تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 مهر 1400 - 17:08
کد خبر : 63111

بیانیه مهم فیسبوک در مورد قطعی ۶ساعته

بیانیه مهم فیسبوک در مورد قطعی ۶ساعته

شبکه‌های اجتماعی زیر مجموعه فیسبوک روز دوشنبه ۴اکتبر در سراسر جهان برای ساعاتی به یکباره مختل و دسترسی میلیون‌ها کاربر با مشکل مواجه شد . به گزارش اقتصاددان به نقل از ایرنا، شرکت فیسبوک روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد اشتباه در تغییر تنظیمات سیستم مسیریابی (روتر) دلیل اصلی اختلال شش ساعته در خدمت

شبکه‌های اجتماعی زیر مجموعه فیسبوک روز دوشنبه ۴اکتبر در سراسر جهان برای ساعاتی به یکباره مختل و دسترسی میلیون‌ها کاربر با مشکل مواجه شد .

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایرنا، شرکت فیسبوک روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد اشتباه در تغییر تنظیمات سیستم مسیریابی (روتر) دلیل اصلی اختلال شش ساعته در خدمت رسانی رسانه‌های این شرکت به ۳. ۵ میلیارد کاربر بوده است.

به گزارش تارنمای رسمی “فیسبوک”، این شرکت ضمن عذرخواهی از کاربران اعلام کرد: تیم‌های مهندسی ما متوجه شده‌اند که تغییر تنظیمات در روترهای اصلی که ترافیک شبکه را بین مراکز داده ما هماهنگ می‌کنند، باعث ایجاد مشکلاتی در این ارتباط شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: اکنون خدمات رسانی ما دوباره راه‌اندازی شده است و ما به طور فعال در تلاش هستیم تا آن‌ها را به حالت عادی برگردانیم. ما همچنین هیچ مدرکی مبنی بر به خطر افتادن داده‌های کاربران در نتیجه این خرابی نداریم.

روز دوشنبه رسانه‌های فیسبوک، واتس آپ و اینستاگرام به مدت ۶ ساعت از دسترس خارج شدند. مالکیت هر سه شرکت بر عهده فیسبوک است.

بیانیه مهم فیسبوک در مورد قطعی ۶ساعته

سقوط ارزش سهام فیسبوک، پس از افشاگری و قطعی شبکه‌های اجتماعی

روند کاهش ارزش سهام فیسبوک که از دوشنبه با افشاگری یکی از کارکنان سابقش درباره فریبکاری های این مجموعه آغاز شده بود، دیشب با اختلال در عملکرد این شبکه شدت گرفت و باوجود اتصال مجدد، همچنان ادامه دارد.
بر اساس برآوردهای بلومبرگ، اختلال در اپلیکیشن‌های متعلق به فیسبوک، منجر به کاهش ۵ درصدی ارزش سهام و ضرر ۷ میلیارد دلاری این شرکت شد.

برخی گزارش‌ها حاکی از ضرر ۷ میلیارد دلاری مارک زاکربرگ رییس فیسبوک و فروش داده‌های یک و نیم میلیارد کاربر فیسبوک در اینترنت است.

فیسبوک خود را به یک سکوی اصلی پیام رسانی، پخش زنده، واقعیت مجازی و بسیاری از خدمات دیجیتالی دیگر تبدیل کرده است. در برخی کشورها مانند میانمار و هند، فیس بوک مترادف با اینترنت است. بیش از ۳. ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از فیس بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس آپ برای ارتباط با دوستان و خانواده، توزیع پیام‌های سیاسی و توسعه کسب و کارهای خود از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده می‌کنند.

فیسبوک اولین شبکه اجتماعی بود که کاربران آن از مرز یک میلیارد نفر عبور کرد و در حال حاضر به طور ماهانه بیش از ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون نفر کاربر فعال دارد. این شرکت در حال حاضر همچنین مالکیت چهار رسانه اجتماعی بزرگ را در اختیار دارد که هرکدام ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارند: فیس بوک (شرکت اصلی)، واتس اپ، فیس بوک و اینستاگرام.

