تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 - 16:13
کد خبر : 57204

تحریم شبکه‌ های واسط فروش نفت ایران

تحریم شبکه‌ های واسط فروش نفت ایران

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در ملاقات با ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) پیشنهاد کرده که برای واکنش به سناریوی عدم احیای برجام، «استراتژی مشترکی» را اتخاذ کنند. اقتصاددان: «تحریم شبکه‌های واسط فروش نفت ایران»، «پیشنهاد استراتژی مشترک علیه ایران»، «رشد قیمت و صادرات نفت ایران»، «احتمال سقوط کابل تا یک هفته

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در ملاقات با ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) پیشنهاد کرده که برای واکنش به سناریوی عدم احیای برجام، «استراتژی مشترکی» را اتخاذ کنند.

اقتصاددان: «تحریم شبکه‌های واسط فروش نفت ایران»، «پیشنهاد استراتژی مشترک علیه ایران»، «رشد قیمت و صادرات نفت ایران»، «احتمال سقوط کابل تا یک هفته دیگر»، «دور تازه مذاکرات ونزوئلا در مکزیکوسیتی»، «فروش گسترده گواهی سلامت تقلبی در اسنپ‌چت»، «عدم همکاری چین با سازمان بهداشت جهانی» و «رکورددار چین در واکسیناسیون» سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

تحریم شبکه‌های واسط فروش نفت ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شبکه واسطه تجارت نفت را به فهرست تحریم‌شدگان افزود. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده این شبکه مستقر در کشور عمان برای حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران، نفت ایران را به مشتریان خارجی، از جمله مشتریانی در خاوردور، می‌فروخت. دو شرکت وابسته به این شبکه در عمان، یک شرکت در لیبریا، و یک شرکت دیگر نیز در رومانی، به ثبت رسیده‌اند.

بر اساس این بیانیه شرکت نیمر اینترنشنال، تحت مدیریت محمود رشید آمور الحبیبی دلال عمانی، به همراه یک زیرمجموعه این شرکت در کشور رومانی، هم‌چنین شرکت تجارت پتروشیمی اوربیت در عمان و شرکت کشتی‌رانی برِیوری در امارات تحت تحریم قرار گرفته و نفتکش عمان پراید که در کار انتقال نفت ایران بوده و با پرچم لیبریا حرکت می‌کند نیز تحریم شده است. دو شهروند کوبا به همراه یک شرکت نفتی این کشور نیز در رابطه با اتهام شبکه دلالان واسط فروش نفت ایران به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم در بیانیه‌ای ادعا کرده ایالات متحده به فاش کردن و مختل کردن فعالیت کسانی که در این راه به ایران کمک می‌کنند، ادامه خواهد داد.

این تحریم ها در شرایطی انجام گرفته که اخیرا خبرگزاری رویترز و روزنامه وال‌استریت جورنال گزارش داده‌اند آمریکا برای فشار به ایران برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای در نظر دارد شبکه واسطه فروش نفت ایران به چین را تحریم کند و جلو صادرات نفت ایران را بگیرد.

پیشنهاد استراتژی مشترک علیه ایران

به گزارش اکسیوس، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در ملاقات با ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) پیشنهاد کرده که برای واکنش به سناریوی عدم احیای برجام، «استراتژی مشترکی» را اتخاذ کنند. بر اساس این گزارش، مقامات اسرائیل معتقدند که با آغاز کار ابراهیم رئیسی در سمت رئیس جمهوری، احتمال توافق ایران با بازگشت به برجام به شکلی که مورد نظر اسرائیل و آمریکا است کاهش یافته و اسرائیل نگران است که دولت کنونی آمریکا به خاطر جلب رضایت اروپاییان، بدون پافشاری بر تغییراتی در برجام اولیه تصمیم بگیرد به این توافق بازگردد.

بخش عمده مذاکرات رئیس سیا در اسرائیل با یائیر لاپید، وزیر خارجه انجام شد اما او با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری، بنی گانتز، وزیر دفاع، و داوید بارنیر، رئیس موساد نیز ملاقات و گفتگو کرد. به گفته منابع اسرائیلی، مقامات این کشور در این ملاقات‌ها یادآور شدند که نگرانی اسرائیل از بازگشت به برجام اولیه بدون تغییرات اساسی در آن برای دولت فعلی اسرائیل اهمیت فراوان دارد وبی این به معنی دنباله‌روی از موضع بنیامین نتانیاهو نیست.

رشد قیمت و صادرات نفت ایران

به گزارش رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش خود از رشد چشمگیر قیمت‌های جهانی نفت، از جمله نفت ایران در ۷ ماه ابتدایی سال جاری میلادی خبر داده و گزارش‌ها حاکی است صادرات نفت ایران نیز دو برابر شده است. بر اساس گزارش جدید اوپک، متوسط قیمت نفت ایران در ۷ ماه ابتدایی پارسال کمی بیش از ۳۵ دلار بود، اما در دور مشابه امسال به بالای ۶۵ دلار رسیده است. ماه گذشته، جولای، قیمت نفت ایران حتی به ۷۵ دلار رسید.

