تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1400 - 22:49
کد خبر : 56748

ترانزیت از طریق آذربایجان برای ارمنستان

ترانزیت از طریق آذربایجان برای ارمنستان

کارشناس ارمنی؛ ترانزیت از طریق آذربایجان برای ارمنستان اصلا جالب نیست چشم انداز ترانزیت کالاهای ارمنی از طریق آذربایجان پس از راه اندازی تونل در حال ساخت در گرجستان به روسیه ، هیچ گونه علاقه ای نخواهد داشت. گاگیک آقاجانیان ، مدیر اجرایی شرکت حمل و نقل بار “آپاون” چنین نظری را  بیان کرد. ارتباطات

کارشناس ارمنی؛ ترانزیت از طریق آذربایجان برای ارمنستان اصلا جالب نیست

چشم انداز ترانزیت کالاهای ارمنی از طریق آذربایجان پس از راه اندازی تونل در حال ساخت در گرجستان به روسیه ، هیچ گونه علاقه ای نخواهد داشت. گاگیک آقاجانیان ، مدیر اجرایی شرکت حمل و نقل بار “آپاون” چنین نظری را  بیان کرد.

ارتباطات از طریق آذربایجان به روسیه امروزه مورد توجه ما نیست. علاوه بر این، این ارتباطات هرگز از نظر لجستیک رقابتی نبوده است. آنها در مقایسه با مسیرهای موجود قابل رقابت نیستند و افتتاح یک تونل از طریق گرجستان در سه سال قطعاً رقابت آنها را افزایش نمی دهد.

وی گفت: من به سادگی متقاعد شده‌ام که هیچ کس با نادیده گرفتن مسیر ارزان گرجستان، محموله‌ای را از طریق آذربایجان ارسال نخواهد کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از آرم اینفو ،   آقاجانیان در مورد ضرورت رفع انسداد کلیه ارتباطات حمل و نقل و اقتصادی در منطقه، به ویژه باز شدن ارتباطات ارمنستان از طریق آذربایجان به روسیه ، آسیای میانه و ایران، خاطرنشان کرد که اول از همه باید پرسید آیا ارمنستان کالایی برای صادرات به آسیای میانه دارد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد که شرکت‌های ارمنی حتی این فرصت را ندارند که شکاف های بازار روسیه را به طور کامل پر کنند. با توجه به ظرفیت‌های موجود در ارمنستان، این کارشناس متقاعد شده است که رفع انسداد ارتباطات از طریق آذربایجان برای ارمنستان آینده ساز نیست.

از این نظر، به گفته آقاجانیان، این سوال مطرح می‌شود که چرا و برای چه کسی ارمنستان ارتباطات را باز می‌کند و آیا می‌تواند در ازای آن چیزی دریافت کند. به ویژه با توجه به عدم وجود هرگونه چشم انداز برای بهره برداری از راه آهن موجود از نخجوان از طریق ارمنستان به ترکیه.

به گفته وی‌، در مورد آن کاملاً آشکار صحبت می‌شود. علاوه بر این، امروز ترک‌ها و آذری‌ها در حال احداث راه آهن هستند، ارمنستان را دور می‌زنند و جاده‌ای را که قبلاً در قلمرو ارمنستان ساخته شده است نادیده می‌گیرند.

در همین حال، ارمنستان ، به گفته آقاجانیان، با گشایش ارتباطی ۴۰ کیلومتری برای آذربایجان و ترکیه از طریق قلمرو خود در منطقه سینیک به هیچ وجه نخواهد رسید. اول از همه، با در نظر گرفتن این که این مسیر منحصراً توسط ترک‌ها و آذری‌ها استفاده خواهد شد. حتی اگر در مورد ارتباطات تحت کنترل ارمنستان باشد و نه “کریدوری” که باکو خواسته است.

آقاجانیان در پایان گفت: هر فرصتی برای سازماندهی ترانزیت، هرگونه ارتباط لجستیکی قیمت خود را دارد. بر این اساس، ارمنستان باید آن قیمت را به وضوح تعیین کند و برای علاقه مندان به آن فرصت حساب ارائه دهد. فقط در این صورت، اگر منافع ملی ما حفظ شود ، بحث این پروژه ها ممکن است. مسدود کردن ارتباطات به شکلی که امروزه به ما ارائه می‌شود، غیرقابل قبول است. علاوه بر مسیرهای موجود، ارائه یک فرصت برای کشورهای همسایه برای دور زدن و مسدود کردن ارمنستان غیر مجاز است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....