تاریخ انتشار : دوشنبه 19 مهر 1400 - 12:37
کد خبر : 63454

تخم مرغ در شانه گرانی

تخم مرغ در شانه گرانی

مردم خراسان جنوبی از عدم نظارت‌ها گلایه دارند خراسان جنوبی در حالی یکی از قطب‌های تولید تخم مرغ در شرق کشور است که طی روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت این کالا در استان بوده‌ایم و مردم از عدم نظارت بر بازار گلایه دارند. گویی پروازشان در آسمان قیمت‌ها تمامی ندارد، اقلامی که هر از گاهی

مردم خراسان جنوبی از عدم نظارت‌ها گلایه دارند

خراسان جنوبی در حالی یکی از قطب‌های تولید تخم مرغ در شرق کشور است که طی روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت این کالا در استان بوده‌ایم و مردم از عدم نظارت بر بازار گلایه دارند.

گویی پروازشان در آسمان قیمت‌ها تمامی ندارد، اقلامی که هر از گاهی در باند افزایش قیمت‌ها فرود می‌آیند. آن طور که یک روز در بازار میوه، روز دیگر در بازار گوشت و در چند روز اخیر هم بازار تخم مرغ در نوسان است.

بی تدبیری‌ها در این زمینه کمر مردم را زیر بار گرانی خم کرده است و قشر متوسط جامعه هر روز به زیر خط فقر نزدیک تر می‌شود.

کمبود نظارت‌ها باعث شده است پس از قیمت نجومی مسکن و اجاره بها این بار نوک پیکان تورم و گرانی به سمت کالاهای اساسی همچون گوشت، تخم مرغ و حبوبات برود و  به عقیده شهروندان صبح تا عصر قیمت کالاها در حال نوسان است.

در این میان آنچه این روزها مردم را در شوک فرو برده است افزایش مجدد قیمت تخم مرغ است هم اکنون هر شانه از این ماده پروتئینی در خراسان جنوبی به ۴۴ تا ۴۶ هزار تومان رسیده است.

روز چهارشنبه هفته گذشته تخم مرغ در بازار بیرجند با قیمت ۱۷ هزار تومان عرضه می‌شد و از روز پنج شنبه تا کنون چند مرحله افزایش قیمت تخم مرغ را شاهد هستیم تا جایی که اکنون به کیلویی ۲۲ هزار تومان رسیده است.

این وضعیت در حالی رقم خورده است که خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید پرورش و تولید مرغ و تخم مرغ است و تا چندی پیش مااد تولید استان به دیگر نقاط کشور نیز ارسال می‌شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار   ،    حال آنچه حکایت دارد این است که تخم مرغی که در ابتدای سال گذشته با قیمت ۹ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسید اکنون با قیمت ۲۲ هزار تومان عرضه شود و گویی قیمت کالاهای اساسی با یکدیگر در حال رقابت‌اند و مردم هم از این وضعیت آشفته بازار گلایه دارند.

خبرنگار ما برای بررسی بیشتر به داخل شهر بیرجند رفت تا از حال و روز بازار تخم مرغ گزارش کند.

تخم مرغ در شانه گرانی| مردم خراسان جنوبی از عدم نظارت‌ها گلایه دارند

گلایه مردم از عدم نظارت ها
در اولین مرکز عرضه تخم مرغ در حالی که چند نفر از همشهریان بیرجندی برای خرید مراجعه کرده‌اند با دیدن تابلوی قیمت تخم مرغ از خرید منصرف شده و راه خانه را در پیش گرفتند.

یکی از خریداران تخم مرغ  گفت: روز پنج شنبه برای خرید تخم مرغ به چند مرکز مراجعه کردم متأسفانه تخم مرغ پیدا نکردم حال امروز که برای خرید آمده‌ام قیمت تخم مرغ ۲۲ هزار تومان درج شده است.

روز چهارشنبه هفته گذشته هر کیلو تخم مرغ ۱۷ هزار تومان بود مگر افزایش قیمت‌ها در مدت چند روز چقدر باید باشد؟ که هر کیلو ۵ هزار تومان گران شود

محمدی با بیان اینکه روز چهارشنبه هفته گذشته هر کیلو تخم مرغ ۱۷ هزار تومان بود، عنوان کرد: مگر افزایش قیمت‌ها در مدت دو روز چقدر باید باشد؟ که هر کیلو ۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

زهرا محمودی دیگر شهروند بیرجندی هم که از این وضعیت گرانی‌ها گلایه دارد  گفت: کنار آمدن با کرونا و گرانی دیگر برایمان تحملش سخت شده است چرا که گرانی‌ها کار یک روز و دو روز نیست همین چند وقت اخیر بود که شاهد گرانی گوشت قرمز و میوه بودیم حال امروز باز شاهد پرواز قیمت تخم مرغ هستیم پس نظارت‌هایی که می‌گویند کجاست؟ ما که نظارتی در بازار نمی‌بینیم.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم ضمن گلایه از عدم نظارت بر بازار کالاهای اساسی گفت: از یک سو کرونا زندگی مردم را فلج کرده است و بانک‌ها با وصول چک‌ها مردم را عاصی کرده‌اند و از سوی دیگر  این گرانی‌ها با درآمد مردم همخوانی ندارد.