تولید روزانه نفت ایران نیز در سال گذشته میلادی نزدیک ۲ میلیون بشکه بود، اما ماه گذشته به حدود ۲.۵ میلیون بشکه رسید. آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نیز نشان می‌دهد متوسط صادرات روزانه نفت ایران در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی به ۶۵۰ هزار بشکه رسیده است که بیش از دو برابر دور متوسط پارسال است.

سقوط احتمالی کابل تا یک هفته دیگر؟

سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرده ارزیابی اطلاعاتی نشان می دهد طالبان ممکن است در عرض ۳ روز تا یک هفته کابل را به محاصره کامل درآورد و این شهر را تصرف کند. این در حالی است که این شبکه با انتشار گزارشی دیگر اعلام کرد سفارت ایالات متحده در کابل به کارکنان خود دستور داده تا وسایل و اطلاعات محرمانه را نابود کنند و این مسئله گمانه‌ها بر سر سقوط کابل را تقویت می‌کند. شبکه خبری سی‌بی‌اس هم در گزارشی متذکر شده که پس از دو دهه حضور نظامیان آمریکایی و هزینه کردن دست کم ۸۳۰ میلیارد دلار برای تشکیل دولت در افغانستان، طالبان با غنیمت گرفتن خودروهای زرهی و دیگر تجهیزات آمریکایی در حال پیشروی به سوی کابل است.

بر اساس گزارش‌ها، مقام‌های ارشد آمریکایی به صورت خصوصی گزارش داده‌اند که به نظر می‌رسد که نیروهای دولتی افغانستان از نظر روانی جنگ را باخته‌اند و وهیچ محاسبات کافی درباره پیامدهای روانی یک جنگ طولانی در افغانستان وجود ندارد. در همین رابطه منابع رسمی آمریکایی تایید کرده‌اند که اولین گروه از نیروهای آمریکایی به کابل رسیده‌اند و آنان قادر خواهند بود که روزانه هزاران نفر را از کابل خارج کنند. همچنین منابع رسمی گفته‌اند که طی پرواز ویژه‌ای از هرات به کابل، مقام‌های دولتی که به دست طالبان افتاده بودند به پایتخت منتقل شده‌اند.

در این شرایط میچ مک کانل ، رهبر اقلیت جمهوریخواه در سنا پس از گفت‌وگو با سفیر افغانستان در واشینگتن از جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده خواسته دستور بمباران هوایی نیروهای طالبان را صادر کند. رهبر اقلیت جمهوریخواه در سنا در بیانیه‌ای دولت جو بایدن را متهم کرده که در روزهای اخیر با عجله برنامه خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان را به بد شکلی اجرا کرده است.

دور تازه مذاکرات ونزوئلا در مکزیکوسیتی

به گزارش رویترز، نمایندگان حکومت ونزوئلا و گروه‌های اپوزیسیون دور تازه‌ای از مذاکرات خود را در مکزیکوسیتی آغاز کرده‌اند تا درباره غلبه بر بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بحث و گفت‌وگو کنند. بر اساس این گزارش، برخلاف دورهای قبلی مذاکرات بین حکومت ونزوئلا و مخالفان آن، در این دور از مذاکرات شماری از کشورها از جمله هلند ، روسیه، بولیوی، ترکیه و نروژ برای تسهیل گفت‌وگوها حضور دارند. در این مذاکرات که در موزه ملی مردم شناسی برگزار می‌شود، طرفین بر سر تفاهم نامه‌ای به عنوان نقشه راه موافقت کردند که روند گفت‌گو را هدایت می‌کند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، برای پیشبرد مذاکرات در جهت دستیابی به توافق احتمالی، خواستار لغو تحریم‌های ایالات متحده و اروپا علیه مقامات و موسسات ونزوئلایی است. در همین زمینه، ائتلاف اپوزیسیون حکومت نیکلاس مادورو نیز خواستار صدور اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه از جمله واکسن‌های کرونا به ونزوئلا شدند. گروه‌های اپوزیسیون همچنین خواهان آزادی زندانیان سیاسی و تضمین حضور آنها در انتخابات ماه نوامبر هستند. خورخه رودریگز ، رئیس پارلمان ونزوئلا، در آغاز این مذاکرات گفت: ما می‌دانیم که در مورد چه چیزهایی توافق نداریم. کار در حال حاضر یافتن نقاط مشترک برای تضمین آینده و شادی مردم ونزوئلا است.

فروش گسترده گواهی سلامت تقلبی در اسنپ‌چت

به گزارش یورونیوز، در پی جمعیت پرشمار حکم غیرمنتظره دولت امانوئل ماکرون برای اجباری کردن گواهی (پاسپورت) سلامت و حضور جماعت پرشمار واکسن‌ستیزان شهروندان فرانسه از سوی دیگر اقبال به بازار سیاه گواهی‌های سلامت تقلبی در این کشور بسیار گسترده شده است. فروشندگان گواهی سلامت پیام‌های مختلفی را را از حساب‌هایی موقت و چند روزه در اسنپ‌چت می‌فرستند و بعد، ناپدید می‌شوند. قیمت پاسپورت سلامت تقلبی، که از قرار معلوم در حال حاضر تضمینی و درست است، از ۱۴۰ تا ۳۵۰ یورو متغیر گزارش می‌شود.

