تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1400 - 11:58
کد خبر : 54643

تابستان گرم تالار شیشه‌ای

تابستان گرم تالار شیشه‌ای

با شروع فصل تابستان وضعیت بازار سرمایه نیز تغییر کرد، گرمای تابستان تنور معاملات بورس را گرم کرد و تالار شیشه‌ای برای اولین‌بار در سال جاری توانست در تیرماه بازدهی ۱۲٫۲ درصدی را تجربه کند، افت قیمت سهام ۱۰ ماه اخیر نیز نسبتاً در ماه جبران شد و سهامداران وارد صف‌های خرید شدند و اخبار

با شروع فصل تابستان وضعیت بازار سرمایه نیز تغییر کرد، گرمای تابستان تنور معاملات بورس را گرم کرد و تالار شیشه‌ای برای اولین‌بار در سال جاری توانست در تیرماه بازدهی ۱۲٫۲ درصدی را تجربه کند، افت قیمت سهام ۱۰ ماه اخیر نیز نسبتاً در ماه جبران شد و سهامداران وارد صف‌های خرید شدند و اخبار سیاسی و اقتصادی سیگنال خوبی به بورس تزریق می‌کند.

برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۰ پرونده ماهانه بورس مثبت و با رشد ۱۲٫۲ درصدی شد و می‌توان که این رقم بیشترین رشد ماهانه شاخص کل از مدت مشابه سال گذشته تاکنون بوده است. البته با این رشد شاخص کل سهام به نقطه شروع سال جاری رسید و تغییراتی در حدود ۰٫۲۷ درصدی ثبت کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  تعادل  ،  در حال حاضر امید به احیای مذاکرات برجام در دولت آینده، رفع قیمت‌گذاری دستوری، بازگشت EPS و عوامل این‌چنینی باعث شده که ارزش معاملات بازار افزایش یابد و سهامداران به‌آرامی وارد بازار شوند، البته نباید فراموش کرد که این ورود به‌آرامی رخ می‌دهد و نباید انتظار شارپ وجهشی همانند سال گذشته را داشت. از روزهای ابتدایی معاملات سال جاری تاکنون بازار سهام وضعیت خوبی را پشت سر نگذاشته اما ماه تیر را می‌توان یک ماه کاملاً استثنایی برای بورس به‌حساب آورد و سیل ورود پول به معاملات بورس تهران سبب شده بود تا اولین ماه از تابستان سال گذشته با رشد ۵/ ۵۱ درصدی پایان یابد و رکورد مثبت‌ترین ماه تاریخ بورس به تیر ۹۹ اختصاص پیدا کند. این روند اما دوامی نداشت و با آغاز تخلیه حباب قیمتی به وجود آمده در تالار شیشه‌ای که از اواسط مردادماه آغاز شد، ۱۰ ماه ریزشی در این بازار روند معاملات شروع شد. هرچند در برخی ماه‌ها شاخص کل لباسی سبز به تن کرد اما درمجموع این ماه‌ها، میانگین وزنی قیمت‌ها افتی ۳/ ۴۷ درصدی را ثبت کرد. از سوم خردادماه و پس از ثبت کف یک‌میلیون و ۹۵ هزار واحدی، اما رشدی آهسته و پیوسته در بازار سهام آغاز شد و تا به این ‌جای کار شاخص کل توانسته با افزایش ارتفاع ۷/ ۱۹ درصدی در ۳۸ روز کاری، در آستانه ورود به فاز صعودی قرار گیرد. با این روند نباید انتظاری همانند سال گذشته و رشد بیش از ۵۰ درصدی از بورس داشت و تنها باید به رشدهای خرد و زیر ۳۰ درصد راضی بود چراکه این رشدها با معاملات واقعی صورت می‌گیرد و کسی قصد برداشت نقدینگی از این معاملات را ندارد.

پس از ۴ سال قرار EPS به بازار بازگردد که نوع خود یک خبر خوشایند است. براساس بلاغیه سازمان بورس الزام به انتشار پیش‌بینی سود سناریومحور از بیستمین روز این ماه بود. محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در این خصوص اظهار کرد: شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان موظف هستند اطلاعات میان‌دوره‌ای و سالانه خود را برای اطلاع سهامداران منتشر کنند. در این راستا با توجه به قانون بازار اوراق بهادار، وظیفه سازمان بورس صحت‌سنجی این اطلاعات است که در این میان از عمده‌ترین وظایف مدیریت نظارت بر ناشران، بررسی درستی این اطلاعات است. به این ترتیب مصوبه اخیر با هدف افزایش کیفیت اطلاعات ارایه شده توسط ناشران، بر انتشار مفروضات سود و زیان بودجه پیش‌بینی شده شرکت‌های تولیدی به همراه صورت‌های مالی و گزارش‌های تفسیری مدیریت تاکید داشته و از تاریخ ۲۰ تیرماه و برای گزارش‌های مالی مربوط به سال مالی ۱۴۰۰ لازم‌الاجراست.

