تاریخ انتشار : شنبه 5 مرداد 1398 - 20:03
کد خبر : 526

تبعات گلوگیر دو سود بانکی

تبعات گلوگیر دو سود بانکی

اگر ترکیب سپرده‌های بانکی توانسته مانده سپرده‌های بانکی از نقدینگی را بیشتر کند و نظام بانکی را در استفاده از مانده سپرده‌هایش ناتوان باقی بگذارد، اما بالا بردن نرخ سود سپرده راهی برای جبران کسری ذخایر مالی از سوی بانک‌ها خواهد بود. با این حال این موضوع رابطه مستقیمی با شرایط امروز اقتصاد ایران دارد.

اگر ترکیب سپرده‌های بانکی توانسته مانده سپرده‌های بانکی از نقدینگی را بیشتر کند و نظام بانکی را در استفاده از مانده سپرده‌هایش ناتوان باقی بگذارد، اما بالا بردن نرخ سود سپرده راهی برای جبران کسری ذخایر مالی از سوی بانک‌ها خواهد بود.
با این حال این موضوع رابطه مستقیمی با شرایط امروز اقتصاد ایران دارد. به طوری که بالا بودن نرخ تورم از جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاسته است و شرایط را به نفع دیگر بازارها همچون املاک و مستغلات تغییر داده است. این موضوع در کنار بالا بردن نرخ سود سپرده‌های بانکی عملا از سرمایه‌گذاری افراد در بازارهای اقتصادی جلوگیری می‌کند.
اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود. در حالی که نظام بانکی خود متحمل زیان‌های بزرگی است و در بسیاری موارد از خلق پول و اعطای تسهیلات بانکی ناتوان مانده است، با این وجود دریافت سود مرکب از سرمایه‌گذاری‌های افراد نیز توانسته تبعات منفی‌ای را به دنبال داشته باشد.
به این ترتیب دریافت بهره مرکب به عنوان بهره‌ای است که بر اصل سرمایه اولیه و همچنین بر بهره انباشته شده از دوره‌های قبلی سپرده یا وام افزوده می‌شود به عنوان یکی از موانع اصلی رونق تولید عمل می‌کند. این موضوع در کنار طرح اخیر مجلس مبنی بر حذف سود بدهکاران شبکه بانکی می‌تواند از تخلفات بالای بانکی در دریافت سودهای غیرقانونی پرده بردارد.
به این ترتیب اگرچه طرح اخیر مجلس به عنوان طرح حامی تولید معرفی می‌شود، با این وجود طرح موضوعی همچون حذف ربح مرکب می‌تواند بیانگر عدول بانک‌ها از دریافت سودهای کلان‌ بانکی در ازای تسهیلات اعطایی باشد.
به این ترتیب نباید فراموش کرد که تغییر ترکیب سپرده‌های بانکی و عدم راهیابی سرمایه‌های بانکی به اقتصاد، مانع از سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی شده که نتیجه‌ای جز عقب ماندن از فعالیت‌های تولید‌محور و کاهش رشد اقتصادی نخواهد داشت. با این حال نباید از عدول بانک‌ها از قوانین مندرج در بانک مرکزی و دریافت سود مرکب در ازای سرمایه‌های اعطایی به عنوان یکی از آسیب‌های کلان اقتصادی غافل ماند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....