ملایی با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید مرغ و تخم مرغ است اما چرا قیمت تخم مرغ در چند روز گذشته افزایش دارد؟ بیان داشت: گرانی تنها  مربوط به تخم مرغ هم نیست چرا که در چند وقت اخیر شاهد افزایش قیمت در گوشت قرمز هم بودیم و این افزایش قیمت‌های پلکانی سفره مردم را کوچک کرده است.

و همه اینها در حالی است که رسانه ملی به نقل از معاون وزیر جهاد کشاورزی قیمت هر شانه تخم مرغ را ۴۵ هزار تومان اعلام می‌کند که در خراسان جنوبی روز شنبه ۱۷ مهرماه قیمت‌ها بیشتر از این رقم بود و در برخی واحدهای عرضه ۴۶ و در برخی دیگر ۴۸ هزار تومان عرضه می شد.

۲۲ هزار تومان قیمت هر کیلو تخم مرغ در استان
رئیس اتحادیه مواد پروتئینی و قصابان بیرجند می‌گوید: قیمت تخم مرغ از روز چهارشنبه هفته گذشته روند افزایشی به خود گرفته و در روز شنبه ۱۷ مهر با قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در مراکز عرضه مستقیم و ۲۲ هزار تومان در مراکز خرده فروشی عرضه شده است.

غلامرضا زجاجی افزود: در روز شنبه هفته جاری جلسه‌ای پیرامون قیمت تخم مرغ برگزار شد که عنوان شد شانه تخم مرغ باید ۴۳ هزار تومان باشد اما برای جزئیات بیشتر باید صبر کرد تا ببینیم قیمت مصوب از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کل کشور چه رقمی اعلام می‌شود.

در حال حاضر کمبود تخم مرغ در استان نداریم و افزایش قیمت ها کشوری است و تنها مختص به خراسان جنوبی نیست

تخم مرغ در شانه گرانی| مردم خراسان جنوبی از عدم نظارت‌ها گلایه دارند

تولید روزانه ۶۵ تن تخم مرغ در استان
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم از تولید روزانه ۶۵ تن تخم مرغ در استان خبر داد و گفت: نیاز استان نهایت بین ۲۵ تا ۳۰ تن است و مابقی تخم مرغ تولیدی استان به نقاط دیگر ارسال می‌شود.

احمد بیکس با بیان اینکه در حال حاضر کمبود تخم مرغ نداریم افزود: افزایش قیمت جدید تخم مرغ کشوری است و تنها مختص به خراسان جنوبی نیست.

وی قیمت تخم مرغ را در خراسان جنوبی به نسبت برخی نقاط کشور مناسب‌تر دانست و افزود: در حال حاضر کمبود تخم مرغ نداشته و حتی مازاد هم داریم.

بیکس در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه قیمت تخم مرغ به یک باره در خراسان جنوبی افزایش یافت تا جایی که یک شانه تخم مرغ را به ۴۶ هزار تومان رسانده است افزود: شانه تخم مرغ ۴۶ هزار تومان در استان ما نیست قیمت ۴۳ هزار تومان است.

اما سوال‌هایی پیرامون بازار و نظارت ها نیز وجود داشت که مسئولان مربوطه اعلام کردند در حال حاضر نمی توانند پاسخ بدهند.

به گفته مدیران مربوطه مردم اگر گلایه‌ای از قیمت‌ها دارند به سامانه ۱۲۴ سازمان صمت منعکس کنند.

سیاست‌گذاری‌های اشتباه و عدم نظارت ها باعث شده تا این روزها شاهد افزایش قیمت اقلام مختلف در بازار باشیم و با گرانی گوشت افزایش تقاضا به سمت تخم مرغ برود و مردم از دولت جدید انتظار دارند هرچه سریعتر با سر و سامان دادن به مدیریت سازمان های دخیل در امر نظارت و قیمت گذاری در زمینه کنترل بازار اقدام اساسی انجام دهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....