طی ماه تیر ارزش معاملات به ۱۲۸۸ میلیارد تومان رسید و از ۳۹ صنعت فعال، ۲۵ گروه شاهد ورود نقدینگی حقیقی بودند. بهترین معاملات به زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی قرار دارد و بدین‌ترتیب پتروشیمی‌ها اولین ماه تابستان را با خرید ۸۴۴ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومانی سهامداران خرد را تجربه کردند. گروه چند رشته‌ای صنعتی نیز در شرایطی مشابه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۶۱ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی به ترتیب با انتقال ۶/۲۹۸ و ۱/۱۹۰ میلیارد تومانی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد همراه شدند. گروه بانک و موسسات اعتباری در تیرماه شاهد ثبت خالص فروش ۶۶۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی سهامداران حقیقی بودند. خودرویی‌ها نیز در وضعیتی مشابه شاهد خروج ۱۳۹ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومانی پول‌های حقیقی بودند. پس‌ازآن نوبت به گروه تک سهم خرده‌فروشی رسید.

     اخبار و بورس

اخبار این روزها خبر از تورم افسارگسیخته در آینده را می‌دهد و از سویی دیگر با وضعیت شیوع ویروس کرونا دلتا در جهان و اثرات آن بر بازارها میزان سوددهی کمی با تأخیر مواجه شده و بازهم سرمایه‌گذاری در بورس جانی دوباره گرفته است. سرنوشت دلار به‌واسطه ابهامات مذاکرات و انتقال آن به دولت سیزدهم مشخص نیست و بازار مسکن و خودرو نیز در انتظار تعیین و تکلیف این مذاکرات هستند.

از سویی ارزهای دیجیتال نیز از تکاپو افتاده‌اند و میزان علاقه و اشتیاق به سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش‌یافته، و به عقیده بسیاری این بازار تنها برای نوسان‌گیری مناسب است. درنتیجه می‌توان گفت که طی روزها و هفته‌های آینده شاهد کوچ نقدینگی از بازاری موازی به بورس باشیم. ازاین‌رو معاملات تیرماه ۱۴۰۰ با ورود ۱۲۸۸ میلیارد تومانی سرمایه‌های خرد به پایان رسید تا پس از ۱۰ ماه شاهد آشتی حقیقی‌ها با تالار شیشه‌ای باشیم.

اما در اینجا مساله‌ای با عنوان عدم اعتماد وجود دارد، هنوز که هنوز است سهامداران با ترس در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. تنها امید برخی از سهامداران تغییر رویکرد در دولت آینده است که به‌واسطه آن نوع سرمایه‌گذاری نیز تغییر می‌یابد.

     تالار شیشه‌ای در هفته‌ای که گذشت

شاخص بازار سرمایه طی هفته اخیر کار خود را از سطح یک‌میلیون و ۳۰۵ هزار واحدی آغاز کرد و در پایان سه روز کاری خود را در کانال یک‌میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی به پایان رساند که رشد ۶ هزار واحدی را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد.

شاخص بورس و اوراق بهادار در روز شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ کار خود را با روند صعودی آغاز کرد و با رشد بیش از ۵ هزار و ۷۲۷ واحدی به یک‌میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی صعود کرد. اما روند فرابورس منفی بود و با اُفت ۲ واحدی در پله ۱۸ هزار و ۹۸۷ واحدی قرار گرفت. شاخص بورس در دومین روز کاری هفته ۲۷ تیر ۱۴۰۰ تغییر رویه داد و با ریزش همراه شد و بیش از ۸ هزار و ۳۲۶ واحدی در پله یک‌میلیون و ۳۰۲ هزار واحدی قرار گرفت، فرابورس نیز با اُفت ۱۴۲ واحدی در پله ۱۸ هزار و ۸۴۵ واحدی قرار گرفت.

افت‌وخیز شاخص در ۲۸ تیرماه که در این هفته آخرین روز کاری محسوب می‌شد نیز ادامه داشت، اما این‌بار روند شاخص مثبت بود به‌طوری‌که شاخص با رشد ۸ هزار و ۴۲۰ واحدی به پله یک‌میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی رسید و عملاً شاخص نسبت به‌روز نخست هفته هیچ‌گونه تغییری نکرد، فرابورس نیز در این روز با رشد ۲۰۳ واحدی در پله ۱۹ هزار و ۴۹ واحدی قرار گرفت. در سه روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای گروه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا»، گروه دارویی برکت «برکت»، مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری «ومدیر» و پالایش نفت اصفهان «شپنا» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. در این بین روز سه شنبه جامع بورسی متعددی برگزار شد که انتظار می‌رود بورس روز دوشنبه با روند افزایشی کار خود را شروع کند.

