تاریخ انتشار : یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 - 12:48
کد خبر : 86954

بیت‌کوین در آستانه یک سقوط دیگر

بیت‌کوین در آستانه یک سقوط دیگر

بیت‌کوین که هفته گذشته سعی در شکستن مقاومت ۴۰ هزار دلاری داشت، از پس این کار برنیامد و با سقوط زیر حمایت ۳۸,۵۰۰ دلاری حال موج جدیدی از کاهش قیمت را از سر گرفت و در مقاطعی تا ۳۵ هزار دلار هم سقوط کرد. درواقع روند کلی بازار بیت‌کوین در ۶ هفته گذشته نزولی بوده

بیت‌کوین که هفته گذشته سعی در شکستن مقاومت ۴۰ هزار دلاری داشت، از پس این کار برنیامد و با سقوط زیر حمایت ۳۸,۵۰۰ دلاری حال موج جدیدی از کاهش قیمت را از سر گرفت و در مقاطعی تا ۳۵ هزار دلار هم سقوط کرد. درواقع روند کلی بازار بیت‌کوین در ۶ هفته گذشته نزولی بوده است و اکنون قیمت در آستانه سقوط به زیر یک حمایت مهم قرار دارد که ممکن است ریزشی به بزرگی بازار نزولی سال ۲۰۱۸ را رقم بزند.

قیمت بیت‌کوین طی یک روز ۸ درصد افت کرده و اکثر آلت‌کوین‌های اصلی بازار نیز کاهش قیمت شدیدی را تجربه کرده‌اند. حمایت‌های اتریوم در محدوده ۲,۷۸۰ و ۲,۷۵۰ دلار نتوانستند در مقابل شدت سقوط قیمت دوام بیاورند. ایکس‌آرپی (XRP) حمایت خود در ۰.۶۰ دلار را از دست داده و حتی خطر سقوط حمایت ۰.۵۸ دلاری‌اش را نیز حس کرد. کاردانو نیز با ۱۱ درصد کاهش، حال پایین‌تر از ۰.۸ دلار معامله می‌شود.

پس از سقوط قیمت بیت‌کوین در آستانه رسیدن به ۴۰,۰۰۰ دلار، محدوده ۳۸,۵۰۰ دلار هم آزمایش شده و قیمت زیر سطح ۳۶,۵۰۰ دلار رسید. اولین مقاومت پیش‌ روی بیت‌کوین در محدوده ۳۷,۰۰۰ دلار و مقاومت کلیدی بعدی اکنون در ۳۷,۵۰۰ دلار در حال شکل‌گیری است. حمایت کلیدی بیت‌کوین در محدوده ۳۵,۴۰۰ دلار قرار دارد. در صورت شکسته‌شدن این حمایت‌ها روند سقوط قیمت بیت‌کوین شدت می‌گیرد. قیمت اتریوم نیز پیش از عبور از مقاومت ۲,۹۵۰ دلاری، سقوط کرد و تا ۲,۷۰۰ دلار پایین آمد، هرچند توانست اندکی از ضرر را جبران کند و اکنون در نزدیکی سطح ۲,۷۵۰ دلار در حال تثبیت قیمت است. اتریوم در محدوده ۲,۸۰۰ دلار با مقاومت روبروست. در صورتی که روند اتریوم نزولی بماند، اولین حمایت در محدوده ۲,۷۰۰ دلار در انتظار است. حمایت کلیدی بعدی در محدوده ۲,۶۸۰ دلار قرار دارد که در صورت شکسته‌شدن آن قیمت احتمالاً تا ۲,۶۲۰ دلار پایین بیاید. کاردانو نیز روند صعودی اخیر خود را کاملا معکوس کرد و به زیر حمایت ۰.۸۵ دلاری‌اش کاهش یافت. به نظر می‌رسد قیمت کاردانو تا ۰.۸۰ دلار نیز کاهش یابد و احتمال عبور از مقاومت ۰.۷۵ دلاری نیز وجود دارد. بی‌ان‌بی (BNB) با کاهشی بالغ‌بر ۶ درصد، حمایت ۳۸۰ دلاری‌اش را از دست داد. اگر طرفداران سقوط قیمت‌ها یا به‌اصطلاح خرس‌های بازار فعال بمانند، احتمال سقوط قیمت تا ۳۶۵ دلار نیز وجود دارد. اما اگر این ارز دیجیتال روندی صعودی به خود بگیرد، در محدوده ۳۸۵ دلار با مقاومت روبرو خواهد شد. قیمت سولانا نیز پیش از رسیدن به ۹۰ دلار سقوط کرد و با کاهشی ۱۲ درصدی به زیر حمایت ۸۵ دلار رسید. حمایت کلیدی بعدی در محدوده ۸۰ دلار دیده می‌شود. دوج‌کوین حمایت ۰.۱۳۰ دلاری خود را از دست داد و حتی تا حمایت ۰.۱۲۵ دلاری پایین آمد. اگر این حمایت نیز شکسته شود قیمت تا ۰.۱۲۲ دلار نیز کاهش خواهد یافت. ایکس‌آرپی (XRP) نیز پایین‌تر از حمایت ۰.۶۰ دلاری‌اش معامله شد و حتی تا ۰.۵۸ دلار نیز افت کرد؛ اما دوباره بازیابی شد. قیمت این ارز دیجیتال ۷ درصد نسبت به روز گذشته کاهش یافته است. برای اینکه به شروع موج صعودی قیمت این ارز دیجیتال امیدوار باشیم، باید قیمت از ۰.۶۳۲ دلار فراتر رود. همه ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر بازار در روزهای گذشته نزولی بودند و بسیاری از آنان نیز بیش از ۸ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. خلاصه آنکه قیمت بیت‌کوین به‌شدت کاهش یافته و حمایت کلیدی ۳۷,۵۰۰ دلاری آن شکسته شده است. اگر موج بازبابی قیمت‌ها آغاز شود، این حمایت‌های ازدست‌رفته در نقش مقاومت ظاهر خواهند شد.

