تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1400 - 19:45
کد خبر : 68326

بی‌واکنشی بورس به مرزشکنی دلار

بی‌واکنشی بورس به مرزشکنی دلار

بورس باز هم شاخص یک میلیون و ۴۰۰ هزار را از دست داد معاملات بورس تهران امروز هم با ریزش ۱۰ هزار واحدی شاخص کل به پایان رسید. این در حالی بود دلار در بازار آزاد مرز ۲۹ هزار تومان را پشت سر گذاشت؛ با این حال معامله‌گران بورسی همچنان با دیده‌ بی‌اعتمادی تحولات بازار ارز را

بورس باز هم شاخص یک میلیون و ۴۰۰ هزار را از دست داد

معاملات بورس تهران امروز هم با ریزش ۱۰ هزار واحدی شاخص کل به پایان رسید. این در حالی بود دلار در بازار آزاد مرز ۲۹ هزار تومان را پشت سر گذاشت؛ با این حال معامله‌گران بورسی همچنان با دیده‌ بی‌اعتمادی تحولات بازار ارز را می‌نگرند.

به علاوه آن که سطوح قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی نیز بسیار جذاب است و در شرایط نرمال می‌بایست شاهد صف‌نشینی برای سهام کالایی می‌بودیم. اما به نظر می‌رسد سهامداران در انتظار مذاکرات هفته آتی نشسته‌اند تا ببینند آیا افسار تورم به کلی از دست دولت خارج خواهد شد یا خیر.

چرخش ۱۸۰ درجه خودرویی‌ها

قرار بود ستاد تنظیم بازار امروز در رابطه با تعیین قیمت خودرو جلسه‌ای تشکیل دهد. با این حال هنوز به صورت رسمی‌ هیچ خروجی از این جلسه منتشر نشده است. پیش از ظهر امروز و همزمان با دادوستدهای سهام تجارت‌نیوز به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود که وزیر صمت در جلسه روز دوشنبه با مدیران خودروساز با افزایش نرخ اخیر خودوسازان موافقت کرده است. چنین اخبار و انتظاری سبب شد تا معاملات سهام خودرویی در غیاب دو نماد اصلی و به لیدری «خبهمن» و «خگستر» با تغییر جهت گسترده همراه شود و این نمادها از محدوده منفی تا سقف مجاز پیش بروند. همچنان باید در انتظار بود تا اخبار رسمی‌تر از جلسه امروز ستاد تنظیم بازار منتشر شود. در صورتی که نرخ‌های اعلامی ایران‌خودرو در جلسه ستاد تنظیم بازار تایید شود می‌توان انتظار داشت که این شرکت با اعمال این قیمت‌ها دست کم از زیان عملیاتی خارج شوند.

با توجه به موقعیت اخیر خبهمن در لیدری گروه با هم نگاهی به تحلیل تکنیکال این سهم داشته باشیم:

تحلیل تکنیکال نماد خبهمن – ۳ آذر ۱۴۰۰

9ef4a93d 6aca 4c21 89a0 fcbe68d8f3e3 WedNov242021 اقتصاددان نوشته

در نمودار تکنیکال این نماد مشاهده می‌شود که خبهمن خط روند داینامیک خود که مقاومتی برای این نماد محسوب می‌شد را شکسته و پولبک خود به این خط را به اتمام رسانده است؛ این خط در حال حاضر نقش حمایتی را برای این نماد ایفا می‌کند. اولین ناحیه مقاومتی پیش روی این نماد حوالی ۲۱۹۰ ریال است و در صورتی که این مقاومت شکسته شود می‌توان چشم‌انداز رشدی مناسبی را از حیث تکنیکالی برای آن متصور بود. اندیکاتور RSI این نماد هم همانند شاخص قیمت آن خط روند مقاومتی خود را شکسته و با توجه به تثبیت آن بالای سطح ۵۰ واحدی مومنتوم صعودی به خود گرفته است. در سایر اندیکاتورهای مهم این نماد اعم از MACD هم واگرایی منفی و سایر نشانه‌هایی که خبر از تغییر روند می‌دهند مشاهده نمی‌شود.

ضمنا با توجه به روندی که نمادهای خودرویی در غیاب دو نماد اصلی طی کرده‌اند بعید نیست بازگشایی خودرو و خساپا با جهش قیمتی همراه شود.

پذیره نویسی تجلی در ۲ روز تکمیل شد

روز گذشته هر خریدار حقیقی امکان خرید حداکثر ۱۰ هزار حق تقدم نماد تجلی را داشت و به این ترتیب حجم بیش از ۱.۵ میلیاردی در پذیره‌نویسی روز گذشته رقم خورد. امروز محدودیت حجمی سفارش به ۱۰ میلیون مورد ارتقا یافت و به این ترتیب در مدت زمانی اندک بیش از ۷.۷ میلیارد حق تقدم تجلی پذیره‌نویسی شد. قرار بود در مجموع ۹.۳ میلیارد سهم این شرکت برای عرضه در بازار سهام در نظر گرفته شود و به این ترتیب تجلی توسعه معادن و فلزات تنها در ۲ روز کاری ۹۳۰ میلیارد تومان نقدینگی جذب کرد. موفقیت تجلی در پیش‌برد پروژه‌ها و استفاده‌ بهینه از این منابع می‌تواند سرلوحه‌ای برای بازار سهام در روش‌های تامین مالی باشد.

آمار پایانی معاملات امروز

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس با ریزش ۰.۷۵ درصدی به ابرکانال ۱.۳ بازگشت. نمادهای بزرگ بازار بر خلاف روند تغییرات دلار قرمزپوش بودند و نمادهای فولاد، شستا، فارس، شپدیس، وبملت، شپنا و شتران بیشترین اثر منفی را بر نماگر اصلی بازار داشتند.

ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم‌ها و صندوق‌های سهامی ۵۰۲۰ میلیارد تومان بود و با لحاظ پذیره‌نویسی تجلی، خالص پول حقیقی وارد شده به بازار سهام ۲۳۰ میلیارد تومان بود. بدون در نظر گرفتن تجلی، شاهد خروج ۲۵۰ میلیارد تومان پول خرد از بازار سهام بودیم.

صندوق‌های درآمد ثابت نیز امروز خروج ۳۲ میلیارد تومانی پول‌های حقیقی را ثبت کردند و این در حالی بود که میانگین نرخ بازدهی اخزا امروز با کمی کاهش به ۲۳.۹۸ درصد رسید.

روند میانگین بازدهی نرخ اخزا

74ef8844 8608 42c5 bb44 4add91c5599a WedNov242021 اقتصاددان نوشته

در نهایت ۶۳ نماد کار خود را با صف خرید به پایان بردند و ارزش صف‌های خرید بازار ۲۰۳ میلیارد تومان بود. در مقابل ۱۰۲ نماد با صف فروش‌های به ارزش ۳۸۰ میلیارد تومان به کار خود پایان دادند. نمای پایانی بازار روز گذشته را در تصویر زیر می‌بینید:

نمای پایانی بازار چهارشنبه – ۳ آذر ۱۴۰۰

2785fd39 7de7 48d2 b1e9 7162f2578727 WedNov242021 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....