گفتنی است بنا بر به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رییس‌جمهور، تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه‌شنبه ۲۹ تیرماه تا یکشنبه ۳ مردادماه تعطیل است. البته ناگفته نماند که مجامع بورسی پابرجاست و این تعطیلات ربطی به برگزاری مجامع آنلاین ندارد، بر اساس گفته سارا علیاری، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار بر اساس قانون تجارت، شرکت‌های بورسی حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی می‌توانند نسبت به برگزاری مجمع اقدام کنند و اختیار برگزاری مجمع در این مدت به عهده خود ناشران است، بنابراین سازمان بورس دخالتی در زمان برگزاری مجامع ندارد. اگر ناشران در روزهای تعطیل تصمیم به برگزاری مجمع داشته باشند ازنظر سازمان بورس منع قانونی ندارد و نماینده سازمان هم در مجامع حاضر خواهد شد. اما آنچه ممکن است مانع برگزاری مجامع در روزهای تعطیل پیش رو شود تصمیمات قرارگاه عملیاتی مقابله با کروناست و به سازمان بورس ارتباطی ندارد.

     حرکت منطقی سهامداران

حمیدرضا جیهانی، نایب‌رییس هیات‌مدیره و مدیر سرمایه‌گذاری سبد گردان فراز در گفت‌وگوی اخیر خود در خصوص وضعیت بازار سرمایه می‌گوید: بازار سرمایه ماتحت تأثیر دو عامل مهم قرار دارد. نرخ ارز و نقدینگی. قاعدتاً حیات بازار سرمایه به نقدینگی وابسته بوده و اتفاقاً آغاز و پایان فرازوفرودهای بازار، همین نقدینگی سرگردان است تا نقدینگی سرگردان به‌جای ورود به بازارهای موازی، جذب بازار سرمایه شده و به بنگاه‌های اقتصادی تزریق شود.

وی اضافه می‌کند: متأسفانه یا خوشبختانه فعلاً نمی‌توان در مورد دولت جدید اظهارنظر کرد؛ چراکه مشخص نیست در دولت جدید چه کسانی سکان نهادهای مهم اقتصادی کشور را بر عهده خواهند داشت تا از طریق سوابق و نظرات تخصصی‌شان بتوان در مورد سیاست‌های اقتصادی دولت بعد پیش‌بینی کرد. ولی حتی اگر دولت جدید برنامه‌ای هم برای سرکوب نرخ ارز داشته باشد، باز با رشد نقدینگی مواجه هستیم و ازآنجاکه با توجه به برخی محدودیت‌ها، بازارهای موازی جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران دارند، بازار سرمایه جذاب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاران خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۱۴۰۰، اتفاقات خوشایندی در بازار سرمایه رقم بخورد و روزهای خوبی در انتظار فعالان بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال اظهار می‌کند: نکته اینجاست که برای پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان امسال، باید سناریوهای مختلفی را مدنظر قرارداد. با فرض توافق و احیای برجام، سهم‌هایی همچون گروه بانکی که از لغو تحریم‌ها منتفع می‌شوند، جذاب خواهند بود و با فرض عدم توافق، سهم‌های کامودیتی محور و برخی سهم‌ها که فروش داخلی داشته و احتمال افزایش نرخ دارند، پتانسیل رشد خواهند داشت.

علاوه بر این، با در نظر گرفتن احتمال حذف ارز ترجیحی، سهم‌هایی را هم که دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، باید زیرنظر داشت. اما به‌هرحال سرمایه‌گذاران بهتر است این روزها بیشتر با نگاه تحلیلی اقدام به خرید و نگهداری کنند و از نوسان‌گیری‌های کوتاه‌مدت بپرهیزند. قاعدتاً سرمایه‌گذارانی که اقدام به خرید و نگهداری سهم‌های بنیادی بازار کرده‌اند، بیش از سهامدارانی که معاملات روزانه دارند، بازدهی کسب می‌کنند. هیجان بازار سرمایه تخلیه‌شده و اگر برخی روزها بازار منفی می‌شود یا به‌محض رنج منفی در نمادهای شاخص ساز، کل بازار صف فروش نمی‌شود؛ نشان‌دهنده حرکت منطقی و معقول فعالان این بازار است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....