   ترس سرمایه‌گذاران از  افزایش هم‌زمان تورم و رکود در جهان

بازار ارزهای دیجیتال مدتی است که نوساناتی بدون جهت را تجربه می‌کند. در روزهای اخیر اما، سیاست‌های کشورهای تأثیرگذار در اقتصاد جهان، عمدتاً به افزایش نگرانی و احساسات منفی در بازار منجر شده است. البته روز گذشته قیمت بیت‌کوین در نزدیکی سطح ۳۶هزار دلار تثبیت شد و بازار در مقایسه با روزهای قبل‌تر نوسان زیادی نداشت؛ این در حالی است که بیت‌کوین روز پنجشنبه با فشار فروش قابل‌توجهی مواجه شد. حرکات بدون جهت قیمت در طول هفته گذشته تا به اینجای کار ادامه پیدا کرده است و همین موضوع نشان‌دهنده بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به وضعیت فعلی بازار است؛ خصوصاً با توجه به اینکه از نظر اقتصادی و در ابعاد کلان، همچنان خطراتی بازارهای مالی را تهدید می‌کند. روز پنجشنبه بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره بانکی را به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته افزایش و هم‌زمان با آن در رابطه با رشد رکود اقتصادی هشدار داد. این اقدام بانک مرکزی انگلستان باعث شد تا ترس سرمایه‌گذاران از مواجه با رکود تورمی (وجود هم‌زمان تورم و رکود در اقتصاد) یا به عبارتی افزایش تورم و کاهش سرعت رشد اقتصادی، بیشتر شود. بدبینی بانک مرکزی انگلستان نسبت به آینده اقتصاد، دقیقاً نقطه مقابل دیدگاه بانک مرکزی امریکاست که چهارشنبه هفته گذشته با خوش‌بینی تلاش می‌کرد تا به سرمایه‌گذاران اطمینان دهد اقتصاد امریکا تحمل نرخ‌های بهره بالاتر را دارد. در مجموع، تغییر سیاست پولی کشورها از مدل انبساطی به انقباضی، به کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به معاملات سودجویانه و کوتاه‌مدت منجر شده است؛ موضوعی که می‌تواند به ضرر بازار سهام و ارزهای دیجیتال تمام شود. در حال حاضر وضعیت کنونی تأییدی بر نزولی‌بودن احساسات معامله‌گران است؛ درست مانند اتفاقی که در جریان ریزش‌های قبلی قیمت رخ داده بود. نوسان محدود بیت‌کوین بین ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار در چند ماه گذشته با سقوط مداوم نسبت حجم سفارش‌های خرید به فروش همراه بوده است. این یعنی بخشی از خریداران در جریان تثبیت قیمت، از ورود به بازار خودداری کرده‌اند.

    افزایش ارزش اتریوم در برابر بیت‌کوین

اتریوم در طول هفت روز گذشته نزدیک به ۶ درصد از ارزش خود را از دست داده و این در حالی است که بیت‌کوین در بازه زمانی مشابه سقوطی ۷.۵ درصدی را تجربه کرده است. در جریان بازارهای نزولی معمولاً اتریوم عملکردی بهتر از بیت‌کوین دارد. این‌بار اما حرکات بدون جهت و ادامه‌دار، قیمت را در بازار «اتریوم/ بیت کوین» در یک بازه نوسانی تنگ گرفتار کرده است. شکسته‌شدن حمایت یا مقاومت این بازه می‌تواند افزایش یا کاهش میزان ریسک‌پذیری در بازار را مشخص کند. نرخ تسلط بیت‌کوین یا نسبت ارزش بازار بیت‌کوین به ارزش بازار دیگر ارزهای دیجیتال، در طول چند روز گذشته اندکی کاهش یافته است. این یعنی آلت‌کوین‌ها در این مدت با فشار فروش کمتری نسبت به بیت‌کوین مواجه شده‌اند و می‌توان از آن این‌طور برداشت کرد که سرمایه‌گذاران تا حدی ریسک‌پذیری خود را حفظ کرده‌اند. در جریان بازارهای صعودی، ریزرش مقطعی قیمت برای آلت‌کوین‌ها معمولاً کمتر از بیت‌کوین است و دلیل آن می‌تواند این باشد که سرمایه‌گذاران این ارزهای دیجیتال تمایل و تحمل بیشتری برای پذیرش ریسک دارند. مانند وضعیت قیمت در بازار اتریوم/ بیت کوین، شکسته‌شدن حمایت یا مقاومت بازه نوسانی نرخ تسلط بیت کوین، می‌تواند تأیید برای شروع یک دوره جدید در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

