تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 12:02
کد خبر : 35729

تاثیر مشارکت زنان در اشتغال و توسعه پایدار

تاثیر مشارکت زنان در اشتغال و توسعه پایدار

به اعتقاد کارشناسان زنان تعاونگر در ایران به دلیل ظرفیتهای قانونی و اجتماعی و گروههای هدف تحت پوشش خود از توانمندی های بالایی برای اشتغالزایی و درآمدزایی در کشور برخوردارند و در صورت حمایت ویژه از آنها می توان تحقق اهداف توسعه پایدار اقتصادی را ممکن کرد. به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا، بی

به اعتقاد کارشناسان زنان تعاونگر در ایران به دلیل ظرفیتهای قانونی و اجتماعی و گروههای هدف تحت پوشش خود از توانمندی های بالایی برای اشتغالزایی و درآمدزایی در کشور برخوردارند و در صورت حمایت ویژه از آنها می توان تحقق اهداف توسعه پایدار اقتصادی را ممکن کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا، بی تردید فراهم کردن امکان مشارکت آحاد جامعه به ویژه زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال کشور در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی از ویژگی ها و اهداف مهم بنگاههای تعاونی به شمار می رود که می تواند به توسعه همه جانبه و پایدار در کشور منجر شود.

از نگاه کارشناسان، اشتغالزایی، کسب استقلال مالی، افزایش درآمد، ایجاد روحیه خودباوری و زمینه سازی برای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی از مهمترین کارکردهای تعاونی‌های زنان به شمار می‌رود.

بر اساس آمارها نزدیک به ۱۰۰ هزار تعاونی در کشور وجود دارد که ۱۰ درصد آنها و معادل ۱۰ هزار تعاونی را تعاونی های زنان تشکیل می دهند. این تعداد تعاونی با اشتغالزایی بیش از ۱۲۰ هزار نفر در گرایشهای مختلف مشغول فعالیت هستند.

اشتغالزایی، کسب استقلال مالی، ایجاد روحیه خودباوری و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی از ویژگی های برجسته تعاونی‌های زنان به شمار می‌رود.

همچنین سهم شرکت‌های تعاونی فعال زنان از کل تعاونی‌های فعال در کشور از ۹.۵ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۰.۸ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

بهمن عبدالهی ـ رئیس اتاق تعاون ایران ـ بر لزوم استفاده از ظرفیت نیروی انسانی به عنوان یکی از راههای توسعه پایدار تاکید کرده و می گوید: زنان بیش از نیمی از جمعیت هر کشور به شمار می روند و هر کشوری که بتواند از این ظرفیت بزرگ به نحو شایسته استفاده کند، مسیر رشد و توسعه را به شکل هموارتری طی می کند.

او با اشاره به نقش آفرینی زنان در بخش تعاون می گوید: بخش تعاون یکی از بخشهایی است که زنان در رشد و ارتقای آن حضور و نقش موثری ایفا کرده اند. در حال حاضر نزدیک به ۱۱هزار تعاونی ویژه زنان در کشور وجود دارد که عضویت زنان در آنها به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کرده است.

 

به گفته رئیس اتاق تعاون، بیش از ۶۰ درصد تعاونی های زنان در بخشهای تولید فعالند و زنان بیش از ۳۰ درصد اعضای تعاونی‌های فعال را به خود اختصاص داده اند.

عبدالهی در عین حال افزایش سطح علمی زنان را پشتوانه ای برای فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی دانسته و می گوید: در سالهای اخیر بانوان نقش پررنگی در عرصه های مشارکت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از خود نشان داده اند به نحوی که هم اکنون بیش از ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهها را زنان تشکیل می دهند.

بیش از ۶۰ درصد تعاونی های زنان در بخشهای تولید فعالیت دارند و زنان بیش از ۳۰ درصد اعضای تعاونی‌های فعال کشور را تشکیل می‌دهند.

او تاکید دارد که از ظرفیت بخش تعاون و مدلهای کسب و کار تعاونی در راستای تقویت و توانمندسازی زنان و از مهارتهای به روز شده بانوان برای کارآفرینی و خلق فرصتهای شغلی جدید باید استفاده شود.

وزارت کار در سالهای اخیر به منظور توسعه و تشکیل تعاونی های زنان، از طریق مشاغل خانگی و طرح های خود اشتغالی، حمایت از اقشار آسیب پذیر به ویژه زنان سرپرست خانوار را در دستور کار قرار داده است.

زنان از دیرباز تا امروز در زمینه های مختلفی از جمله صنایع دستی، قالیبافی، تولید گیاهان دارویی، کشاورزی، دامداری، فعالیتهای معدنی و دانش بنیان نقش داشته اند؛ بر همین اساس در طول یک دهه گذشته تعاونی‌های بسیاری تحت عنوان تعاونی زنان در کشور تاسیس شده و با اقبال خوبی همراه شده اند.

در حال حاضر زنان ۵۰ درصد جمعیت و یک سوم تعاونی‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند. کارشناسان بر این باورند که با توجه به بالا بودن سطح پایداری و ماندگاری در تعاونی‌های زنان، نظم و انظباط کاری، مسئولیت پذیری و انعطاف پذیری بیشتر باید از توان و ظرفیت این تشکلها در ایجاد اشتغال، تولید ناخالص داخلی و توسعه پایدار اقتصادی بهره برداری لازم صورت گیرد.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....