شرکت فیسبوک ابتدا در بیانیه‌ای اعلام کرد اختلال در خدمات رسانی این رسانه‌ها به دلیل یک مشکل تکنیکی است. واتس اپ اعلام کرد از بروز اختلال در خدمات آن آگاه است و از کاربران خواست صبور باشند. در اینستاگرام مشاهده فیلم و عکس با اختلال و حتی قطعی مواجه شد.

خبرگزاری رویترز بر اساس گزارش های کاربران اعلام کرد وب سایت آمازون، موتور جستجوی گوگل و پیام رسان توییتر نیز دچار اختلال شده اند.

رسانه‌های بین المللی در ساعات اولیه این اختلال جهانی اعلام کردند بر اثر قطعی خدمات و قطع سراسری و همزمان سه رسانه اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ، شرکت فسیبوک که مالکیت این رسانه‌ها را در اختیار دارد متحمل یک ضرر ۱۶۰ میلیون دلاری شده و ارزش سهام آن نیز ۵. ۵ درصد سقوط کرده است.

به گزارش رویترز، تارنمای “داون دتکتور” که داده‌های اختلالات اینترنتی را جمع آوری می‌کند، گزارش داد در سراسر جهان بیش از ۵۰ هزار مورد شکایت از اختلال دسترسی به این رسانه‌های آمریکایی گزارش شده است.

همچنین طبق داده‌های “نت بلاکس” قطعی یک ساعته فیسبوک، اینستاگرام و واتس آپ تا بیش از ١۶٠ میلیون دلار به اقتصاد جهانی ضربه زده است.

رویترز در گزارش خود دلیل قطعی این رسانه‌های اجتماعی را یک حمله سایبری اعلام کرد اما شرکت فیسبوک ضمن رد این گزارش اعلام کرد دلیل اختلال در سرویس‌های فیس‌بوک تکنیکی است.

کاربران شرکت فیسبوک پیش از این در ماه‌های مارس و جولای سال جیر نیز شاهد اختلالات گسترده در رسانه‌های مختلف وابسته به آن بودند.

رسانه‌های جهان پس از گذشت ۴ ساعت از اختلال در خدمات رسانی شرکت فیسبوک اعلام کردند مارک زاکربرگ رییس این شرکت ۷ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده است و همزمان نیز داده‌های یک و نیم میلیارد کاربر فیسبوک در اینترنت به فروش گذاشته شده است.

بر اساس آمار تارنمای “استاتیستا”، چهار رسانه اجتماعی محبوب دنیا در سال ۲۰۲۱ شامل فیسبوک، یوتیوب، واتس اپ و اینستاگرام است.

نشریه واشنگتن اگزمینر نوشت ۶ ساعت اختلال در خدمات رسانی شرکت فیسبوک باعث شده است مارک زاکربرگ رییس این شرکت ۷ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست بدهد.

مارک زاکربرگ در رده پنجم ثروتمندترین فرد جهان قرار گرفته است.

ارزش دارایی‌های زاکربرگ هم اکنون ۱۲۱.۶ میلیارد دلار است که هفته گذشته این دارایی‌ها به ارزش ۱۴۰ میلیارد دلار ارزیابی شده بود.

نشریه ویک نوشت زاکربرگ از روز دوشنبه یکی از بدترین هفته‌های عمر خود را آغاز کرد. وی ماه‌ها برنامه ریزی کرده بود اما با بدترین اتفاق ممکن مواجه شد.

فرانس هوگن یک افشاگر اسناد فیسبوک داده‌هایی منتشر کرد که نشان می‌داد فیسبوک منافع اقتصادی را به منافع عمومی ترجیح داده است. این داده‌ها درحالی منتشر می‌شوند که قرار است این هفته یک جلسه کنگره آمریکا در مورد امنیت فیسبوک و اینستاگرام تشکیل شود.

هوگن شنبه شب در برنامه “۶۰ دقیقه” حاضر شده و اعلام کرد شرکت فیسبوک در مورد اقدامات خود علیه نفرت، خشونت و اطلاعات دروغ می‌گوید و در بسیاری موارد منافع خود را بر منافع افراد ترجیح داده است.

سپس روز دوشنبه اختلالات سراسری در فیسبوک با بیش از ۲ میلیارد نفر کاربر اتفاق افتاد و انتقاد بسیاری از کاربران را بر انگیخت.

