تاریخ انتشار : جمعه 12 آذر 1400 - 11:30
کد خبر : 69326

تجربه جهانی رشد اقتصادی غیرتورمی با سیاست های غیرپولی ؟

تجربه جهانی رشد اقتصادی غیرتورمی با سیاست های غیرپولی ؟

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: بررسی هزینه های زندگی در ۱۷۳ شهر که بر اساس رویدادهای تاثیرگذار جهانی اندازه گیری می شود؛ نشان می دهد به طور متوسط، قیمت کالاها و خدمات در سال ۲۰۲۱به طور متوسط ۳٫۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است که

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
بررسی هزینه های زندگی در ۱۷۳ شهر که بر اساس رویدادهای تاثیرگذار جهانی اندازه گیری می شود؛ نشان می دهد به طور متوسط، قیمت کالاها و خدمات در سال ۲۰۲۱به طور متوسط ۳٫۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است که بالاترین نرخ تورم در پنج سال گذشته است. تل آویو برای اولین بار در صدر رده بندی قرار دارد و گران ترین شهر جهان برای زندگی است.
 مطالعات زیربنایی اقتصادی حکایت از آن دارد که تاریخ سیاست پولی یک انقلاب متناوب است. در کل قرن نوزدهم، با محدودیت استاندارد طلا، قیمت‌های آمریکا تنها ۱۲ درصد افزایش یافت. پس از جنگ جهانی دوم، کشورها ارزهای خود را به دلار متصل کردند، که به نوبه خود برای طلا قابل بازخرید بود. این سیستم در سال ۱۹۷۱ زمانی که آمریکا آن را رها کرد، از بین رفت. فروپاشی آن آغازگر دوران ارزهای فیات و قبل از تورم دهه ۱۹۷۰ بود. هدف گذاری تورمی در نتیجه این وقایع ناخوشایند و پیشرفت های فکری به طور همزمان توسط اقتصاددانان بود که به اهمیت نهادهای معتبر پی بردند. با گذشت زمان، بانک‌های مرکزی بیشتری به هدف‌گذاری تورم «انعطاف‌پذیر» متعهد شدند، به این معنی که در شرایط بحران می‌توانند مبارزه با بیکاری را در اولویت قرار دهند.
کسری تورم، همراه با نرخ های بهره بسیار پایین، امروز باعث بازنگری دیگری شده است. در سال ۲۰۲۰، فدرال رزرو در مورد بررسی اهداف و ابزارهای خود گزارش داد. بانک مرکزی اروپا در حال جستجو برای راه های جدید برای مبارزه با تورم پایین در منطقه یورو است. در همین حال، اقتصاددانان به طور فزاینده ای مایلند که این حکم را که میلتون فریدمن در سال ۱۹۶۳ مبنی بر اینکه تورم یک پدیده پولی است، را زیر سوال ببرند. طبق گفته لری سامرز و آنا استنزبری از دانشگاه هاروارد، یک دهه تورم کمتر از هدف نشان می دهد که «آنچه قبلاً بدیهی تلقی می شد در واقع نادرست است». بانک های مرکزی همیشه نمی توانند نرخ تورم را از طریق سیاست پولی تعیین کنند.بلکه برای اثر گذاری موثر بر شاخص های غیر تورمی هم سیاست پولی و هم سیاست مالی باید تغییر کند.

همان طور که می دانیم؛ هدف سیاست پولی، تضمین ثبات قیمت است شواهد تجربی قریب به اتفاق نشان می دهد که فقط در این میان
ثبات قیمتی که بتوان به رشد پایدار دست یافت؛ ثبات قیمت نیست، بلکه به این معنی است که نرخ تغییر سطح عمومی قیمت ها باید به گونه ای باشد که فعالان اقتصادی نگران آن نباشند.
شرایط جهانی حاکی از آن است که سطح عمومی قیمت در طول زمان همچنان در حال افزایش است. برای مبارزه با تورم، درک پیامدهای افزایش قیمت مکرر ضروری است. برخی از این مفاهیم عبارتند از:
_دلسردی از برنامه ریزی بلند مدت؛
– کاهش پس انداز و انباشت سرمایه.
-کاهش سرمایه گذاری؛
– تغییر در توزیع درآمد واقعی و در نتیجه تخصیص نادرست منابع.
– ایجاد عدم اطمینان و انحراف در اقتصاد.
برای جلوگیری از هر یک از شرایط فوق، بانک های مرکزی باید اطمینان حاصل می کنند که سطح قیمت پایدار باقی می ماند این امر با اجرای سیاست هایی که از تورم محافظت می کنند به دست می آید. بی ثباتی در سطح عمومی قیمت ها عملکرد پول را به عنوان ذخیره ارزش تضعیف می کند و مانع از سرمایه گذاری و رشد می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

b جمعه , ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

درود

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....