    خطر تکرار سقوط سال ۲۰۱۸

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  روند کلی بازار بیت‌کوین در ۶ هفته گذشته نزولی بوده است. اکنون قیمت در آستانه سقوط به زیر یک حمایت مهم قرار دارد که ممکن است ریزشی به بزرگی بازار نزولی سال ۲۰۱۸ را رقم بزند. هم‌زمان با نزولی‌شدن بازار، قیمت بیت‌کوین به‌تازگی به زیر یک موج صعودی کوتاه‌مدت سقوط کرده است. این حرکت رو به پایین ممکن است در ادامه با سقوط بیت‌کوین تا سطح ۳۰هزار دلار همراه شود که کف بازه نوسانی قیمت در یک سال گذشته است. بیت‌کوین در ماه‌های گذشته موفق به حفظ حمایت ۴۰ هزار دلاری نشده و اکنون با اوج تاریخی ۶۹ هزار دلاری خود فاصله‌ای ۴۷ درصدی دارد. از قدرت حرکت صعودی بلندمدت قیمت کاسته شده است و به همین خاطر می‌توان گفت روند صعودی امسال احتمالاً محدود و کم‌فروغ خواهد بود. در نمای ۱ هفته‌ای بازار بیت کوین، خطر سقوط قیمت به زیر میانگین متحرک ساده ۱۰۰ هفته‌ای (سطح ۳۶ هزار و ۲۴۷ دلار) وجود دارد. بسته‌شدن کندل هفتگی زیر این میانگین متحرک برای دومین بار، ممکن است به سقوط قیمت تا سطح ۳۰ هزار و پس از آن ۱۷ هزار و ۸۲۳ دلار منجر شود. چنین حرکتی به معنی سقوط تقریباً ۸۰ درصدی قیمت از اوج تاریخی اخیر است که از این نظر با بازار نزولی سال ۲۰۱۸ برابری خواهد کرد. ماه مه (اردیبهشت) در گذشته معمولاً یکی از دوره‌های خوب بازار سهام و ارزهای دیجیتال بوده و همین موضوع ممکن است خریداران را تا حدی به فعالیت در نزدیکی کف‌های قیمتی تشویق کند؛ هرچند که در حال حاضر معامله‌گران باور چندانی به تغییر روند نزولی اخیر ندارند.

   کسی در کف‌های جدید خرید نمی‌کند

آن‌طور که پیداست معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال تصور می‌کنند که قیمت‌ها در ادامه سقوط عمیق‌تری را تجربه خواهند کرد به همین خاطر از انجام خرید‌های جدید در کف‌های اخیر خودداری می‌کنند. دو شاخص کلیدی نیز این فرضیه را به‌نوعی تأیید می‌کنند. نمودار ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال ۲۴ روز است که در یک کانال نزولی قرار دارد. داده‌های موجود نشان می‌دهد که این نمودار در ۶ مه (۱۶ اردیبهشت) باز هم به حمایت ۱.۶۵ تریلیون دلاری خود رسیده و آن را آزمایش کرده است. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال زمانی به سطح ۱.۶۵ تریلیون دلار رسید که قیمت بیت کوین تا کف خود در ۷۰ روز گذشته، یعنی ۳۵,۵۵۰ دلار کاهش یافت. مجموع ارزش بازار تمام ارزهای دیجیتال در هفت روز گذشته ۶ درصد کاهش یافته است. با این حال، این اصلاح اندک در رابطه با آلت کوین‌هایی که ارزش بازار متوسطی دارند و در این مدت ۱۹ درصد (یا بیشتر) از آن را از دست داده‌اند، صدق نمی‌کند. در هفت روز گذشته، قیمت بیت کوین ۶.۵ درصد و قیمت اتریوم ۵ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، آلت کوین‌ها وضعیتی را تجربه کردند که فقط می‌توان اسمش را حمام خون گذاشت. در حالی که تقاضای معامله‌گران خرد پایین است، با در نظر گرفتن نرخ تأمین سرمایه منفی آلت‌‌کوین‌ها، معامله‌گران تمایلی ندارند در بازاری که ارزش کل آن در منطقه مهم ۱.۶۵ تریلیون دلار است، خرید جدید انجام دهند. به‌طور کلی به نظر می‌رسد که خریداران فکر می‌کنند قیمت ارزهای دیجیتال بیشتر کاهش می‌یابد و تمایلی ندارند وارد بازار شوند. به همین خاطر، می‌توان گفت که ارزهای دیجیتال احتمالاً با اصلاح قیمتی عمیق‌تری مواجه خواهند شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....