نیویورک تایمز نیز نوشت که غول‌های رسانه‌ای آمریکا ظرف چند دقیقه ناپدید شده و چند ساعت از دسترس خارج بودند.

زمانی که نرم‌افزارهای مورد استفاده میلیاردها نفر در سراسر جهان خاموش می‌شوند، زندگی‌ها مختل شده، کسب و کارها ارتباط خود را با مشتریان از دست داده و تعدادی از کارمندان فیسبوک را خارج از دفاتر خود نگه می‌دارند.

فیسبوک خود را به یک سکوی اصلی پیام رسانی، پخش زنده، واقعیت مجازی و بسیاری از خدمات دیجیتالی دیگر تبدیل کرده است. بیش از ۳. ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از فیسبوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس آپ برای ارتباط با دوستان و خانواده، توزیع پیام‌های سیاسی و توسعه کسب و کارهای خود از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده می‌کنند.

فیسبوک برای ورود به بسیاری از برنامه‌ها و خدمات دیگر استفاده می‌شود. قطعی آن منجر به اختلالات زنجیره‌ای غیر منتظره مانند عدم امکان ورود افراد به وب سایت‌های خرید و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت می‌شود.

اختلال در فناوری غیر معمول نیست، اما خاموشی تعداد زیادی از برنامه‌های وابسته به بزرگترین شرکت رسانه‌های اجتماعی جهان، بسیار غیر معمول بود.

هنوز علت قطعی خدمات مشخص نشده است. دو عضو تیم امنیتی فیسبوک که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند احتمال حمله سایبری و هک در این اختلال ضعیف است زیرا حمله سایبری عموماً روی بسیاری از برنامه‌ها تأثیر نمی‌گذارد.
کارشناسان امنیتی می‌گویند این مشکل به احتمال زیاد ناشی از بروز مشکل در رایانه‌های سرور فیسبوک است که دسترسی کاربران به سایت‌های آن مانند اینستاگرام و واتس آپ را مسدود کرده است.

نشریه یو اس‌ای تودی نیز نوشت اختلال روز دوشنبه فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ، یکی از طولانی‌ترین اختلالات در تاریخ فیسبوک بود و میلیاردها کاربر را که از این غول رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های آن برای ارتباط با دوستان، راه‌اندازی مشاغل و ورود به وب سایت‌ها استفاده می‌کنند، سردرگم کرد.

این اختلال همچنین یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمد فیسبوک یعنی تبلیغات را متوقف کرد. بر اساس گزارش‌ها، فیسبوک سالانه ۴۸ میلیارد دلار از تبلیغات دیجیتالی خود درآمد دارد.

کارشناسان امنیتی می‌گویند که قطعی فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ بر اثر یک خطای پیکربندی روی داده که موجب عدم دسترسی به سرورهای فیس بوک شده است. این می‌تواند ناشی از اشتباه داخلی باشد، اما احتمال خرابکاری توسط یک فرد داخل این شرکت نیز وجود دارد.

شبکه خبری ان بی‌سی نیوز نیز گزارش داد فیسبوک اعلام کرد پس از قطعی بیش از ۶ ساعته، فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام آنلاین می‌شوند.

این شرکت همچنین اعلام کرد بازگشت به ظرفیت ۱۰۰ درصدی زمان خواهد برد.

سرانجام شرکت فیسبوک در بیانیه‌ای اعلام کرد اشتباه در تغییر تنظیمات سیستم مسیریابی (روتر) دلیل اصلی اختلال شش ساعته در خدمت رسانی رسانه‌های این شرکت به ۳. ۵ میلیارد کاربر بوده است.

به گزارش تارنمای رسمی “فیسبوک”، این شرکت ضمن عذرخواهی از کاربران اعلام کرد: تیم‌های مهندسی ما متوجه شده‌اند که تغییر تنظیمات در روترهای اصلی که ترافیک شبکه را بین مراکز داده ما هماهنگ می‌کنند، باعث ایجاد مشکلاتی در این ارتباط شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: اکنون خدمات رسانی ما دوباره راه‌اندازی شده است و ما به طور فعال در تلاش هستیم تا آنها را به حالت عادی برگردانیم. ما همچنین هیچ مدرکی مبنی بر به خطر افتادن داده‌های کاربران در نتیجه این خرابی نداریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....