تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 مرداد 1399 - 14:24
کد خبر : 13166

تبعات مشکلات اقتصادی در جامعه

تبعات مشکلات اقتصادی در جامعه

به گزارش اقتصاددان:«تورم، بیکاری و رکود اقتصادی از متهمان ردیف اول هستند که مردم را به این حال و روز انداخته اند و مشکلات متعدد اقتصادی در کنار مشغله های روزمره باعث شده است تا کام مردم در زندگی شان تلخ تر از همیشه شود» این بخشی از یادداشت طاهر خیری کارشناس رسانه برای اقتصاددان

به گزارش اقتصاددان:«تورم، بیکاری و رکود اقتصادی از متهمان ردیف اول هستند که مردم را به این حال و روز انداخته اند و مشکلات متعدد اقتصادی در کنار مشغله های روزمره باعث شده است تا کام مردم در زندگی شان تلخ تر از همیشه شود» این بخشی از یادداشت طاهر خیری کارشناس رسانه برای اقتصاددان است که در ادامه می خوانید.

طاهر خیری؛ اقتصاددان: این روزها حال دل مردم خوب نیست. مشکلات ریز و درشت اقتصادی و بیماری کرونا همه را کلافه کرده است به طوریکه می توان نگرانی و ناراحتی از وضع پیش آمده را در چهره تک تک افراد جامعه به عینه مشاهده کرد. به یقین تورم، بیکاری، رکود اقتصادی و … از متهمان ردیف اول هستند که مردم را به این حال و روز انداخته اند. مشکلات متعدد اقتصادی در کنار مشغله های روزمره باعث شده است تا کام مردم در زندگی شان تلخ تر از همیشه شود.

مردم کم حوصله شده اند و با کمترین برخورد یا بگو مگویی در مراوده با دیگران زود عصبانی شده و از کوره در می روند. به عبارت دیگر آستانه تحمل مردم در مواجهه با مشکلات فردی و اجتماعی پایین آمده است.

مشکلات اقتصادی کنونی تبعات خود را در جامعه و در رفتار مردم نشان داده است به طوری که در محیط های عمومی مانند بانک ها، ادارت یا در خیابانها بر سر یک موضوع کوچک و بی اهمیت که می توان با سعه صدر و گفتگو ختم به خیرکرد جدال و. پرخاشگری اوج می گیرد و مردم کنترل اعصاب خود را از دست می دهند.

شاید در سایه وجود مشکلات ریز و دشت اقتصادی است که باعث شده استان آذربایجان شرقی در سه جرم توهین، ضرب و جرح عمدی و تهدید از نظر فراوانی در رتبه های نخست کشوری قرار بگیرد. معضلی که دادستان عمومی و انقلاب استان نیز بر آن صحه می گذارد و می گوید ریشه همه معضلات به رفتارهای خشن بر می گردد. رفتارهایی که به طور قطع می توان رد پای مشکلات اقتصادی را در آن دید.

نشاط اجتماعی و امید به آینده در چنین شرایطی از متن جامعه و زندگی مردم رخت بسته است چون از نظر افراد، مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی گلوگاه های امید و نشاط را در جامعه بسته اند چرا که نشانه ای از بهبود اوضاع فعلی دیده نمی شود.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی، آذربایجان شرقی بیشترین آمار افسردگی در ده سال گذشته را به خود اختصاص داده است. جوانان به دلیل دغدغه اشتغال و نیز زنان بیشتر از همه دچار این بلای عصر جدید شده اند. در این میان دستگاه های متولی و مسئول استان نتوانسته اند برنامه های شاد و مفرح برای مردم ارائه دهند تا مشکلات و گرفتاریها برای آنان قابل تحمل شود.

واقعیت این است که نرخ بیکاری ۱۰ درصدی برای استانی که همچنان به عنوان قطب اقتصادی و صنعتی مطرح است قابل قبول نیست میانگین درآمد مردمانش از میانگین درآمد کشور پایین باشد.

آذربایجان شرقی در موضوع بیماری کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد اما معیشت مردم نیز به رنگ قرمز است. سفره های آنان هر روز کوچک و کوچک تر می شود و سبد مصرفی شان خالی تر. قیمت اجناس روزانه متغیر است و سیر صعودی دارد و درآمد ها با هزینه ها جفت و جور نمی شود.

مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی هست و نمی توان آنها را کتمان کرد. اما به نظر می رسد ارتقای اخلاق فردی و اجتماعی، بهبود مهارت های زندگی و بالا بردن آستانه تحمل مردم می توانند در کاهش و کنترل بسیاری از آسیب های ناشی از این دغدغه ها موثر باشند.

در این اوضاع و احوال، مردم می خواهند مسئولان استان به میان آنان بروند و گوش شنوایی برای شنیدن مطالبات و حرف های آنان باشند. اگر مردم احساس کنند مسئولان در بهبود اوضاع و حل مشکلات آنان تلاش و همت می کنند دلگرم می شوند و با امیدواری این مشکلات را تحمل می کنند. ع/ تحلیل بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....