تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 تیر 1400 - 10:04
کد خبر : 51127

تحریمهای ایران صرفاً «توقف موقت» می شوند

تحریمهای ایران صرفاً «توقف موقت» می شوند

رویکرد آمریکا به برجام در دوره رئیسی تغییر نخواهد کرد پروفسور «نادر انتصار» می گوید آنچه آمریکا به ایران پشنهاد کرده است تعلیق ۱۲۰ روز یا ۱۸۰ روز تحریمها است. یعنی همان نسیه قول دادن و نقد گرفتن که منجر به نادیده گرفتن تعهدات برجامی شده است.  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،

رویکرد آمریکا به برجام در دوره رئیسی تغییر نخواهد کرد

پروفسور «نادر انتصار» می گوید آنچه آمریکا به ایران پشنهاد کرده است تعلیق ۱۲۰ روز یا ۱۸۰ روز تحریمها است. یعنی همان نسیه قول دادن و نقد گرفتن که منجر به نادیده گرفتن تعهدات برجامی شده است.

 به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ، خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی اعلام کرده است که احتمالا روز ۱۵ جولای (۲۴ تیرماه، ششمین سالگرد برجام) پایان گفت‌وگوهای برجام است.
«میخائیل اولیانوف» سرپرست هیات روسیه در مذاکرات برجامی وین نیز تلویحا از احتمال دستیابی طرف های مذاکرات هسته ای ایران به توافق تا روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و تقریبا همزمان با ششمین سالگرد توافق برجام خبر داده بود.

در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته شده که در ادامه می آید.

گفتگوهای هسته ای از اواسط ماه جولای در وین شروع می شود و روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرده که روز ۱۵ جولای توافق اعلام می شود. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
من نمی دانم که تاریخی را که روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرده تا چه حد درست باشد، ولی به نظر میرسد که قبل از اتمام دوره ریاست جمهوری آقای روحانی، ایران مایل باشد که توافقی را در مورد برجام اعلام کند.

به احتمال زیاد، این توافق یا کمتر از آنچه ایران دنبال آن بود خواهد بود و یا موقتی خواهد بود و به لغو دائمی یا حداقل دراز مدت تحریمها منجر نخواهد شد.

در حالی وال استریت ژورنال این زمان را به عنوان اعلام توافق اعلام کرده که مقامات ایرانی نیز احتمال بسیار بالایی داده اند که که در این دور از گفتگوها توافق حاصل شود. اما امریکا اعلام کرده که بازه زمانی برای مذاکرات در نظر نمی گیرد. ارزیابی شما از این مواضع چیست؟
من بیشتر آنچه را که آمریکا در مورد در نظر نگرفتن بازه زمانی اعلام کرده به حقیقت نزدیکتر میدانم. نه دولت بایدن میخواهد و نه فضای سیاسی و توازن قوای داخل آمریکا به بایدن اجازه می دهد که به آن برجامی که در سال ۲۰۱۵ امضاء شد به طور کامل برگردد.  برای همین است که بهترین حرفی را که دولت بایدن می تواند بگوید این است که آمریکا بازه زمانی برای مذاکرات در نظر نمی گیرد و به این ترتیب برجام را در حیات معلق نگاه دارد.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته توافق هسته‌ای با ایران ضروری است اما برای پرداختن به مسائلی مانند برنامه موشکی این کشور کافی نیست. آیا با به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی دولت امریکا رویکرد خود به توافق هسته ای با ایران را تغییر خواهد داد؟
هدف اصلی آمریکا از ابتدای برجام تا کنون این بوده که از برجام به عنوان اولین پله برای پرداختن به مسائلی مانند برنامه موشکی و منطقه ای  ایران استفاده کند.

با روی کار آمدن دولت آقای ابراهیم رئیسی، آمریکا این هدف خود را تغییر نخواهد داد مگر آنکه دولت آقای رئیسی با قاطعیت و بدون تعارف و روتوش چه مستقیم و چه غیر مستقیم به دولت آمریکا نشان دهد که مسائل دفاعی و قدرت بازدارندگی کشور خط قرمز ایران است و قابل دادوستد نیستند.

بر اساس برخی اخبار عمده تحریمهای ایران توسط امریکا برای ۱۲۰ روز یا ۱۸۰ روز موقتا متوقف می شود. این موضوع باعث می شود تا ایران بهره لازم را از رفع تحریمها نبرد. ارزیابی شما چیست؟
بله، آنچه آمریکا به ایران پشنهاد کرده است تعلیق ۱۲۰ روز یا ۱۸۰ روز تحریمها است.  یعنی همان نسیه قول دادن و نقد گرفتن که منجر به نادیده گرفتن تعهدات برجامی شده است.  اگر ایران این پشنهاد آمریکا را قبول کند، ممکن است از چاله بیرون بیاید ولی به چاه خواهد افتاد.

دوره بازرسی طولانی مدت توافق شده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیست و چهارم ژوئن منقضی می شود. به نظر شما این توافق تا رسیدن به توافق نهایی در وین تمدید خواهد شد؟
من فکر می کنم توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در این مورد تا زمانی که امید به رسیدن یک توافق نهایی در وین وجود داشته باشد تمدید خواهد شد چون ایران در عمل با  تمدید توافقش با  آژانس در این مقطع زمانی چیزی را از دست نمی دهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....