تاریخ انتشار : یکشنبه 13 آذر 1401 - 21:22
کد خبر : 109100

ترمز پول در ابتدای پاییز کشیده شد؟+جدول

ترمز پول در ابتدای پاییز کشیده شد؟+جدول

پس ازآن که سهم پول از نقدینگی در پایان تابستان ۱۴۰۱ رکورد قابل توجهی را ثبت کرد در ابتدای پاییز دوباره روندی نزولی پیدا کرد. در همین خصوص طبق اعلام بانک مرکزی رشد ماهانه حجم پول به کمترین سطح شش ماهه رسیده و از سرعت نقدینگی کاسته شد. اقتصاددان: بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد

پس ازآن که سهم پول از نقدینگی در پایان تابستان ۱۴۰۱ رکورد قابل توجهی را ثبت کرد در ابتدای پاییز دوباره روندی نزولی پیدا کرد. در همین خصوص طبق اعلام بانک مرکزی رشد ماهانه حجم پول به کمترین سطح شش ماهه رسیده و از سرعت نقدینگی کاسته شد.

اقتصاددان: بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد پایه پولی در مهر ۱۴۰۱ با رشدی ۳٫۲ درصدی نسبت به ماه قبل خود به ۷۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این جهش در شاخص نقدینگی برابر با ۱٫۵ درصد بوده و در ادامه برابر با ۵ هزار و ۴۶۷ هزار میلیارد تومان ثبت شد.

دو شاخص مهم و تاثیر گذار بر تورم که رفتاری معکوس را در این ماه از خود برجای گذاشته اند از متغیرهای تورم ساز در کشور به شمار می آیند. در ادامه این نهاد برآورد خود از سهم پول و شبه پول از نقدینگی را اعلام کرد که تا پایان شهریور ماه حاکی از رشد بی سابقه سهم پول از نقدینگی بود. این سهم برابر با ۲۲٫۵ درصد بوده که در ۹ سال و ۴ ماه اخیر ( معادل با ۱۱۲ ماه گذشته منتهی به شهریورماه امسال) بالاترین سطح بوده است. برخی از کارشناسان معتقدند بالا رفتن این سهم از نقدینگی به منزله رشد انتظارات تورمی بوده و در ادامه افزایش تورم را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه بانک مرکزی در راستای اعلام کنترل این متغیر بیان کرد وضعیت سهم پول ۰٫۳ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به ۲۲٫۵ درصد رسیده است. در نتیجه با اطلاع از این رقم می توان حجم پول مهر ماه را محاسبه کرد.

 ترمز پول در ابتدای پاییز کشیده شد؟+جدول

حجم پول مهر ماه در آمارهای بانک مرکزی 

به طور کلی نقدینگی مشتمل بر دو شاخه کلی است. پول و شبه پول. اساس این دسته بندی هم بر مبنای سرعت نقدشوندگی است.

درهمین رابطه طبق داده های بانک مرکزی و اعلان اخیر این مرکز، حجم پول در ابتدای پاییز امسال با ۰٫۲۴ درصد رشد ماهانه مواجه شده و به هزار و ۲۷۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛کمترین رشد ماهانه پول در ۶ ماه اخیر. این افزایش به لحاظ مقداری در یک ماه اخیر معادل با ۳ هزار و ۶۸ میلیارد تومان بوده است.

در مقابل شبه پول نیز رشد ۱٫۸ درصدی داشته و به ۴ هزار و ۳۹۹ هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است. که در مقایسه با ماه های قبل رشد پایین تری محسوب می شود.

برآوردها از رشدنقطه ای این شاخص نشان میدهد حجم افزوده شده در یک سال اخیر برابر با ۹۹۰ هزار میلیارد تومان بوده که معادل با ۲۹٫۱ درصد بوده است.

بررسی ها نشان می دهد سهم پول از نقدینگی در ابتدای سومین فصل سال کاهش پیدا کرده و به ۲۲٫۵ درصد رسیده است. کاهشی که در رشدهای ماهانه و نقطه ای اجزای نقدینگی نیز مشاهده می شود.

بانک مرکزی در خصوص این اتفاق بیان کرده رکوردزنی سهم پول در نقدینگی در سال جاری عمدتاً به واسطه اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز شده که با توجه به تخلیه و تعدیل نسبی آثار پولی و تورمی اجرای طرح مذکور اکنون مسیری کاهشی پیدا کرده است. با این حال هنوز هم سهم ۲۲٫۵ درصدی در مقایسه با سال های قبل سطح بالایی به حساب می آید.

 ترمز پول در ابتدای پاییز کشیده شد؟+جدول

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....