بر اساس این گزارش، افراد واسطه اطلاعات متقاضیان اعم از نام و شماره تامین اجتماعی را می‌گیرند و آن را به یک پزشک یا متصدی واکسیناسیون خلافکار می‌سپارند. پزشک هم که توانایی ثبت اطلاعات متقاضیان را دارد، برای آن‌ها با خلق یک کدشناسایی گواهی سلامت فوری درست می‌کند، بدون اینکه واکسن یا تستی در کار بوده باشد. اهمیت این گواهی‌ها در اینجا است که دارنده آن، یک شهروند کاملا واکسینه شده به شمار می‌رود و تا اطلاع ثانوی دیگر نیازی به تست کووید هم نخواهد داشت. کار چاق‌کن‌ها و مشتریان،‌هر دو پرداخت از راه‌های غیر قابل پیشگیری را ترجیح می‌دهند تا در صورت لو رفتن ماجرا، ریسک کمتری متوجه آنها باشد. پرداخت از طریق سامانه موبایلی Lydia یا کارت‌های خرید موقت، بهترین راه‌ها برای دور زدن نظارت پلیس و سازمان تامین اجتماعی به شمار می‌رود. در حالیکه زمان زیادی از اجباری شدن گواهی سلامت نمی‌گذرد، تاکنون ۴۶ شکایت از سوی سازمان تامین اجتماعی برای جعل و استفاده از گواهی جعلی سلامت به پلیس تحویل داده شده است.

عدم همکاری چین با سازمان بهداشت جهانی

به گزارش بی‌بی‌سی، دولت چین اعلام کرد که با طرح جدید سازمان بهداشت جهانی برای بررسی منشا ویروس کرونا همکاری نمی کند. در این طرح سازمان بهداشت جهانی اطلاعات بیش‌تری درخواست کرده که بخشی از آن برای ادامه تحقیق درباره تئوری نشت ویروس از آزمایشگاهی در چین است.

با این حال مقامات چین اعلام کرده‌اند که نظریه انتشار کووید از آزمایشگاه نباید بررسی شود، چرا که سازمان بهداشت جهانی در ابتدا گفته بود که بسیار غیرمتحمل است که منبع انتشارویروس از آزمایشگاه باشد. چین معتقد است که تحقیق درباره منشا ویروس با اهدافی سیاسی انجام می شود. اما درمقابل شماری معتقدند که چین در این مورد پنهانکاری می کند.

چین رکورددار واکسیناسیون در دنیا

به گزارش یورونیوز، گزارش‌ها از وضعیت واکسیناسیون در کشورهای مختلف حاکی از آن است که چین تاکنون بیش از ۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دوز از انواع واکسن‌ها را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به مردم خود تزریق کرده که میزانی بیش از یک سوم کل دوزهای تزریق شده در سراسر جهان (یعنی ۴ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دز) است. بر این اساس، با فرض آنکه هر فرد نیاز به دو دز واکسن برای ایمنی در مقابل ویروس کرونا دارد، با این مقدار دوز تزریق شده کافی است تا دست‌کم ۶۵ درصد از جمعیت ۱ میلیارد و ۳۹۸ میلیون نفری چین در مقابل کرونا واکسینه شده‌ باشند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در سرزمین اصلی چین، روزانه دست‌کم ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا (سینوفارم، سیننواک، کانسینو) تزریق می‌شود. به این ترتیب با حفظ همین سرعت واکسیناسیون، تا ۱۸ روز آینده ۱۰ درصد دیگر از جمعیت این کشور در مقابل ویروس کرونا واکسینه خواهند شد. چین برای تسریع در روند واکسیناسیون عمومی، همه منابع و امکانات دولتی خود را بسیج کرده است.

پس از چین، در جدول جهانی واکسیناسیون عمومی، هند با بیش از ۵۲۴ میلیون دوز و ایالات متحده آمریکا نیز با تزریق ۳۵۴ میلیون دوز در جایگاه سوم قرار دارند. چین مدعی است که علاوه بر موفقیت در واکسیناسیون عمومی در داخل کشور، در زمینه صادرات گسترده واکسن‌های خود نیز در جهان پیشتاز بوده است. این کشور اعلام کرد که تا ماه مه سال جاری میلادی ۲۵۲ میلیون دز از انواع واکسن‌های کرونای تولیدی خود را صادر کرده که معادل ۴۲ درصد از کل تولیدات واکسن در داخل این کشور است. در همین مدت، اتحادیه اروپا ۱۱۱ میلیون دوز واکسن (معادل ۱۱ درصد از تولید خود) و روسیه ۶۹ میلیون دوز واکسن (معادل ۳۵ درصد از واکسن‌های تولیدی خود) را صادر کرده است. در این مدت ۳۳۰ میلیون دز واکسن کرونا نیز در داخل ایالات متحده تزریق شده که معادل ۹۹ درصد از کل تولیدات واکسن در این کشور بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....