تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آبان 1400 - 21:25
کد خبر : 67954

تذکر دانش بنیانی رهبرانقلاب

تذکر دانش بنیانی رهبرانقلاب

تذکر دانش بنیانی رهبرانقلاب به معاون رئیس جمهور جمعی از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی صبح روز چهارشنبه ۲۶ آبان، با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در این دیدار، تذکراتی را درباره وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان خطاب به آقای ستاری،

تذکر دانش بنیانی رهبرانقلاب به معاون رئیس جمهور

جمعی از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی صبح روز چهارشنبه ۲۶ آبان، با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در این دیدار، تذکراتی را درباره وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان خطاب به آقای ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دادند.

عدم توجه به رشد کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان، سهم ناچیز صنایع بزرگ در دانش‌بنیانی، بازار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور و سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملّی از جمله سخنان محوری مقام معظم رهبری درباره شرکت‌های دانش‌بنیان است.

سخنان امام خامنه‌ای درباره وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان به شرح ذیل است:

“[امّا] راجع به شرکتهای دانش‌بنیان؛ خب خوشبختانه رشد خوبی داشته. البتّه من در آمارها حدود شش هزار شرکت در ذهنم بود، امروز آقای دکتر ستّاری گفتند هفت هزار شرکت؛ خیلی خوب است، بحمدالله این کار مهمّی است که انجام گرفته، باید افزایش هم پیدا کند، منتها در مورد [ضوابط] افزایش، گمان می‌کنم بنده قبلاً هم در همین جلسه گفته‌ام، که سخت‌گیری بشود در رعایت ضوابطِ دانش‌بنیان بودن؛ یعنی این جور نباشد که خیلی آسان کمّیّت را بالا ببریم و کیفیّت کار مورد توجّه نباشد؛ دانش‌بنیان بودن ضوابطی دارد، این ضوابط بایستی رعایت بشود.

البتّه صنایع بزرگ ما در کشور دانش‌بنیان نیستند، این عیب بزرگی است. افرادی که ظاهراً‌ صاحب صلاحیّتند، به من این جور گفتند که این شرکت‌های دانش‌بنیانِ کوچک می‌توانند تأثیر بگذارند و آن صنایع بزرگ کشور مثل صنایع خودروسازی و امثال اینها را هم دانش‌بنیان کنند؛ اگر این کار ممکن باشد، حتماً بایستی انجام بگیرد.

یک شرط لازم برای رشد و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، این است که ما بتوانیم محصولات آنها را در داخل کشور رایج کنیم -حالا بحث خارج کشور و صادرات را هم بعد عرض می‌کنم- و در داخل خود کشور مصرف بشود؛ راهش [هم] این است که تولیدی که او می‌کند، دیگر واردات نداشته باشد. باز یک عدّه‌ای مثل قضیّه‌ی لوازم خانگی، جنجال نکنند که چرا شما گفتید که مثلاً‌ فرض کنید لوازم خانگیِ فلان کشور را نیاورند؛ نه، لازمه‌ی رشد شرکت‌های داخلی و تقویت آنها، که بتوانند روی پای خودشان بِایستند، این است که ما برای اینها بازار در داخل [درست کنیم]. بازار داخل، بازار کوچکی نیست؛ این بازار را در اختیار تولید داخلی باید گذاشت؛ بخصوص دولت‌ها و سازمان‌های بزرگ که بزرگ‌ترین مشتری اینها هستند. دولت‌ها که بیشترین مصرف‌کننده‌ی این به‌اصطلاح صنایع و تولیدات صنعتی و مانند اینها هستند، از این دانش‌بنیان‌ها تهیّه کنند و تولیدات داخلی را استفاده کنند، تا دیگر واردات کمر اینها را نشکند. البتّه وقتی که ما می‌گوییم جلوی واردات گرفته بشود، در واقع برای کمک به کارخانه‌ی داخلی و بنگاه داخلی داریم حرف می‌زنیم؛ آن بنگاه داخلی هم وظایفی دارد، آنها هم باز قیمت‌ها را گران نکنند، کیفیّت را پایین نیاورند تا بکلّی آن توصیه‌ای که شده بی‌فایده بشود.

پس بنابراین یک مسئله، مسئله‌ی بازارهای داخلی است، یک مسئله هم مسئله‌ی صادرات است؛ اگر چنانچه صادرات وجود نداشته باشد، پیشرفتی آن چنان که باید، پیش نخواهد آمد. و در مورد صادرات، هم خود آن شرکت‌ها می‌توانند فعّالیّت کنند و بیشتر، دولت‌ها می‌توانند فعّالیّت کنند؛ وزارت خارجه، وزارت صمت و بقیّه می‌توانند در این زمینه کمک کنند و بازارهای خارجی را [پیدا کنند]. صدا و سیما می‌تواند کمک کند؛ بعضی از کشورها هستند که از ایران خاطره‌های خوبی دارند امّا اگر بگویند دو محصول ایرانی را اسم بیاورید نمی‌توانند اسم بیاورند. صدا و سیما در بخش خارجی، این محصولات را تبلیغ کند و گفته بشود. پس بنابراین این هم یک مسئله است.

و یک مسئله‌ی دیگر هم این است که به بنده گفته شد از قول آقای دکتر ستّاری که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملّی کمتر از یک درصد است؛ خب این خیلی کم است. حتماً بایستی این سهم از تولید داخلی افزایش پیدا کند. حالا در طول سه سال، چهار سال، اقلّاً به پنج درصد برسد؛ این کار را باید همّت کنند که ان‌شاء‌الله تلاش بشود. و امیدواریم ان‌شاء‌الله خداوند به همه‌ی شما کمک کند. (نزدیک اذان است و من هم عرایضم را تمام میکنم.)”

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....