهه‌های گذشته نسبت به آن بی‌توجهی شده و متاسفانه این بی‌توجهی هزینه‌ساز همچنان ادامه دارد،‌ این است که دولت‌های ایران با هر مشی و سلیقه‌ای که باشند اصرار عجیبی به خام‌فروشی دارند که این نوع کار، هم به دشمنان اجازه ضربه زدن به ما را می‌دهد و هم‌اینکه در شرایط پررنگ شدن بیکاری، فرصتی گرانبها برای ایجاد اشتغال از دست می‌رود. با این حال، نظام مدیریتی ایران به حاضری‌خوری عادت دارد و به همین دلیل فرصت‌های بزرگی برای رفع بیکاری و همچنین افزایش درآمد از نفت هدر می‌رود.

بایزید مردوخی در پایان گفت: اینکه ترمیم برجام گره‌های اقتصادی را می‌گشاید، واقعیتی مهم است. اما باید یاد بگیریم که فرصت‌ها را با اشتباه‌های مدیریتی به تهدید تبدیل نکنیم و همچنین در همه امور، مخصوصا بخش اقتصاد و به ویژه در  بحث مهم نفت کار را به کاردان بسپاریم.
 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....