تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 آبان 1401 - 21:16
کد خبر : 105608

تحریم ۲۰ فرد و نهاد اروپایی از سوی ایران

تحریم ۲۰ فرد و نهاد اروپایی از سوی ایران

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قواعد مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، نهادها و اشخاصی را در حوزه اتحادیه اروپا را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه های تروریستی، تحریم کرد. مطابق خبری که ایرنا منتشر کرده است، دستگاه دیپلماسی وفق مصوبات مراجع

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قواعد مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، نهادها و اشخاصی را در حوزه اتحادیه اروپا را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه های تروریستی، تحریم کرد.

مطابق خبری که ایرنا منتشر کرده است، دستگاه دیپلماسی وفق مصوبات مراجع ذیربط و در چارچوب قواعد مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، نهادها و اشخاص زیر در حوزه اتحادیه اروپا را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم و خشونت و نفرت پراکنی که موجب اغتشاش، خشونت، اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر علیه ملت ایران گردیده، تحت تحریم قرار می دهد:

نهادهای زیر تحت تحریم قرار می‌گیرند:
– گروه به اصطلاح “دوستان ایران آزاد” (Friends of Free Iran) و اعضای آن در پارلمان اروپا؛
– کمیته بین‌المللی جستجوی عدالت (The Internationa- Committee i- Search of Justice, ISJ) و اعضا؛
– سازمان Stop the Bomb؛
– شبکه دویچه وله فارسی آلمان (Deutsche Welle Persian)؛
– شبکه ار اف ای فارسی فرانسه (RFI Persian)؛
– لیگ بین‌المللی ضد نژادپرستی و یهود ستیزی فرانسه (LICRA)؛
– شرکت کارل کولب (Kar- Kolb Co.) آلمان، تحویل دهنده سلاح شیمیایی به رژیم صدام حسین؛
– شرکت راین بایرن فاهرزگبائو (Rhei- Bayer- Fahrzeugbau Co.) آلمان، تحویل دهنده گازهای شیمیایی به رژیم صدام حسین.
اشخاص زیر تحت تحریم قرار می گیرند:
– آلخو ویدال کوادراس (Aljo Vida- Quadras)، رئیس کمیته بین‌المللی جستجوی عدالت؛
– خاویر زارزالخوس (Javier Zarazlejos)، رئیس مشترک گروه به اصطلاح دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا؛
– میلان آزور (Mila- Azver)، رئیس مشترک گروه به اصطلاح دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا؛
– شارلیه وایمرز (Charlier Weimers)، نماینده پارلمان اروپا؛
– یان زهرادیل (Ja- Zahradil)، نماینده پارلمان اروپا؛
– هلموت گئوکینگ (HelmoGeuking) نماینده پارلمان اروپا؛
– هرمان ترتچ (Herman- Tertsch) نماینده پارلمان اروپا؛
– مایر حبیب (Meyer Habib)، نماینده مجلس ملی فرانسه؛
– مارتین والتون (Matine Valleton)، شهردار ویلپنت فرانسه؛
– ژان فرانسوا لگارت (Jea- Francois Legaret)، شهردار سابق منطقه یک پاریس؛
– یوهاند بویی (Johanned Boie)، مدیر مسئول روزنامه بیلد آلمان؛
– الکساندرا وورزباخ (Alexandra Wurzbach)، مدیر مسئول روزنامه بیلد آلمان؛

به گزارش اقتصاددان به نقل از ابتکار،  تحریم های یاد شده شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود اشخاص فوق به جمهوری اسلامی ایران و توقیف اموال و دارایی آنان در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران است. کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.
جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تعهدات اتحادیه اروپا و دولت های متبوع اشخاص و نهادهای فوق، حمایت، تسهیل و نیز قصور از مقابله با اقدامات این اشخاص و نهادها را نقض تعهدات بین المللی اتحادیه اروپا و دولتهای عضو دانسته و آنان را مسئول و پاسخگو می داند. بدیهی است این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب دست داشتن در اقدامات مجرمانه در محاکم قانونی دارای صلاحیت نخواهد بود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مجددا، اقدام شورای اتحادیه اروپا مورخ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ در اِعمال تدابیر غیرقانونی محدود کننده علیه اشخاص و نهادهای ایرانی، مبتنی بر اتهامات بی اساس که مصداق بارز دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران است را قویا رد و محکوم می کند.
اروپا مسیر غیرسازنده را متوقف کند

گفتنی است، شورای اتحادیه اروپا ۲۸ مهر ماه سه شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی ایرانی را به اتهام واهی “دخالت در تحویل پهپاد به روسیه” تحریم کرد. دولت انگلیس نیز در ادامه فضاسازهای غرب علیه ایران تحریم‌های جدیدی را وضع کرده است؛ در واکنش به این اقدامات، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که اشخاص و نهادهای اروپایی را به فهرست تحریم های خود اضافه می کند.

در همین رابطه روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با انتقاد از اقدام غیرسازنده اروپا در روزهای اخیر گفت: امروز لیست جدیدی از تحریم‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران علیه ۸ شخص و نهاد ۱۲ اروپایی اعلام شد.

وی در نشست خبری مشترک با همتای بلاروسی خود با اشاره به انتشار فهرست جدید افراد و اشخاص اروپایی که تحت تحریم قرار گرفته اند، گفت: در پاسخ به اقدام غیر سازنده اروپا لیست جدیدی علیه هشت نهاد و دوازده شخص در چارچوب اتحادیه اروپا را منتشر کردیم؛ این افراد در وقایعی که رخ داد، اقدام به حمایت و تشویق ترور و خشونت کرده بودند و در مصادیق قالب تروریست قلمداد می‌شوند.

وی به اروپایی‌ها توصیه کرد که مسیر غیر سازنده و تکراری و شکست خورده سال های قبل را ادامه ندهند؛ برای ما مشخص هست که چند رهبر اروپا نگاه شکست خورده نسبت به تحولات دارند و من مایلم تاکید کنم اتهام بی اساس برخی از کشورها در مورد پهپادهای روسیه علیه اوکراین را رد می‌کنیم و از مقامات اوکراینی درخواست می کنیم که هر گونه سندی را دارند اعلام کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: مخالف جنگ در اوکراین هستیم؛ هر کسی در آمریکا علاقه به تبادل دارند و اما همزمان از ترور و آشوب حمایت می‌کنند ما در تامین منافع ملی مردم از خطوط قرمز کوتاه نمی‌آییم.

وی با یادآوری این نکته که ایران در روزهای اخیر پیامی را از آمریکا دریافت کرده است، اظهار داشت: از نظر ما مسیر دیپلماتیک ادامه دارد اما برخی از مقامات آمریکایی طوری حرف می‌زنند که در متناقض است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....